Exclusiv AZI

Arta Emiliei Petrescu

26 august 2014  00:00| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Arta Emiliei Petrescu

La editura Muzicală Bucureşti, a apărut cercetarea monografică „Emilia Petrescu – Regina cântului vocal concertant“, semnată de prof. Grigore Constantinescu.

Evocăm o fiinţă de mare înzestrare şi har, vorbim despre o viaţă dăruită în primul rând artei cântului, pornim de la calificativul „excepţional“, care i-a caracterizat întreg traseul existenţial, începând cu absolvirea Conservatorului bucureştean şi încheindu-se, după o jumătate de secol, într-o arcuire fără egal, ca profesor la propria clasă de lied şi oratoriu din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică.

Arta interpretei a strălucit, a fost entuziast aplaudată în turnee susţinute şi peste hotare, în lumea muzicii europene sau dincolo de Ocean. În acel timp, o cronică din Germania remarca, comparativ, că: „... atât de suveran a cântat cândva Joan Sutherland, în anii săi cei mai buni...“ (Hifi Stereophonic, 1969).

Imensul său repertoriu de lied, cantată şi oratoriu merită comentarii detaliate, căci Emilia Petrecu a intuit şi pătruns cu egală autoritate factura stilistică a tuturor epocilor, de la baroc la clasic, de la romantic la contemporan, dovedind o forţă de înţelegere şi o siguranţă uimitoare a soluţiilor profesionale. Cine nu-şi rememorează jerbele de vocalize ale muzicii lui Händel (dintre lucrările abordate, Cantata Lucrezia pe disc, care a fost, de altfel, distinsă cu un premiu internaţional), linia superior stelară a oratoriilor lui Bach (Mathäus Passion, Johannes Passion, Hohe Messe, Cantatele) sau a muzicii lui Schutz (Geistliche Gesänge), singularitatea sopranului din muzica beethoveniană (Simfonia a IX-a, Missa Solemnis, Isus pe Muntele Măslinilor), mozartiană (Misa în do minor, Recviemul) sau haydniană (oratoriile Creaţiunea, Anotimpurile), alternând solistica cu cântarea într-un Cvartet vocal solistic unic ca glorie în istoria Filarmonicii bucureştene a anilor ‘60...

Cine a urmat visul Şeherazadei raveliene, suspinul Recviemului de război al lui Benjamin Britten, candida evanescenţă sonoră a primelor audiţii cu Carmina Burana de Orff, imponderabilul personaj al Ofeliei primei audiţii cu Hamlet de Pascal Bentoiu, cine a adăstat ascultând poezia rostirii cuprinse în ghirlandele măiestrite poetic şi de lieduri clasice, şi romantice, şi româneşti (multe în primă audiţie absolută) din cele fără de număr recitaluri, are imaginea Emiliei Petrescu, definitiv întipărită în legendele adevărate ale artei noastre muzicale.

Au admirat-o nu numai partenerii de concert, ci şi mari dirijori, precum George Georgescu, Constantin Silvestri, Iosif Conta, Igor Markevitch, Pierre Boulez, Paul Kletzky, Herbert Kegel, Anatol Fistoulari...

Cum era Emilia Petrescu? Ca prezenţă, o doamnă de mare amabilitate, elegantă, sobră şi reţinută în reacţii, murmurând adesea şoptit că, în orizontul ei estetic, liedurile lui Hugo Wolf reprezintă suprema pasiune muzicală. Ca artist muzician, o interpretă şi pedagogă inflexibilă în pretenţiile sale la lucrul vocilor cu studenţii, implacabilă în faţa exactităţii studiului partiturilor, în propria, neîncetata sa perfecţionare de tehnică a glasului şi măiestrie a stilului, cu un umor care nu presupunea camaraderia concesiilor, mai ales când era vorba de muzică, de cultură. A înţeles de timpuriu că cunoaşterea şi perfecţionarea presupun studiu şi cercetare, cu rezultate păstrate în valoroase documente de autentică valoare muzicologică, scrise de-a lungul timpului în paralel cu activitatea interpretativă. Cunoscute de noi abia în perioada alcătuirii acestei monografii, manuscrisele mi-au oferit surpriza cunoaşterii argumentelor ce stau la temelia perfecţionării stilului şi reuşitelor interpretative de-o viaţă, ale Maestrei. Este un domeniu care ajunge la îndemâna profesioniştilor şi publicului tardiv, dar nu inutil, căci ne ajută să înţelegem cum s-a clădit arta de valoare unică a Emiliei Petrescu, unind inteligenţa, talentul şi studiul sub arcada voinţei, interesului permanent pentru cunoaştere, performanţă şi disciplină.

Acestei Mari Doamne a Concertelor cu orchestră, vocal-simfonice şi Recitalurilor merită neîndoios să-i mulţumim înmiit pentru tot ce a dăruit semenilor, urmaşilor, pentru moştenirea înregistrărilor muzicale, dar şi a celor teoretice, care trec spre validarea permanenţelor în timp. Fără economie a efortului, fără clipa de îndoială asupra opţiunilor necesare pentru a atinge cu consecvenţă maxima performanţă, cu o dragoste neprecupeţită pentru opera de bijutier şlefuirii artei sunetului şi expresiei cântului, Emilia Petrescu a devenit, în timp, marele model al artei concertistice, simbolizând o vocaţie realizată deplin. Ca imagine inconfundabilă, Efigia sonoră, păstrată în înregistrările sale radiofonice şi discografice, rămâne acum singura şi singulara dovadă a adevărului unei existenţe care s-a dedicat Muzicii fără a aştepta de la cei din jur nicio răsplată. Eroismul acestui destin stăruie însă, viază în sufletul celor care au ascultat-o, au cunoscut-o şi au preţuit-o la adevărata sa valorare.

Nu mi-a fost uşor să păşesc pe calea umbrită a evocării marii artiste. O mare parte din timpul vieţii sale a aparţinut muzicii, biografia artistică a gestionat deplin această preocupare, lăsând poate în plan secund filele de calendar ale vieţii sociale şi de familie. Detaliile biografice nu au preocupat-o în mod special, iată de ce viaţa Emiliei Petrescu nu poate fi povestită filmic, asemenea unei naraţiuni care să constituie firul roşu al romanului unei existenţe. Poate nu greşim spunând că principalele coordonate ale vieţii sale personale au fost studiul, repertoriul, evenimentele desfăşurate pe scenele concertante. Pe alt palier erau aşezate relaţiile sale cu partenerii de carieră, cu compozitori, dirijorii şi sfătuitorii dar şi criticii, impresarii şi organizatorii de programe, ceea ce contează de asemenea. Le vom descoperi în pagini memorialistice, mărturisiri ale celor care mai sunt, printre martorii de demult. După timpul care s-a desfăşurat prea repede, şirul amintirilor scrise acum, când a trecut mai mult de un deceniu de absenţă, evocările celor ce i-au fost aproape, aparţinând unor generaţii contemporane artistei, însemnările din timpuri şi momente diferite, din publicistica ce i-a însoţit cariera, contribuie mult la efortul reconstituirii portretului muzicienei.

Nu în ultimul rând, orizonturile repertoriale devin, probabil, ceva asemănător cu o coloană sonoră a unităţii în diversitate, interesului, preocupărilor şi reuşitelor unei vieţi, aievea călătoriilor aparţinând marilor descoperitori de tărâmuri necunoscute. Se înţelege astfel de ce cartea aceasta nu poate deveni o biografie, ci este totodată o cercetare. Dar poate fi, totuşi, un mod de tezaurizare a artei sonorului, o artă pierdută în memoria discurilor, înregistrărilor, aparţinând celor care au ascultat-o şi încă sunt în viaţă. În acelaşi timp, tot ce s-a reunit în filele acestei scrieri cu ajutorul celor care i-au fost vecini de imagine, aproape, acordându-mi sprijinul, precum generosul doctor Ioan Cironeanu care, un timp, i-a fost partener de viaţă, preţuind valoarea, şi fiul artistei, Valeriu Petrescu, neobosiţi colecţionari de documente şi informaţii, totul devine – cu toată modestia autorului, condeierului – un Omagiu. Altfel spus, o carte de memorii în care se reunesc amintiri şi impresii, cronici şi, implicit, istoria unei epoci ce a stat mărturie Omului şi Artistului. Este, se înţelege, o dovadă a existenţei sale, privită cu admiraţia iubitorului de frumos – adică ceea ce ar trebui să învingă timpul, onorând personalitatea acestei Regine a cântului cult, Emilia Petrescu.

Grigore Constantinescu

  • prin lume
  • stat de drept
  • in economie
  • politica
  • actualitate
  • intro2

Efemeride

Xantipa

Xantipa

Copiii ăștia care mai mergeau să caște gura la ce mai îndruga nepotolitul ăla de Socrate tot trag... [ Citeste mai departe ]
SISTEME ELECTRONICE NEFUNCŢIONALE. Poliţiştii de ordine publică au verificat peste 5.000 de săli de jocuri de noroc şi au descoperit că 69% dintre acestea nu sunt asigurate cu pază umană, fiind aplicate peste 650 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de peste 1.000.000 de lei. [ Citeste mai departe ]

15 iulie 2019

AZI Prin Lume

UN TRANSFORMATOR ELECTRIC A LUAT FOC. Peste 45.000 de persoane au fost afectate de o pană masivă de curent provocată de un incendiu la un transformator electric din cartierul Manhattan, au anunţat autorităţile şi o companie locală de electricitate. [ Citeste mai departe ]

15 iulie 2019

AZI Stat de drept

JUDECĂTORIA SLATINA A AMÂNAT SENTINŢA PENTRU JOI. Procurorul general Bogdan Licu a anunţat, azi, după discuţiile de la Secţia de anchetă, că paşaportul Sorinei a fost reţinut pentru că existau indicii că acesta a fost obţinut „ prin mijloace nu tocmai legale”, precizând însă că în momentul când fetiţa va avea paşaport, va putea pleca. [ Citeste mai departe ]

12 iulie 2019

AZI În cultură

FESTIVALUL A DEBUTAT ÎN 1968 ŞI A AVUT PÂNĂ ACUM 18 EDIŢII. Cerbul de Aur şi-a aflat concurenţii ediţiei 2019! 12 artişti din zece ţări intră în competiţia pentru premiile puse în joc, în valoare totală de 55.000 de euro. [ Citeste mai departe ]

15 iulie 2019

AZI Prin ţară

INVESTIŢIE DE 50 MILIOANE LEI. Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi şi Şantierul Naval Mangalia au semnat contractul de modernizare şi retehnologizare a remorcherului maritim multifuncţional cu clasă de gheaţă Perseus, a declarat directorul regiei, Dorian Dumitru. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

„Crema” culturismului se adună în România în 2020

„Crema” culturismului se adună în România în 2020

Federaţia Română de Culturism şi Fitness va găzdui CM din 2020, după succesul de la CE din acest... [ Citeste mai departe ]

Bani & afaceri

Datoria României a crescut cu 4,109 miliarde de euro, deficitul de cont curent cu 3,4 miliarde

Datoria României a crescut cu 4,109 miliarde de euro, deficitul de cont curent cu 3,4 miliarde

Potrivit datelor publicate de Banca Naţională a României, în perioada ianuarie - mai 2019, contul... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

Ruleta rusă la Wimbledon

Ruleta rusă la Wimbledon

Înfruntarea dintre cei doi magnifici ai court-urilor a avut nevoie de primele patru seturi ca un... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

La hotelul Bertram (Miss Marple) - Agatha Christie

Când Miss Marple vine în vacanţă la Londra, găseşte la hotelul Bertram ceea ce caută: decor tradiţional, servicii impecabile, brioşe pregătite ca pe vremuri şi amintirile copilăriei.

[ Vezi toate ]

Magazin

Închiderea unei mine poate duce la relansarea industriei de diamante

Închiderea unei mine poate duce la relansarea industriei de diamante

Cea mai mare mină de diamante din lume, renumită în special pentru diamantele sale de culoare... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Arşii din Mureş vor fi trataţi în alt judeţ

Arşii din Mureş vor fi trataţi în alt judeţ

Spitalul Clinic Judeţean (SCJ) Mureş a anunţat desfiinţarea singurului compartiment pentru... [ Citeste mai departe ]
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress