Exclusiv AZI

Arta Emiliei Petrescu

26 august 2014  00:00| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Arta Emiliei Petrescu

La editura Muzicală Bucureşti, a apărut cercetarea monografică „Emilia Petrescu – Regina cântului vocal concertant“, semnată de prof. Grigore Constantinescu.

Evocăm o fiinţă de mare înzestrare şi har, vorbim despre o viaţă dăruită în primul rând artei cântului, pornim de la calificativul „excepţional“, care i-a caracterizat întreg traseul existenţial, începând cu absolvirea Conservatorului bucureştean şi încheindu-se, după o jumătate de secol, într-o arcuire fără egal, ca profesor la propria clasă de lied şi oratoriu din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică.

Arta interpretei a strălucit, a fost entuziast aplaudată în turnee susţinute şi peste hotare, în lumea muzicii europene sau dincolo de Ocean. În acel timp, o cronică din Germania remarca, comparativ, că: „... atât de suveran a cântat cândva Joan Sutherland, în anii săi cei mai buni...“ (Hifi Stereophonic, 1969).

Imensul său repertoriu de lied, cantată şi oratoriu merită comentarii detaliate, căci Emilia Petrecu a intuit şi pătruns cu egală autoritate factura stilistică a tuturor epocilor, de la baroc la clasic, de la romantic la contemporan, dovedind o forţă de înţelegere şi o siguranţă uimitoare a soluţiilor profesionale. Cine nu-şi rememorează jerbele de vocalize ale muzicii lui Händel (dintre lucrările abordate, Cantata Lucrezia pe disc, care a fost, de altfel, distinsă cu un premiu internaţional), linia superior stelară a oratoriilor lui Bach (Mathäus Passion, Johannes Passion, Hohe Messe, Cantatele) sau a muzicii lui Schutz (Geistliche Gesänge), singularitatea sopranului din muzica beethoveniană (Simfonia a IX-a, Missa Solemnis, Isus pe Muntele Măslinilor), mozartiană (Misa în do minor, Recviemul) sau haydniană (oratoriile Creaţiunea, Anotimpurile), alternând solistica cu cântarea într-un Cvartet vocal solistic unic ca glorie în istoria Filarmonicii bucureştene a anilor ‘60...

Cine a urmat visul Şeherazadei raveliene, suspinul Recviemului de război al lui Benjamin Britten, candida evanescenţă sonoră a primelor audiţii cu Carmina Burana de Orff, imponderabilul personaj al Ofeliei primei audiţii cu Hamlet de Pascal Bentoiu, cine a adăstat ascultând poezia rostirii cuprinse în ghirlandele măiestrite poetic şi de lieduri clasice, şi romantice, şi româneşti (multe în primă audiţie absolută) din cele fără de număr recitaluri, are imaginea Emiliei Petrescu, definitiv întipărită în legendele adevărate ale artei noastre muzicale.

Au admirat-o nu numai partenerii de concert, ci şi mari dirijori, precum George Georgescu, Constantin Silvestri, Iosif Conta, Igor Markevitch, Pierre Boulez, Paul Kletzky, Herbert Kegel, Anatol Fistoulari...

Cum era Emilia Petrescu? Ca prezenţă, o doamnă de mare amabilitate, elegantă, sobră şi reţinută în reacţii, murmurând adesea şoptit că, în orizontul ei estetic, liedurile lui Hugo Wolf reprezintă suprema pasiune muzicală. Ca artist muzician, o interpretă şi pedagogă inflexibilă în pretenţiile sale la lucrul vocilor cu studenţii, implacabilă în faţa exactităţii studiului partiturilor, în propria, neîncetata sa perfecţionare de tehnică a glasului şi măiestrie a stilului, cu un umor care nu presupunea camaraderia concesiilor, mai ales când era vorba de muzică, de cultură. A înţeles de timpuriu că cunoaşterea şi perfecţionarea presupun studiu şi cercetare, cu rezultate păstrate în valoroase documente de autentică valoare muzicologică, scrise de-a lungul timpului în paralel cu activitatea interpretativă. Cunoscute de noi abia în perioada alcătuirii acestei monografii, manuscrisele mi-au oferit surpriza cunoaşterii argumentelor ce stau la temelia perfecţionării stilului şi reuşitelor interpretative de-o viaţă, ale Maestrei. Este un domeniu care ajunge la îndemâna profesioniştilor şi publicului tardiv, dar nu inutil, căci ne ajută să înţelegem cum s-a clădit arta de valoare unică a Emiliei Petrescu, unind inteligenţa, talentul şi studiul sub arcada voinţei, interesului permanent pentru cunoaştere, performanţă şi disciplină.

Acestei Mari Doamne a Concertelor cu orchestră, vocal-simfonice şi Recitalurilor merită neîndoios să-i mulţumim înmiit pentru tot ce a dăruit semenilor, urmaşilor, pentru moştenirea înregistrărilor muzicale, dar şi a celor teoretice, care trec spre validarea permanenţelor în timp. Fără economie a efortului, fără clipa de îndoială asupra opţiunilor necesare pentru a atinge cu consecvenţă maxima performanţă, cu o dragoste neprecupeţită pentru opera de bijutier şlefuirii artei sunetului şi expresiei cântului, Emilia Petrescu a devenit, în timp, marele model al artei concertistice, simbolizând o vocaţie realizată deplin. Ca imagine inconfundabilă, Efigia sonoră, păstrată în înregistrările sale radiofonice şi discografice, rămâne acum singura şi singulara dovadă a adevărului unei existenţe care s-a dedicat Muzicii fără a aştepta de la cei din jur nicio răsplată. Eroismul acestui destin stăruie însă, viază în sufletul celor care au ascultat-o, au cunoscut-o şi au preţuit-o la adevărata sa valorare.

Nu mi-a fost uşor să păşesc pe calea umbrită a evocării marii artiste. O mare parte din timpul vieţii sale a aparţinut muzicii, biografia artistică a gestionat deplin această preocupare, lăsând poate în plan secund filele de calendar ale vieţii sociale şi de familie. Detaliile biografice nu au preocupat-o în mod special, iată de ce viaţa Emiliei Petrescu nu poate fi povestită filmic, asemenea unei naraţiuni care să constituie firul roşu al romanului unei existenţe. Poate nu greşim spunând că principalele coordonate ale vieţii sale personale au fost studiul, repertoriul, evenimentele desfăşurate pe scenele concertante. Pe alt palier erau aşezate relaţiile sale cu partenerii de carieră, cu compozitori, dirijorii şi sfătuitorii dar şi criticii, impresarii şi organizatorii de programe, ceea ce contează de asemenea. Le vom descoperi în pagini memorialistice, mărturisiri ale celor care mai sunt, printre martorii de demult. După timpul care s-a desfăşurat prea repede, şirul amintirilor scrise acum, când a trecut mai mult de un deceniu de absenţă, evocările celor ce i-au fost aproape, aparţinând unor generaţii contemporane artistei, însemnările din timpuri şi momente diferite, din publicistica ce i-a însoţit cariera, contribuie mult la efortul reconstituirii portretului muzicienei.

Nu în ultimul rând, orizonturile repertoriale devin, probabil, ceva asemănător cu o coloană sonoră a unităţii în diversitate, interesului, preocupărilor şi reuşitelor unei vieţi, aievea călătoriilor aparţinând marilor descoperitori de tărâmuri necunoscute. Se înţelege astfel de ce cartea aceasta nu poate deveni o biografie, ci este totodată o cercetare. Dar poate fi, totuşi, un mod de tezaurizare a artei sonorului, o artă pierdută în memoria discurilor, înregistrărilor, aparţinând celor care au ascultat-o şi încă sunt în viaţă. În acelaşi timp, tot ce s-a reunit în filele acestei scrieri cu ajutorul celor care i-au fost vecini de imagine, aproape, acordându-mi sprijinul, precum generosul doctor Ioan Cironeanu care, un timp, i-a fost partener de viaţă, preţuind valoarea, şi fiul artistei, Valeriu Petrescu, neobosiţi colecţionari de documente şi informaţii, totul devine – cu toată modestia autorului, condeierului – un Omagiu. Altfel spus, o carte de memorii în care se reunesc amintiri şi impresii, cronici şi, implicit, istoria unei epoci ce a stat mărturie Omului şi Artistului. Este, se înţelege, o dovadă a existenţei sale, privită cu admiraţia iubitorului de frumos – adică ceea ce ar trebui să învingă timpul, onorând personalitatea acestei Regine a cântului cult, Emilia Petrescu.

Grigore Constantinescu

  • prin lume
  • stat de drept
  • in economie
  • politica
  • actualitate
  • 2018
  • intro2

21 februarie 2020

AZI Piaţa ştirilor de azi

PRESIUNE PERMANENTĂ ASUPRA CURSULUI DE SCHIMB. Premierul interimar Ludovic Orban a declarat că situaţia economică a ţării este foarte stabilă şi nu există „absolut niciun risc” de apariţie a unui dezechilibru major, menţionând că are încredere în stabilitatea monedei naţionale şi a cursului de schimb. [ Citeste mai departe ]

20 februarie 2020

AZI Prin Lume

UNELE VICTIME AVEAU RĂDĂCINI KURDE. 11 persoane au fost ucise aseară în Hanau, lângă Frankfurt, centrul Germaniei, în două atacuri al căror presupus autor a fost găsit ulterior mort în locuinţa sa, a anunţat poliţia germană azi. [ Citeste mai departe ]

21 februarie 2020

AZI Stat de drept

NAVA OLANDEZĂ VENEA DIN MAREA BRITANIE. Doi români şi un cetăţean britanic sunt cercetaţi pentru importarea ilegală de deşeuri în România, după ce poliţiştii de frontieră au depistat în Portul Constanţa Sud Agigea 16 containere cu deşeuri, care în acte figurau ca fiind obiecte de uz casnic second hand. [ Citeste mai departe ]

21 februarie 2020

AZI În cultură

GRANIŢA INVIZIBILĂ DINTRE COPILĂRIE ŞI MATURITATE. Spectacolul „Beginners” de Tim Crouch, în regia lui Bobi Pricop, va fi prezentat în premieră la Sala Atelier a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” pe 3 şi 4 martie. [ Citeste mai departe ]

20 februarie 2020

AZI Prin ţară

300.000 DE LEI PENTRU SPITALUL DE BOLI INFECŢIOASE. Deputatul USR Stelian Ion a declarat că bugetul oraşului Constanţa pe anul 2020, că este unul dintre cele mai mici din ţară, el adăugând că este „ruşinos că prevede doar 10% fonduri pentru investiţii”. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

A muncit benevol de dragul copiilor

A muncit benevol de dragul copiilor

Învăţătoarea Maria Cândea a venit gratis la o şcoală din municipiul Sibiu, timp de trei... [ Citeste mai departe ]

Bani & afaceri

Euro, dolarul şi francul ating noi maxime istorice

Euro, dolarul şi francul ating noi maxime istorice

Leul a continuat să se deprecieze, vineri, faţă de euro, moneda unică europeană atingând un nou... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

PUNCTUL PE Y: Ferma animalelor politice

PUNCTUL PE Y: Ferma animalelor politice

Se spune despre acele persoane care au vână și se manifestă plenar, că sunt veritabile „animale... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

La hotelul Bertram (Miss Marple) - Agatha Christie

Când Miss Marple vine în vacanţă la Londra, găseşte la hotelul Bertram ceea ce caută: decor tradiţional, servicii impecabile, brioşe pregătite ca pe vremuri şi amintirile copilăriei.

[ Vezi toate ]

Magazin

Dublu campion european

Dublu campion european

Bucătarul Marius Muntean de la un hotel din Sibiu a câştigat de două ori locul întâi, la două... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Încă 4 decese din cauza gripei

Încă 4 decese din cauza gripei

Numărul persoanelor care au murit până în prezent din cauza gripei a ajuns la 44, a anunţat... [ Citeste mai departe ]
jos-jos
Afcn small
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress