Exclusiv AZI

Arta Emiliei Petrescu

26 august 2014  00:00| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Arta Emiliei Petrescu

La editura Muzicală Bucureşti, a apărut cercetarea monografică „Emilia Petrescu – Regina cântului vocal concertant“, semnată de prof. Grigore Constantinescu.

Evocăm o fiinţă de mare înzestrare şi har, vorbim despre o viaţă dăruită în primul rând artei cântului, pornim de la calificativul „excepţional“, care i-a caracterizat întreg traseul existenţial, începând cu absolvirea Conservatorului bucureştean şi încheindu-se, după o jumătate de secol, într-o arcuire fără egal, ca profesor la propria clasă de lied şi oratoriu din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică.

Arta interpretei a strălucit, a fost entuziast aplaudată în turnee susţinute şi peste hotare, în lumea muzicii europene sau dincolo de Ocean. În acel timp, o cronică din Germania remarca, comparativ, că: „... atât de suveran a cântat cândva Joan Sutherland, în anii săi cei mai buni...“ (Hifi Stereophonic, 1969).

Imensul său repertoriu de lied, cantată şi oratoriu merită comentarii detaliate, căci Emilia Petrecu a intuit şi pătruns cu egală autoritate factura stilistică a tuturor epocilor, de la baroc la clasic, de la romantic la contemporan, dovedind o forţă de înţelegere şi o siguranţă uimitoare a soluţiilor profesionale. Cine nu-şi rememorează jerbele de vocalize ale muzicii lui Händel (dintre lucrările abordate, Cantata Lucrezia pe disc, care a fost, de altfel, distinsă cu un premiu internaţional), linia superior stelară a oratoriilor lui Bach (Mathäus Passion, Johannes Passion, Hohe Messe, Cantatele) sau a muzicii lui Schutz (Geistliche Gesänge), singularitatea sopranului din muzica beethoveniană (Simfonia a IX-a, Missa Solemnis, Isus pe Muntele Măslinilor), mozartiană (Misa în do minor, Recviemul) sau haydniană (oratoriile Creaţiunea, Anotimpurile), alternând solistica cu cântarea într-un Cvartet vocal solistic unic ca glorie în istoria Filarmonicii bucureştene a anilor ‘60...

Cine a urmat visul Şeherazadei raveliene, suspinul Recviemului de război al lui Benjamin Britten, candida evanescenţă sonoră a primelor audiţii cu Carmina Burana de Orff, imponderabilul personaj al Ofeliei primei audiţii cu Hamlet de Pascal Bentoiu, cine a adăstat ascultând poezia rostirii cuprinse în ghirlandele măiestrite poetic şi de lieduri clasice, şi romantice, şi româneşti (multe în primă audiţie absolută) din cele fără de număr recitaluri, are imaginea Emiliei Petrescu, definitiv întipărită în legendele adevărate ale artei noastre muzicale.

Au admirat-o nu numai partenerii de concert, ci şi mari dirijori, precum George Georgescu, Constantin Silvestri, Iosif Conta, Igor Markevitch, Pierre Boulez, Paul Kletzky, Herbert Kegel, Anatol Fistoulari...

Cum era Emilia Petrescu? Ca prezenţă, o doamnă de mare amabilitate, elegantă, sobră şi reţinută în reacţii, murmurând adesea şoptit că, în orizontul ei estetic, liedurile lui Hugo Wolf reprezintă suprema pasiune muzicală. Ca artist muzician, o interpretă şi pedagogă inflexibilă în pretenţiile sale la lucrul vocilor cu studenţii, implacabilă în faţa exactităţii studiului partiturilor, în propria, neîncetata sa perfecţionare de tehnică a glasului şi măiestrie a stilului, cu un umor care nu presupunea camaraderia concesiilor, mai ales când era vorba de muzică, de cultură. A înţeles de timpuriu că cunoaşterea şi perfecţionarea presupun studiu şi cercetare, cu rezultate păstrate în valoroase documente de autentică valoare muzicologică, scrise de-a lungul timpului în paralel cu activitatea interpretativă. Cunoscute de noi abia în perioada alcătuirii acestei monografii, manuscrisele mi-au oferit surpriza cunoaşterii argumentelor ce stau la temelia perfecţionării stilului şi reuşitelor interpretative de-o viaţă, ale Maestrei. Este un domeniu care ajunge la îndemâna profesioniştilor şi publicului tardiv, dar nu inutil, căci ne ajută să înţelegem cum s-a clădit arta de valoare unică a Emiliei Petrescu, unind inteligenţa, talentul şi studiul sub arcada voinţei, interesului permanent pentru cunoaştere, performanţă şi disciplină.

Acestei Mari Doamne a Concertelor cu orchestră, vocal-simfonice şi Recitalurilor merită neîndoios să-i mulţumim înmiit pentru tot ce a dăruit semenilor, urmaşilor, pentru moştenirea înregistrărilor muzicale, dar şi a celor teoretice, care trec spre validarea permanenţelor în timp. Fără economie a efortului, fără clipa de îndoială asupra opţiunilor necesare pentru a atinge cu consecvenţă maxima performanţă, cu o dragoste neprecupeţită pentru opera de bijutier şlefuirii artei sunetului şi expresiei cântului, Emilia Petrescu a devenit, în timp, marele model al artei concertistice, simbolizând o vocaţie realizată deplin. Ca imagine inconfundabilă, Efigia sonoră, păstrată în înregistrările sale radiofonice şi discografice, rămâne acum singura şi singulara dovadă a adevărului unei existenţe care s-a dedicat Muzicii fără a aştepta de la cei din jur nicio răsplată. Eroismul acestui destin stăruie însă, viază în sufletul celor care au ascultat-o, au cunoscut-o şi au preţuit-o la adevărata sa valorare.

Nu mi-a fost uşor să păşesc pe calea umbrită a evocării marii artiste. O mare parte din timpul vieţii sale a aparţinut muzicii, biografia artistică a gestionat deplin această preocupare, lăsând poate în plan secund filele de calendar ale vieţii sociale şi de familie. Detaliile biografice nu au preocupat-o în mod special, iată de ce viaţa Emiliei Petrescu nu poate fi povestită filmic, asemenea unei naraţiuni care să constituie firul roşu al romanului unei existenţe. Poate nu greşim spunând că principalele coordonate ale vieţii sale personale au fost studiul, repertoriul, evenimentele desfăşurate pe scenele concertante. Pe alt palier erau aşezate relaţiile sale cu partenerii de carieră, cu compozitori, dirijorii şi sfătuitorii dar şi criticii, impresarii şi organizatorii de programe, ceea ce contează de asemenea. Le vom descoperi în pagini memorialistice, mărturisiri ale celor care mai sunt, printre martorii de demult. După timpul care s-a desfăşurat prea repede, şirul amintirilor scrise acum, când a trecut mai mult de un deceniu de absenţă, evocările celor ce i-au fost aproape, aparţinând unor generaţii contemporane artistei, însemnările din timpuri şi momente diferite, din publicistica ce i-a însoţit cariera, contribuie mult la efortul reconstituirii portretului muzicienei.

Nu în ultimul rând, orizonturile repertoriale devin, probabil, ceva asemănător cu o coloană sonoră a unităţii în diversitate, interesului, preocupărilor şi reuşitelor unei vieţi, aievea călătoriilor aparţinând marilor descoperitori de tărâmuri necunoscute. Se înţelege astfel de ce cartea aceasta nu poate deveni o biografie, ci este totodată o cercetare. Dar poate fi, totuşi, un mod de tezaurizare a artei sonorului, o artă pierdută în memoria discurilor, înregistrărilor, aparţinând celor care au ascultat-o şi încă sunt în viaţă. În acelaşi timp, tot ce s-a reunit în filele acestei scrieri cu ajutorul celor care i-au fost vecini de imagine, aproape, acordându-mi sprijinul, precum generosul doctor Ioan Cironeanu care, un timp, i-a fost partener de viaţă, preţuind valoarea, şi fiul artistei, Valeriu Petrescu, neobosiţi colecţionari de documente şi informaţii, totul devine – cu toată modestia autorului, condeierului – un Omagiu. Altfel spus, o carte de memorii în care se reunesc amintiri şi impresii, cronici şi, implicit, istoria unei epoci ce a stat mărturie Omului şi Artistului. Este, se înţelege, o dovadă a existenţei sale, privită cu admiraţia iubitorului de frumos – adică ceea ce ar trebui să învingă timpul, onorând personalitatea acestei Regine a cântului cult, Emilia Petrescu.

Grigore Constantinescu

  • prin lume
  • stat de drept
  • bani
  • politica
  • actualitate
  • intro istoric

20 septembrie 2018

AZI Piaţa ştirilor de azi

PRIMELE, SECTOARELE 1 ŞI 3 ŞI ORAŞELE OTOPENI ŞI MĂGURELE. De mâine începe testarea sistemului de avertizare a populaţiei în situaţii de urgenţă RO-ALERT, în Capitală şi în judeţul Ilfov, potrivit Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Bucureşti-Ilfov. [ Citeste mai departe ]

20 septembrie 2018

AZI Prin Lume

ZID ÎN SAHARA. Preşedintele Donald Trump a recomandat construirea unui zid în Sahara pentru a soluţiona criza migraţiei din Europa, a declarat Josep Borrell, ministrul spaniol de Externe, citat de BBC. Comentariile au fost făcute cu ocazia vizitei pe care şeful diplomaţiei din Spania a făcut-o în SUA, la sfârşitul lunii iunie. [ Citeste mai departe ]

20 septembrie 2018

AZI Stat de drept

CONTESTAŢIE RESPINSĂ. Curtea de Apel Craiova a respins, astăzi, contestaţia fostului ministru al Finanţelor şi senator de Olt, Darius Vâlcov, şi a altor doi inculpaţi din dosar, faţă de decizia din luna mai a acestui an a Tribunalului Gorj, care a dispus începerea judecăţii în dosarul în care consilierul premierului Viorica Dăncilă e acuzat că ar fi mituit un angajat de la Cadastru. [ Citeste mai departe ]

20 septembrie 2018

AZI În cultură

AUTOBUZ-EXPOZIŢIE. Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă Zalău inaugurează, astăzi, un autobuz expoziţie dedicat contribuţiei personalităţilor din Sălaj la înfăptuirea României moderne. Autobuzul expoziţie va ajunge în toate oraşele judeţului, şi în localităţile care au dat personalităţile importante al istoriei contemporane. [ Citeste mai departe ]

20 septembrie 2018

AZI Prin ţară

CEARTĂ. Un tânăr de 21 de ani din Râmnicu Vâlcea a juns în stare gravă la spital după ce a fost înjunghiat cu un briceag de iubita sa după o ceartă. Tânărul este în stare gravă la spital. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

Pacient suspect de febră tifoidă, dus la Victor Babeş

Pacient suspect de febră tifoidă, dus la Victor Babeş

Un bărbatul, care venea din Guineea cu o aeronavă Turkish Airlines preluată din Istanbul, a fost... [ Citeste mai departe ]

Bani & afaceri

Pe ce se duc banii economisiţi de tinerii din România

Pe ce se duc banii economisiţi de tinerii din România

Un studiu realizat de BCR arată că, din banii puşi deoparte tinerii români îşi cumpără biciclete,... [ Citeste mai departe ]

Efemeride

Al treilea manual cu probleme

Al treilea manual cu probleme

După greşelile semnalate în presă din manualele de geografie şi biologie pentru clasa a VI-a, un... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

Rechizitoriul lui Giuliani și „greaua moștenire” democrată a Deep State

Rechizitoriul lui Giuliani și „greaua moștenire” democrată a Deep State

Maiorul George încearcă să ne convingă că faţă de mesajul răposatului McCain, scrisoarea lui... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

Şase poveşti cu draci - Igor Bergler

Nemulţumiţi de mediocritatea creatorului lor, şase draci evadează din tot atâtea tablouri.

[ Vezi toate ]

Magazin

Un miliardar japonez, însoţit de 8 artişti, primii turişti spaţiali

Un miliardar japonez, însoţit de 8 artişti, primii turişti spaţiali

Elon Musk, fondatorul companiei SpaceX, a anunţat numele primului turist spaţial care va zbura în... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Lupta pentru medicamente mai ieftine împotriva tuberculozei

Lupta pentru medicamente mai ieftine împotriva tuberculozei

Statele membre ale ONU au convenit, vineri, asupra unui plan global destinat să intensifice lupta... [ Citeste mai departe ]
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress