Exclusiv AZI

Două lumi - două capodopere, „Sacré” şi „Imperialul”, în viziuni coregrafice

14 noiembrie 2017  10:00| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Două lumi - două capodopere, „Sacré” şi „Imperialul”, în viziuni coregrafice

Pentru publicul acestei stagiuni, premiera coregrafică de la sfârşitul săptămânii trecute poate fi un subiect de meditaţie, propus de artiştii dansatori ai Operei Naţionale Bucureşti.

Semnătura autorului – regie, coregrafie – aparţine lui Renato Zanella (foto), coordonatorul artistic de balet al Teatrului, care aduce pe scena noastră unele dintre experienţele sale de creaţie, realizate anterior, după propria sa declaraţie, pentru „Wiener Staatsoper”, pe când era directorul baletului şi coregraf şef al ansamblului teatrului austriac. Ideile, existente deja, sunt pentru Zanella, ca şi la premiera cu „Romeo şi Julieta”, prelucrate cu o caracteristică pe care artistul o consideră, la Bucureşti, „un pas mare mai în faţă”.

Proiectul spectacolului „Coupé” situează cele două capodopere muzicale la graniţa unor stări conflictuale inspiratoare. Pentru Concertul nr. 5 pentru pian şi orchestră, op.73 de Beethoven, „Imperialul”, coregraful situează capodopera Titanului la orizonturile iniţiate în conflagraţia napoleoniană cu zona europeană imperială austriacă. Apoteoza capodoperei concertante îl conduce însă diferenţiat spre un discurs coregrafic ce se izolează firesc de conţinutul şi condiţiie stilistice proprii evoluţiei interpretative din sala de concert. Pentru spectatorii sălii de operă, muzica aceasta poate fi ascultată, venind din fosa orchestrei şi urmărind indicaţiile dirijorului, care este solicitat şi antrenat de comentariile pianistice, oarecum distanţate de paşii şi gesturile balerinilor pentru care titlul scenariului, „Iubire nesfârşită”, nu are ecourile convingătoare ale sonorităţilor pianului. Frumos ca desen scenic, elegant ca gestică şi costum, baletul nu se practica istoric astfel, ca gen, înainte de apariţia dansului clasic. Solicitările formale, potrivirile cuplului principal, alcătuit din Cristina Dijmaru şi Ovidiu Matei Iancu, însoţiţi de alte trei perechi (Mihaela Soare-Bogdan Cănilă; Lorena Negrea - Robert Enache; Andra Ionete – Valentin Stoica) doresc să rimeze şi cu ceilalţi balerini. Paşi,  piruete, salturi… grupuri în mişcare. Ne rămânea în schimb, după căderea de cortină, aşteptarea celei de a doua părţi a acestui Diptic în premieră, cu capodopera lui Igor Stravinski, „Sacré du printemps”. 

Cu forţă şi originalitate, Renato Zanella are în lumea stravinskiană alte argumente, situate istoric la aproape două secole distanţă. Fără să fim sufficient informaţi de paralelismul inspirator al ritualurilor ruse de demult, suntem atraşi în contemporaneitate spre realităţile militariste ale războiului din Jugoslavia, dramatic, sălbatic, neiertător înaintea unei morţi crunte. Privind derularea evenimentelor coregrafice, suntem de altfel supuşi cu abilitate dramatismului acţiunii, al cărui progres spectaculos se derulează treptat într-o ascensiune uimitoare până la finalul culminant şi violent al muzicii. Ca rezultat, nimeni dintre maeştrii de balet nu iartă execuţia fără greş a indicaţiilor coregrafului, iar ceea ce am urmărit demonstrează o impresionantă fidelitate în execuţie, de la maestrul de lumini (Ştefan Dragu) la conceptul grafic în scenografie şi lumini aparţind lui Octavian Neculai şi Iuliana Ogăraru. În memoria noastră activă, revenim la principalii membri ai distribuţiei (Bogdan Cănilă, Alexandra Gavrilescu; Valentin Soica - Lorena Negrea; Sergiu Dan - Adina Manda) şi cuplul eroic al Ritualului, Cristina Dijmaru - Ovidiu Matei Iancu, incredibil ca mişcare, imagine şi efort fără cruţare.

Pentru că am vorbit de capodopere muzicale, pilonii arhitectonici ai spectacolului, se cuvine a aprecia cu entuziasm angajamentul Orchestrei Operei Naţionale Bucureşti, sub gestul ferm al dirijorului Vlad Conta, fidel stilului clasic vienez de la debutul secolului al XIX-lea, neiertător în evoluţiile telurice ale partiturii lui Stravinski, capabil să determine implacabil forţa, amploarea sonoră şi ritmica simfonică a sensurilor muzicii dinaintea Primului Război Mondial, în debutul secolului XX. Interesant pentru  melomani a fost contrastul între clasic şi modern, animat de pianistica lui Toma Popovici, concertist de anvergură pentru care tehnica şi frazarea se potrivesc ideal cu podiumul audiţiilor simfonice într-o cursivitate vieneză fără ezitări. Premiera Operei Naţionale Bucureşti, un spectacol de „văzut şi ascultat”, depăşeşte repertorial conţinutul şi altitudinea actualei stagiuni, finalizând anul 2017 cu împlinirea îndrăzneţelor proiecte care au reunite capodoperele şi performanţele aşteptate de noi cu acea curiozitate a aventurii spre necunoscut. 

  • prin lume
  • stat de drept
  • in economie
  • politica
  • actualitate
  • intro istoric

21 septembrie 2018

AZI Piaţa ştirilor de azi

TRAFIC RESTRICŢIONAT. Traficul rutier este restricţionat în aceste zile în centrul Capitalei pentru desfăşurarea manifestărilor dedicate Zilelor Bucureştiului. [ Citeste mai departe ]

21 septembrie 2018

AZI Prin Lume

PESTE 60 DE OAMENI SUNT ÎNCĂ DAŢI DISPĂRUŢI. Cel puţin 29 de oameni au murit şi alţi cel puţin 60 sunt încă daţi dispăruţi în urma unei alunecări de teren masive care a avut loc ieri în satul Tinaan, din provincia Cebu în centrul Filipine, au anunţat, astăzi, oficiali locali, citaţi de DPA. Nouă persoane au fost salvate în urma alunecării de teren. [ Citeste mai departe ]

21 septembrie 2018

AZI Stat de drept

DOSARUL VIOLENŢELOR DIN 10 AUGUST. Procurorii de la Parchetul General au anunţat, oficial, învinuirea şefilor Jandarmeriei Române şi a secretarului de stat Mihai Chirică, în dosarul violenţelor de la protestul din 10 august. Procurorii spun că ordinul de intervenţie nu a fost legal, precizând că cel care a coordonat intervenţia a intervenit pentru falsificarea orei la care s-a semnat actul. [ Citeste mai departe ]

21 septembrie 2018

AZI În cultură

PERETE PENTRU IMPRESII. Strada Sforii din Braşov a fost redeschisă, astăzi, cu o nouă înfăţişare după o lună şi jumătate de reamenajări. Ca noutate absolută, pe unul dintre pereţi vizitatorii îşi pot scrie impresiile. [ Citeste mai departe ]

21 septembrie 2018

AZI Prin ţară

PATRU PERSOANE RĂNITE. Un microbuz în care se aflau 8 persoane s-a răsturnat, vineri dimineaţă, pe DN6, în zona localităţii Bujoreni din judeţul Teleorman. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

Pacient suspect de febră tifoidă, dus la Victor Babeş

Pacient suspect de febră tifoidă, dus la Victor Babeş

Un bărbatul, care venea din Guineea cu o aeronavă Turkish Airlines preluată din Istanbul, a fost... [ Citeste mai departe ]

Efemeride

Al treilea manual cu probleme

Al treilea manual cu probleme

După greşelile semnalate în presă din manualele de geografie şi biologie pentru clasa a VI-a, un... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

Rechizitoriul lui Giuliani și „greaua moștenire” democrată a Deep State

Rechizitoriul lui Giuliani și „greaua moștenire” democrată a Deep State

Maiorul George încearcă să ne convingă că faţă de mesajul răposatului McCain, scrisoarea lui... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

Şase poveşti cu draci - Igor Bergler

Nemulţumiţi de mediocritatea creatorului lor, şase draci evadează din tot atâtea tablouri.

[ Vezi toate ]

Magazin

Take That, turneu la 30 de ani de la înfiinţare

Take That, turneu la 30 de ani de la înfiinţare

Formaţia Take That a anunţat că va susţine un turneu de amploare în Marea Britanie anul viitor şi... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Lupta pentru medicamente mai ieftine împotriva tuberculozei

Lupta pentru medicamente mai ieftine împotriva tuberculozei

Statele membre ale ONU au convenit, vineri, asupra unui plan global destinat să intensifice lupta... [ Citeste mai departe ]
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress