Exclusiv AZI

Festivalul „George Enescu”: Orchestre National de France şi Christoph Eschenbach

20 septembrie 2017  12:15| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Festivalul „George Enescu”: Orchestre National de France şi Christoph Eschenbach

După cum bine s-a putut observa, în programele ultimei săptămâni a Festivalului Enescu, nu puţine au fost prezenţele componistice semnate Gustav Mahler. După „Simfonia I”, începând cu primul concert susţinut de „Orchestre National de France” programul a fost dedicat integral marelui compozitor postromantic austriac.

Au urmat „Simfonia a VI-a” cu „Royal Concertgebouw Orchestra”, „Cvartetul cu pian în Mi bemol Major”, „Simfonia a II-a, Învierea”, precum şi ciclul pentru voce şi orchestră „Kindertotenlieder”. Fireşte că interesul ascultătorilor a fost subliniat în paralel cu numeroase alte creaţii, simfonii clasice, romantice şi de secol XX. Desigur, repertoriul orchestrei franceze oaspete dezvăluie preocupări diverse în modul de gândire al elaborării combinate a sunetelor. După „Simfonia a V-a” de Mahler, în care probabil că răbdarea unora dintre melomani a fost greu încercată la audiţie de dimensiunile dezvoltator sonore şi tematice ale unui final care urmase splendidei muzicalităţi poetice din „Adagietto”, exerciţiul spectacular a demonstrat preocuparea dirijorului Christoph Eschenbach (foto) de a cultiva ecourile în timp ale acestei personalităţi creatoare, contemporane cu Bruckner şi Brahms. În deschiderea primului program, un anumit act de prudenţă în calitatea comunicării poate fi remarcat prin prezenţa vocală, profesională şi nobilă a celebrului bariton american  Thomas Hampson. Bazându-se pe ciclul de poezii ale lui Ruckert, Mahler a fost inspirat pentru a aborda formula cântului concertant acompaniat de orchestră. Cu o experienţă care i-a adus laude, baritonul american a demonstrat în muzica mahleriană arta expresivă şi sensibilitatea sa  în tălmăcirea acestor piese de nuanţă nostalgică. A urmat apoi „Simfonia a V-a în do minor”, lucrare care, aşa cum aminteam, beneficiază de afecţiunea oricărui meloman pentru penultima secţiune „Adagietto”.  Tensiunea  începutului, cu pulsaţia „Marşului funebru”,  nu a fost redusă de mişcarea a doua,  ci, dimpotrivă, s-a încărcat de noi eforturi sonore, prea târziu depăşite printr-un „Scherzo” străbătut de lumini  caracteristice profilului de gen. Urmarea, dedicată în orchestraţie instrumentelor de coarde, a fost adevăratul subiect afectiv al Simfoniei, despre care am mai vorbit.

Efortul acestei integrale mahleriene a continuat, mai apoi, în al doilea program, cu sugestii repertoriale, unele formale – Uvertura la opera „Tannhauser” de Wagner, sau rememorări omagiale în „Simfonia concertantă pentru violoncel şi orchestră în si minor, op. 8”, lucrare ce păstrează ecouri romantice din tinereţea artistului, la care George Enescu rămăsese sensibil. Solistul invitat să prezinte lucrarea, norvegianul Truls Mork, a dat dovadă de însuşiri prin intermediul cărora motivele melodice şi-au păstrat expresivitatea, punând în valoare şi sonoritatea particularizată a instrumentului italian baroc pe care a cântat (constructor „Domenico Montaniana”). Însuşirile interpretului sunt remarcabile şi convingătoare pentru o carieră care, pe plan continental, are nevoie de mai multă afirmare, aşa cum a fost prilejul de a onora invitaţia de a participa la Festivalul „George Enescu”.

Pentru întregirea imaginii istorice de mai mult de jumătate de secol de activitate a ansamblului radiodifuziunii, „Orchestre National de France”, Christoph Eschenbach a optat în favoarea „Simfoniei nr.1 în do minor op. 68” de Johannes Brahms, lucrare a cărei prezenţă, în creaţia gândirii componistice a acestuia defineşte drumul ascensiunii sale în afirmarea propriului stil. Probabil că popularitatea  „Simfoniei I” poate fi considerată un argument al răspândirii muzicii brahmsiene în paralel cu simfonismul mahlerian. Comentarii asupra realizărilor care, ca gen,    s-au situat în finalul secolului al XIX-lea, au fost răspândite consecvent de-a lungul timpului. Fără a cerceta asemenea impresii, putem considera că ansamblul care  s-a întâlnit cu publicul din seria „Mari orchestre ale lumii” îndeplineşte plenar simbolica misiune a oaspeţilor,  de ambasadori ai muzicii franceze.

  • prin lume
  • in cultura
  • stat de drept
  • in economie
  • politica
  • actualitate
  • intro istoric

10 decembrie 2018

AZI Piaţa ştirilor de azi

NOUĂ EMISIUNE NUMISMATICĂ BNR. Din 14 decembrie 2018, Banca Naţională a României va lansa, vineri, în circuitul numismatic o monedă din argint cu tema 100 de ani de la naşterea lui Radu Beligan. [ Citeste mai departe ]

10 decembrie 2018

AZI Prin Lume

UN SINGUR MANDAT PENTRU PARLAMENTARI. Peruanii au aprobat, duminică, prin referendum, interzicerea realegerii membrilor actualului Congres (parlament unicameral), una din cele patru reforme constituţionale anticorupţie propuse de preşedintele Martin Vizcarra, relatează AFP. [ Citeste mai departe ]

10 decembrie 2018

AZI Stat de drept

10 ZILE. Preşedintele Comisiei Juridice din Senat, Robert Cazanciuc, a cerut un răgaz de 10 zile pentru votul în cazul cererii de începere a urmării penale a DNA formulată în cazul preşedintelui Senatului Călin Popescu Tăriceanu. Motivul acestei cereri, a spus Cazanciuc, este ca senatorii să aibă timp să citească dosarul lui Tăriceanu. [ Citeste mai departe ]

10 decembrie 2018

AZI În cultură

CENTENARUL MARII UNIRI. Institutul Cultural Român va amplasa, pe 12 decembrie, în oraşul Ashford din Marea Britanie, un monument dedicat Reginei Maria, figură emblematică pentru istoria României. [ Citeste mai departe ]

10 decembrie 2018

AZI Prin ţară

URMEAZĂ ACHIZIŢIA A 50 DE AUTOBUZE HIBRID. Primăria municipiului Galaţi a anunţat că oferta declarată câştigătoare a acordului – cadru având ca obiect „Achiziţie 18 tramvaie noi” este cea depusă de Astra Vagoane Călători. Preţul total al ofertei este de 100.530.000 lei fără T.V.A. pentru 18 tramvaie noi, respectiv 5.585.000 de lei/bucată. Durata acordului-cadru este de 24 de luni. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

Încă cinci bebeluşi internaţi la Spitalul Alexandrescu

Încă cinci bebeluşi internaţi la Spitalul Alexandrescu

Încă cinci bebeluşi, născuţi la Maternitatea Giuleşti, au fost internaţi în la Spitalul „Grigore... [ Citeste mai departe ]

Bani & afaceri

Pentru zeci de mii de firme, 2018 a fost ultimul an de activitate

Pentru zeci de mii de firme, 2018 a fost ultimul an de activitate

În primele 10 luni din 2018, 116.952 de firme din România s-au închis ori s-au aflat în... [ Citeste mai departe ]

Efemeride

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul PSD Maria Gabriela Zoană, care a ajuns în Parlamentul European pe locul... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

Drepturile Omului şi Statul de Drept

Drepturile Omului şi Statul de Drept

Românii au făcut o revoluţie pentru a recâştiga drepturile fundamentale de care un regim... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

27 - William Diehl

Un actor, mare admirator al lui Hitler, devine spionul 27, cu misiunea de a împiedica intrarea Statelor Unite în război.

[ Vezi toate ]

Magazin

Scarabei şi pisici mumificate descoperite în situl arheologic de la Saqqara

Scarabei şi pisici mumificate descoperite în situl arheologic de la Saqqara

Şapte morminte care conţineau scarabei şi pisici mumificate, dintre care patru datează de mai... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Risipa, „boala” sistemelor medicale din Europa

Risipa, „boala” sistemelor medicale din Europa

Un raport al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), arată că aproximativ o... [ Citeste mai departe ]
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress