Exclusiv AZI

Festivalul „George Enescu”: Orchestre National de France şi Christoph Eschenbach

20 septembrie 2017  12:15| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Festivalul „George Enescu”: Orchestre National de France şi Christoph Eschenbach

După cum bine s-a putut observa, în programele ultimei săptămâni a Festivalului Enescu, nu puţine au fost prezenţele componistice semnate Gustav Mahler. După „Simfonia I”, începând cu primul concert susţinut de „Orchestre National de France” programul a fost dedicat integral marelui compozitor postromantic austriac.

Au urmat „Simfonia a VI-a” cu „Royal Concertgebouw Orchestra”, „Cvartetul cu pian în Mi bemol Major”, „Simfonia a II-a, Învierea”, precum şi ciclul pentru voce şi orchestră „Kindertotenlieder”. Fireşte că interesul ascultătorilor a fost subliniat în paralel cu numeroase alte creaţii, simfonii clasice, romantice şi de secol XX. Desigur, repertoriul orchestrei franceze oaspete dezvăluie preocupări diverse în modul de gândire al elaborării combinate a sunetelor. După „Simfonia a V-a” de Mahler, în care probabil că răbdarea unora dintre melomani a fost greu încercată la audiţie de dimensiunile dezvoltator sonore şi tematice ale unui final care urmase splendidei muzicalităţi poetice din „Adagietto”, exerciţiul spectacular a demonstrat preocuparea dirijorului Christoph Eschenbach (foto) de a cultiva ecourile în timp ale acestei personalităţi creatoare, contemporane cu Bruckner şi Brahms. În deschiderea primului program, un anumit act de prudenţă în calitatea comunicării poate fi remarcat prin prezenţa vocală, profesională şi nobilă a celebrului bariton american  Thomas Hampson. Bazându-se pe ciclul de poezii ale lui Ruckert, Mahler a fost inspirat pentru a aborda formula cântului concertant acompaniat de orchestră. Cu o experienţă care i-a adus laude, baritonul american a demonstrat în muzica mahleriană arta expresivă şi sensibilitatea sa  în tălmăcirea acestor piese de nuanţă nostalgică. A urmat apoi „Simfonia a V-a în do minor”, lucrare care, aşa cum aminteam, beneficiază de afecţiunea oricărui meloman pentru penultima secţiune „Adagietto”.  Tensiunea  începutului, cu pulsaţia „Marşului funebru”,  nu a fost redusă de mişcarea a doua,  ci, dimpotrivă, s-a încărcat de noi eforturi sonore, prea târziu depăşite printr-un „Scherzo” străbătut de lumini  caracteristice profilului de gen. Urmarea, dedicată în orchestraţie instrumentelor de coarde, a fost adevăratul subiect afectiv al Simfoniei, despre care am mai vorbit.

Efortul acestei integrale mahleriene a continuat, mai apoi, în al doilea program, cu sugestii repertoriale, unele formale – Uvertura la opera „Tannhauser” de Wagner, sau rememorări omagiale în „Simfonia concertantă pentru violoncel şi orchestră în si minor, op. 8”, lucrare ce păstrează ecouri romantice din tinereţea artistului, la care George Enescu rămăsese sensibil. Solistul invitat să prezinte lucrarea, norvegianul Truls Mork, a dat dovadă de însuşiri prin intermediul cărora motivele melodice şi-au păstrat expresivitatea, punând în valoare şi sonoritatea particularizată a instrumentului italian baroc pe care a cântat (constructor „Domenico Montaniana”). Însuşirile interpretului sunt remarcabile şi convingătoare pentru o carieră care, pe plan continental, are nevoie de mai multă afirmare, aşa cum a fost prilejul de a onora invitaţia de a participa la Festivalul „George Enescu”.

Pentru întregirea imaginii istorice de mai mult de jumătate de secol de activitate a ansamblului radiodifuziunii, „Orchestre National de France”, Christoph Eschenbach a optat în favoarea „Simfoniei nr.1 în do minor op. 68” de Johannes Brahms, lucrare a cărei prezenţă, în creaţia gândirii componistice a acestuia defineşte drumul ascensiunii sale în afirmarea propriului stil. Probabil că popularitatea  „Simfoniei I” poate fi considerată un argument al răspândirii muzicii brahmsiene în paralel cu simfonismul mahlerian. Comentarii asupra realizărilor care, ca gen,    s-au situat în finalul secolului al XIX-lea, au fost răspândite consecvent de-a lungul timpului. Fără a cerceta asemenea impresii, putem considera că ansamblul care  s-a întâlnit cu publicul din seria „Mari orchestre ale lumii” îndeplineşte plenar simbolica misiune a oaspeţilor,  de ambasadori ai muzicii franceze.

  • prin lume
  • stat de drept
  • in economie
  • politica
  • actualitate
  • intro istoric

21 februarie 2019

AZI Piaţa ştirilor de azi

DIN 1 MARTIE. Cea mai mare grădiniţă din România a fost inaugurată, astăzi, în Sectorul 4 din Capitală, ea urmând să funcţioneze, începând cu data de 1 martie, în centrul comercial Grand Arena, situat pe Bulevardul Metalurgiei. [ Citeste mai departe ]

21 februarie 2019

AZI Prin Lume

„NEGOCIERILE CU UNIUNEA EUROPEANĂ AU FOST CONSTRUCTIVE”. Parlamentarii britanici ar putea fi chemaţi să voteze săptămâna viitoare un acord revizuit pentru Brexit, deoarece negocierile cu Uniunea Europeană au fost constructive, a declarat, astăzi, ministrul de Finanţe Philip Hammond, citat de Reuters. [ Citeste mai departe ]

21 februarie 2019

AZI Stat de drept

ŞI DUMNEZEU A FĂCUT LUMEA ÎN ŞASE ZILE, ÎN A ŞAPTEA S-A ODIHNIT. Avocatul Poporului analizează ordonanţa pentru modificarea Legilor justiţiei „la modul cel mai serios”, a declarat, astăzi, Victor Ciorbea, în urma unie întâlniri cu o delegaţie a Uniunii Salvaţi România. [ Citeste mai departe ]

21 februarie 2019

AZI În cultură

Când surprizele-s frumoase, noi le semnalăm. Mai ales când vin din mediul şcolar. Precum „Aripi” şi „Arcade” (nr. 89-90), de astă dată. Publicaţii piteştene ale Şcolii Gimnaziale „Mihai Eminescu”. Din municipiul Piteşti. [ Citeste mai departe ]

21 februarie 2019

AZI Prin ţară

ELEVUL A DECEDAT, INSTRUCTORUL E RĂNIT. Un avion de mici dimensiuni de tip DA42 a aterizat forţat în zona Aerodromului Tuzla. La bordul aparatului de zbor se aflau un instructor şi elevul său, anunţă reprezentanţii ISU Dobrogea. Elevul, un bărbat în vârstă de 52 de ani, a decedat. Instructorul a fost descarcerat şi dus la spital. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

Patru din zece români se simt hărţuiţi sexual la serviciu

Patru din zece români se simt hărţuiţi sexual la serviciu

Potrivit unui sondaj BestJobs, 44% dintre români s-au simţit hărţuiţi sexual la locul de muncă... [ Citeste mai departe ]

Bani & afaceri

ANCOM a constatat că 34% din populaţie ştie ce este 5G, iar 22% a auzit de Internetul Obiectelor

ANCOM a constatat că 34% din populaţie ştie ce este 5G, iar 22% a auzit de Internetul Obiectelor

Conform unui studiu ANCOM, 34% din populaţia României a auzit despre 5G, iar 22% despre... [ Citeste mai departe ]

Efemeride

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul PSD Maria Gabriela Zoană, care a ajuns în Parlamentul European pe locul... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

Mielul turbat

Mielul turbat

S-a împământenit în ultima vreme, mai ales de la preluarea puterii de către coaliţia PSD/ALDE, un... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

Un vultur în zăpadă - Michael Morpurgo

Iarna lui 1940. Un tren atacat de trupele germane. Pe întuneric, la adăpostul unui tunel de cale ferată, un străin începe să le spună o poveste lui Barney şi mamei sale, că să treacă timpul mai repede.

[ Vezi toate ]

Magazin

Vremea caldă închide Festivalul Sculpturilor de Gheaţă din Harbin

Vremea caldă închide Festivalul Sculpturilor de Gheaţă din Harbin

Sculpturile în gheaţă şi zăpadă, realizate de aproape 10.000 de artişti pentru Festivalul din... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Nucile reduc riscul de boli de inimă la diabetici

Nucile reduc riscul de boli de inimă la diabetici

Mai multe porţii de nuci consumate într-o săptămână pot reduce riscul de afecţiuni... [ Citeste mai departe ]
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress