Exclusiv AZI

Festivalul „George Enescu”: Orchestre National de France şi Christoph Eschenbach

20 septembrie 2017  12:15| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Festivalul „George Enescu”: Orchestre National de France şi Christoph Eschenbach

După cum bine s-a putut observa, în programele ultimei săptămâni a Festivalului Enescu, nu puţine au fost prezenţele componistice semnate Gustav Mahler. După „Simfonia I”, începând cu primul concert susţinut de „Orchestre National de France” programul a fost dedicat integral marelui compozitor postromantic austriac.

Au urmat „Simfonia a VI-a” cu „Royal Concertgebouw Orchestra”, „Cvartetul cu pian în Mi bemol Major”, „Simfonia a II-a, Învierea”, precum şi ciclul pentru voce şi orchestră „Kindertotenlieder”. Fireşte că interesul ascultătorilor a fost subliniat în paralel cu numeroase alte creaţii, simfonii clasice, romantice şi de secol XX. Desigur, repertoriul orchestrei franceze oaspete dezvăluie preocupări diverse în modul de gândire al elaborării combinate a sunetelor. După „Simfonia a V-a” de Mahler, în care probabil că răbdarea unora dintre melomani a fost greu încercată la audiţie de dimensiunile dezvoltator sonore şi tematice ale unui final care urmase splendidei muzicalităţi poetice din „Adagietto”, exerciţiul spectacular a demonstrat preocuparea dirijorului Christoph Eschenbach (foto) de a cultiva ecourile în timp ale acestei personalităţi creatoare, contemporane cu Bruckner şi Brahms. În deschiderea primului program, un anumit act de prudenţă în calitatea comunicării poate fi remarcat prin prezenţa vocală, profesională şi nobilă a celebrului bariton american  Thomas Hampson. Bazându-se pe ciclul de poezii ale lui Ruckert, Mahler a fost inspirat pentru a aborda formula cântului concertant acompaniat de orchestră. Cu o experienţă care i-a adus laude, baritonul american a demonstrat în muzica mahleriană arta expresivă şi sensibilitatea sa  în tălmăcirea acestor piese de nuanţă nostalgică. A urmat apoi „Simfonia a V-a în do minor”, lucrare care, aşa cum aminteam, beneficiază de afecţiunea oricărui meloman pentru penultima secţiune „Adagietto”.  Tensiunea  începutului, cu pulsaţia „Marşului funebru”,  nu a fost redusă de mişcarea a doua,  ci, dimpotrivă, s-a încărcat de noi eforturi sonore, prea târziu depăşite printr-un „Scherzo” străbătut de lumini  caracteristice profilului de gen. Urmarea, dedicată în orchestraţie instrumentelor de coarde, a fost adevăratul subiect afectiv al Simfoniei, despre care am mai vorbit.

Efortul acestei integrale mahleriene a continuat, mai apoi, în al doilea program, cu sugestii repertoriale, unele formale – Uvertura la opera „Tannhauser” de Wagner, sau rememorări omagiale în „Simfonia concertantă pentru violoncel şi orchestră în si minor, op. 8”, lucrare ce păstrează ecouri romantice din tinereţea artistului, la care George Enescu rămăsese sensibil. Solistul invitat să prezinte lucrarea, norvegianul Truls Mork, a dat dovadă de însuşiri prin intermediul cărora motivele melodice şi-au păstrat expresivitatea, punând în valoare şi sonoritatea particularizată a instrumentului italian baroc pe care a cântat (constructor „Domenico Montaniana”). Însuşirile interpretului sunt remarcabile şi convingătoare pentru o carieră care, pe plan continental, are nevoie de mai multă afirmare, aşa cum a fost prilejul de a onora invitaţia de a participa la Festivalul „George Enescu”.

Pentru întregirea imaginii istorice de mai mult de jumătate de secol de activitate a ansamblului radiodifuziunii, „Orchestre National de France”, Christoph Eschenbach a optat în favoarea „Simfoniei nr.1 în do minor op. 68” de Johannes Brahms, lucrare a cărei prezenţă, în creaţia gândirii componistice a acestuia defineşte drumul ascensiunii sale în afirmarea propriului stil. Probabil că popularitatea  „Simfoniei I” poate fi considerată un argument al răspândirii muzicii brahmsiene în paralel cu simfonismul mahlerian. Comentarii asupra realizărilor care, ca gen,    s-au situat în finalul secolului al XIX-lea, au fost răspândite consecvent de-a lungul timpului. Fără a cerceta asemenea impresii, putem considera că ansamblul care  s-a întâlnit cu publicul din seria „Mari orchestre ale lumii” îndeplineşte plenar simbolica misiune a oaspeţilor,  de ambasadori ai muzicii franceze.

  • prin lume
  • in economie
  • politica
  • actualitate
  • intro2
VACANŢĂ ACTIVĂ. Pentru elevii din clasa a XII-a, azi a fost ultima zi de şcoală. Pentru ei, vacanţa începe mai repede pentru a se pregăti pentru examenul de bacalaureat pe care le vor avea începând cu 25 iunie. [ Citeste mai departe ]

25 mai 2018

AZI Prin Lume

Preşedintele Rusiei, Vladimir Putin, a declarat că Moscova priveşte cu regret anularea summitului dintre preşedintele Statelor Unite, Donlad Trump, şi liderul regimului de la Phenian, Kim Jong-un. [ Citeste mai departe ]

25 mai 2018

AZI Stat de drept

DUS LA SECŢIA DE POLIŢIE CU CĂTUŞE LA MÂINI. Fostul jucător de tenis Ilie Năstase a ajuns azi de două ori la Poliţie, prima dată pentru că a adrersat injurii agenţilor de circulaţie care l-au legitimat, iar a doua oară după ce a fost depistat în trafic conducând un scuter, deşi avea permisul de conducere suspendat. [ Citeste mai departe ]

25 mai 2018

AZI În cultură

Prinţul Charles a vizitat sediul Institutului Cultural Român (ICR) din Londra, unde a admirat expoziţia de acuarele asociată volumului bibliofil „Transylvania Florilegium”, care celebrează unicitatea şi diversitatea a patrimoniului natural românesc, şi a participat la lansarea albumului omonim, apărut în condiţii de lux la Editura Addison Publications. [ Citeste mai departe ]

25 mai 2018

AZI Prin ţară

NEVOIE MARE DE SÂNGE ÎN ROMÂNIA. Ministrul sănătăţii, Sorina Pintea, a declarat că se au în vedere în vedere înfiinţarea a opt centre regionale de transfuzie sanguină, cu puncte de colectare a plasmei, reabilitarea şi dotarea centrelor judeţene de transfuzie sanguină, dar şi o îmbunătăţire a promovării donării de sânge. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

Restaurarea Palatului Voievodal „Curtea Veche” costă 38 milioane lei

Restaurarea Palatului Voievodal „Curtea Veche” costă 38 milioane lei

Primăria Capitalei va demara, săptămâna viitoare, restaurarea Palatului Voievodal „Curtea Veche”... [ Citeste mai departe ]

Bani & afaceri

Ajutor de la stat pentru firmele care investesc în zonele cu şomaj ridicat

Ajutor de la stat pentru firmele care investesc în zonele cu şomaj ridicat

Ministrul Muncii, Lia Olguţa Vasilescu, a declarat, la Craiova, că în perioada următoare firmele... [ Citeste mai departe ]

Efemeride

Cei trei Hossu care dau bătăi de cap autorităţilor din Capitală: Emil, Iuliu şi Iulian

Cei trei Hossu care dau bătăi de cap autorităţilor din Capitală: Emil, Iuliu şi Iulian

Numele unuia dintre actorii importanţi ai Unirii de la 1918, episcopul greco-catolic Iuliu Hossu,... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

Înaltă trădare să fie, dar s-o știm și noi...

Înaltă trădare să fie, dar s-o știm și noi...

În sfârşit, Ludovic Orban, insignifiantul - de până acum - lider liberal are parte de ora sa... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

Harta Creatorului - Emilio Calderon

La Roma, în inima Europei răscolite de război şi ameninţate de expansiunea celui de-Al Treilea Reich, trei tineri pornesc în căutarea unei hărţi a lumii, despre care se spune că ar fi fost întocmită de Dumnezeu însuşi.

[ Vezi toate ]

Magazin

John Malkovich va fi Hercule Poirot

John Malkovich va fi Hercule Poirot

Actorul american John Malkovich va intra în pielea detectivului mustăcios Hercule Poirot, într-o... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Iranul a deschis prima fabrică de produse din celule stem din Asia de Vest

Iranul a deschis prima fabrică de produse din celule stem din Asia de Vest

Iranul a inaugurat prima fabrică de medicamente bazate pe celule stem din Asia de Vest.... [ Citeste mai departe ]
Afcn small
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress