Exclusiv AZI

Inefabilul mozartian

25 ianuarie 2018  15:00| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Inefabilul mozartian

In memoriam Wolfgang Amadeus Mozart. Personalitatea lui Wolfgang Amadeus Mozart – altfel spus pătrimea de mileniu trăită sub lumina soarelui Vienei - creează obligaţii. Parcă fiecare dintre noi simte datoria să mai adauge ceva la tot ce s-a spus, s-a scris, s-a interpretat pornind de la Mozart.

Wolfgang Amadeus Mozart este cel mai renumit geniu al muzicii, din toate timpurile. Steaua muzicii şi-a petrecut anii cei mai creativi şi cei mai încărcaţi de succes în Viena, în perioada cuprinsă între Baroc şi revoluţie. Multe dintre punctele de atracţie ale Vienei sunt şi locuri istorice amprentate de personalitatea lui Mozart. Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart s-a născut în 27 ianuarie 1756, în Salzburg. La vârsta de cinci ani scria prima sa compoziţie muzicală. Cu ocazia unei călătorii la Viena, în anul 1762, copiii Mozart au interpretat piese muzicale în Sala Oglinzilor, la Palatul  Schönbrunn, în faţa Mariei Thereza. După concert, Wolferl i-a sărit în braţe împărătesei, a îmbrăţişat-o şi a sărutat-o. Vestea copilului-minune era pe buzele tuturor.

În anul 1768, Maria Thereza îi acorda copilului de doisprezece ani o audienţă la Hofburg, reşedinţa Habsburgilor. În toamna anului 1781, Mozart dădea în acelaşi loc un concert în onoarea ducelui de Württemberg. Îşi petrecea seara de Crăciun a aceluiaşi an, cu Împăratul Josef al II-lea, fiul Mariei Thereza, în apartamentele imperiale. Mozart s-a stins din viaţă în data de 5 decembrie 1791, la Viena.

A-l înţelege pe Mozart presupune ideea de continuitate. Cum s-a înţeles mai bine lumea mozartiană? Sensibilitatea, erudiţia şi înţelepciunea se îmbină într-o emoţionantă antantă. Anul acesta, se împlinesc 262 de ani de la naşterea marelui compozitor, supranumit de biografii săi „un autor popular la scară planetară”.

„Partea cea mai extraordinară a vieţii lui Mozart este copilăria sa; amănuntul acesta poate fi plăcut filosofului sau artistului… fericirea  sa consta în a căuta terţe la pian şi nimic nu-i producea o bucurie mai mare ca atunci când  găsea acest interval armonios. La vârsta  de patru ani, tatăl său a început să-l înveţe, aproape în joacă, câteva menuete şi alte bucăţi muzicale. Era o fire simţitoare. I se întâmpla adesea, chiar de zece ori pe zi, să spună persoanelor care se ocupau de el: „Mă iubiţi mult?”.

Se poate considera, în principiu, că se prezintă destul de liberă deosebirea de caracteristici şi destinaţie între creaţiile mozartiene denumite de autor casaţiuni, serenade sau divertismente. Aceasta provine din existenţa ambiguităţii termenilor de mişcare utilizaţi şi varietăţii alcătuirii acestor suite, aşa cum se prezintă asemenea creaţii din punct de vedere instrumental sau al componenţei părţilor. Spre finalul secolului al XVIII-lea, se utilizau aceste denumiri mai ales pentru a identifica lucrări muzicale din ceea ce numim astăzi „sfera ambientalului”. În ceea ce priveşte divertismentul, probabil că se poate totuşi presupune că denumirea corespunde unui cadru mai puţin strict social decât cel al casaţiunii, unde elementul subliniat este cel protocolar. Mozart, totuşi, păstreză un climat expresiv greu de indentificat dincolo de anumite aspecte, determinate de prezenţa instrumentelor de suflat sau mixajul sonorităţilor împreună cu coardele, ceea ce conduce uneori spre un limbaj orchestral apropiat de simfonie. Dorinţa de a realiza  anume departajări ne este îndeplinită de marcările relaţiilor sonore, adesea de factură camerală, pentru unele din acele partituri denumite „divertimenti” adică muzică prezentată cu anumite prilejuri, cu mai multe sau mai puţine piese ce alcătuiesc succesiunea obişnuită a ansamblului, succesiune în general precedată de un moment iniţial de avertizare, adeseori apropiat de genul de marşului. Muzica acestui Divertimento în Si bemol major, K. 186 a fost compusă de Mozart în timpul călătoriei italiene, la Milano în 1773. Formaţia de suflători la care apelează autorul (suflători de lemn, alămuri) reflectă perioada de trecere a condiţiilor existenţei compozitorului de la ambianţa Salzburgului anilor 1769 spre viaţa socială mai plină de vivacitate a Vienei anilor 1773, în care artistul a sperat că descoperă o mentalitate mai liberală a relaţiilor cu cei capabili a-l aprecia la justa valoare pentru muzica scrisă, în care divertismentele captau bunăvoinţa ascultătorilor. Rossini spusese cândva, ceea ce rimează cu muzica acestor divertismente, că Mozart este „bucuria tinereţii”.

Concertul nr. 6 în Si bemol major este cel cu care Mozart îşi sărbătoreşte, la Salzburg, în ianuarie 1776, împlinirea vârstei de 20 de ani. Dacă apreciem numărul mare al partiturilor compuse în acest moment – aproape treizeci! printre care şi celebra Serenadă „Haffner” – observăm că artistul nu este un simplu tânăr care încheie perioada adolescenţei. Intuind spiritul epocii, el a devenit deja compozitorul preferat, dorit şi apreciat de contemporanii săi. De altfel, acest consens rimează şi cu vârsta, în caracteristicile unei muzici galante şi spirituale, aşa cum sunt aceste partituri. Comparativ cu Concertul nr. 5, această nouă lucrare are un plus de invenţie melodică şi cultivă farmecul adresării instrumentale. Poate că proporţiile mai reduce ale celor trei mişcări contribuie, de asemenea, la alura tinerească şi accesibilă a discursului. După prima parte – Allegro aperto -, el se dovedeşte mai personal în cantabilitatea tempoului lent care urmează – Andante un poco adagio. Există aici un anume fel de cânt uşor liber – putem spune un poco rubato? -  care place deosebit de mult firilor sensibile. Ca şi în alte creaţii ale sale, Mozart nu oboseşte ci, dimpotrivă, rezervă pentru final surpriza nesecatei sale inventivităţi. Sub structura jucăuşă a rondoului rapid, artistul ascunde numeroase capcane – nu numai pentru interpret ci şi pentru ascultători – ce dovedesc bogata sa imaginaţie ritmică care se însoţeşte cu melosul accesibil a temei principale. Un joc ? Poate, dar , ca întotdeauna la Mozart, jocul este răspunsul la întrebările grave ale perfecţiunii ca ideal.

 Muzica ambientală a divertismentelor, cassaţiunilor şi serenadelor cunoaşte încă, la sfârşitul secolului al XVIII-lea, o perioadă de răspândire, corespunzând ca utilitate mai ales vieţii protocolare a serbărilor de la curţile nobiliare. Din punct de vedere  componistic, suntem în faţa unor forme de tranziţie spre simfonie, în care succesiunea părţilor aparţine încă suitei, iar variantele orchestrale sunt încă aleatorii, vădind unele preferinţe pentru instrumentele de suflat. Situată între muzica de distracţie, de dans şi cea de ascultat, Serenada va supravieţui ca gen, păstrată cu o tendinţă spre ultima ipostază şi în secolul următor, la compozitorii romantici. Pentru Mozart, acest gen a reprezentat un prilej de a se manifesta mai liber, pe linia fanteziei sale, atingând de-a lungul timpului perfecţiunea în unele dintre opusuri, cum ar fi serenadele „Haffner”, „Lodron” sau „Eine kleine Nachtmusik”. Primele partituri din acest gen – este şi cazul Serenadei nr. 4, în re major K.203 – aparţin finalului perioadei de la Salzburg. Lucrarea a fost compusă în vara anului 1774, pentru necesităţile curţii prinţului de Coloredo. Ea îmbină pulsul dansurilor la modă cu lirismul caracteristic serenadei şi jocul spiritual al replicilor şoptite într-un tempo alert. Mai puţin cunoscută melomanilor, această muzică are meritul de a ne dezvălui că Mozart, în „timpul liber” dintre două capodopere, îşi exersa  geniul cu micile trouvailluri  de-o clipă. Dar, este vorba de clipe preţioase, de mărgăritare care, în opera altor compozitori, ar fi strălucit. Altfel spus, muzica lui Mozart, aparţinând  zonelor de penumbră, nu aşteaptă decât să fie ascultată, spre bucuria tuturor. Căci, nu există o altă variantă în creaţiile sale, dincolo de perfecţiunea rostirii.

În cuprinsul Serenadei nr. 4, urmărim mai multe momente ce se succed de-a lungul celor şapte părţi ale lucrării: Andante maestuoso-Allegro assai; Andante; Menuet; Allegro; Menuet; Andante; Menuet-Prestissimo. Nu vă rămâne decât să vă întoarceţi în timp, acum două secole  şi mai bine, pentru a simţi cu imaginaţia atmosfera „timpului pierdut şi regăsit”. 

  • om azi
  • prin lume
  • in economie
  • politica
  • intro2
10 ANI PENTRU PERSOANELE CARE AU ÎMPLINIT 25 DE ANI. Camera Deputaţilor a adoptat, astăzi, cu 276 de voturi „pentru”, propunerea legislativă prin care valabilitatea paşapoartelor simple electronice este extinsă de la 5 ani la 10 ani pentru persoanele care au împlinit 25 ani. Camera Deputaţilor este for decizional. Senatul a adoptat ca primă cameră sesizată iniţiativa legislativă în şedinţa din 6 septembrie 2016. [ Citeste mai departe ]

23 mai 2018

AZI Prin Lume

MATTARELLA ARE REZERVE. Preşedintele italian Sergio Mattarella l-a convocat astăzi pe avocatul şi profesorul de drept Giuseppe Conte, propus de noua coaliţie populistă formată din Mişcarea 5 Stele (M5S) şi Liga (extrema-dreaptă) pentru funcţia de prim-ministru al Italiei, a anunţat preşedinţia italiană într-un comunicat, relatează AFP şi Reuters. [ Citeste mai departe ]

23 mai 2018

AZI Stat de drept

ÎCCJ L-A ACHITAT PE TĂRICEANU ŞI A SCHIMBAT ŞI ÎNCADRAREA JURIDICĂ. Preşedintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, a fost achitat, marţi, de judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în dosarul în care este acuzat de mărturie mincinoasă. Totodată, instanţa a decis schimbarea încadrării juridice din mărturie mincinoasă şi favorizarea făptuitorului în cea de mărturie mincinoasă. Decizia nu este definitivă. [ Citeste mai departe ]

23 mai 2018

AZI În cultură

Era o vreme, în tinereţea-mi, când folkul în suflet adânc ne intra. Cu poezia şi melodia, cu armonia şi nostalgia ce le conţine din plin. Cin` l-a ascultat, nu l-a mai uitat. Aşa că şi astăzi fani are destui, de rafinament oricând nesătui... [ Citeste mai departe ]

23 mai 2018

AZI Prin ţară

AU PLECAT CU 100.000 DE LEI. Două persoane au jefuit astăzi o bancă din Baia Mare. Ei au au ameninţat cu arma casieriţa şi au plecat cu 100.000 de lei, potrivit unor surse judiciare. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

Tragedie în Ungaria: 9 români au murit şi 13 copii au rămas orfani

Tragedie în Ungaria: 9 români au murit şi 13 copii au rămas orfani

Un microbuz înmatriculat în România s-a lovit frontal cu un autocamion, marţi după-amiază, pe... [ Citeste mai departe ]

Bani & afaceri

Alianţa Renault-Nissan-Mitsubishi va investi 50 de milioane de dolari în start-up-uri

Alianţa Renault-Nissan-Mitsubishi va investi 50 de milioane de dolari în start-up-uri

Alliance Ventures, noul fond cu capital de risc al alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi, a anunţat... [ Citeste mai departe ]

Efemeride

Eroare de protocol

Eroare de protocol

Prim-ministrul Croaţiei, Andrej Plenkovic, a fost primit cu onoruri militare, astăzi, de către... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

Înaltă trădare să fie, dar s-o știm și noi...

Înaltă trădare să fie, dar s-o știm și noi...

În sfârşit, Ludovic Orban, insignifiantul - de până acum - lider liberal are parte de ora sa... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

O mare de adevăruri - Andrea de Carlo

Într-o zi de sfârşit de noiembrie înzăpezit, Lorenzo Telmari, fost căpitan de navă şi globetrotter, retras la ţară pentru a scrie o carte, primeşte un telefon de la fratele său care îl anunţă că tatăl lor, Teo, virusolog de renume internaţional, a murit.

[ Vezi toate ]

Magazin

Taj Mahal-ul se face verde

Taj Mahal-ul se face verde

Monumentul indian Taj Mahal, construit din marmură albă şi datând din secolul al XVII-lea, începe... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Iranul a deschis prima fabrică de produse din celule stem din Asia de Vest

Iranul a deschis prima fabrică de produse din celule stem din Asia de Vest

Iranul a inaugurat prima fabrică de medicamente bazate pe celule stem din Asia de Vest.... [ Citeste mai departe ]
Afcn small
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress