Exclusiv AZI

Inefabilul mozartian

25 ianuarie 2018  15:00| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Inefabilul mozartian

In memoriam Wolfgang Amadeus Mozart. Personalitatea lui Wolfgang Amadeus Mozart – altfel spus pătrimea de mileniu trăită sub lumina soarelui Vienei - creează obligaţii. Parcă fiecare dintre noi simte datoria să mai adauge ceva la tot ce s-a spus, s-a scris, s-a interpretat pornind de la Mozart.

Wolfgang Amadeus Mozart este cel mai renumit geniu al muzicii, din toate timpurile. Steaua muzicii şi-a petrecut anii cei mai creativi şi cei mai încărcaţi de succes în Viena, în perioada cuprinsă între Baroc şi revoluţie. Multe dintre punctele de atracţie ale Vienei sunt şi locuri istorice amprentate de personalitatea lui Mozart. Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart s-a născut în 27 ianuarie 1756, în Salzburg. La vârsta de cinci ani scria prima sa compoziţie muzicală. Cu ocazia unei călătorii la Viena, în anul 1762, copiii Mozart au interpretat piese muzicale în Sala Oglinzilor, la Palatul  Schönbrunn, în faţa Mariei Thereza. După concert, Wolferl i-a sărit în braţe împărătesei, a îmbrăţişat-o şi a sărutat-o. Vestea copilului-minune era pe buzele tuturor.

În anul 1768, Maria Thereza îi acorda copilului de doisprezece ani o audienţă la Hofburg, reşedinţa Habsburgilor. În toamna anului 1781, Mozart dădea în acelaşi loc un concert în onoarea ducelui de Württemberg. Îşi petrecea seara de Crăciun a aceluiaşi an, cu Împăratul Josef al II-lea, fiul Mariei Thereza, în apartamentele imperiale. Mozart s-a stins din viaţă în data de 5 decembrie 1791, la Viena.

A-l înţelege pe Mozart presupune ideea de continuitate. Cum s-a înţeles mai bine lumea mozartiană? Sensibilitatea, erudiţia şi înţelepciunea se îmbină într-o emoţionantă antantă. Anul acesta, se împlinesc 262 de ani de la naşterea marelui compozitor, supranumit de biografii săi „un autor popular la scară planetară”.

„Partea cea mai extraordinară a vieţii lui Mozart este copilăria sa; amănuntul acesta poate fi plăcut filosofului sau artistului… fericirea  sa consta în a căuta terţe la pian şi nimic nu-i producea o bucurie mai mare ca atunci când  găsea acest interval armonios. La vârsta  de patru ani, tatăl său a început să-l înveţe, aproape în joacă, câteva menuete şi alte bucăţi muzicale. Era o fire simţitoare. I se întâmpla adesea, chiar de zece ori pe zi, să spună persoanelor care se ocupau de el: „Mă iubiţi mult?”.

Se poate considera, în principiu, că se prezintă destul de liberă deosebirea de caracteristici şi destinaţie între creaţiile mozartiene denumite de autor casaţiuni, serenade sau divertismente. Aceasta provine din existenţa ambiguităţii termenilor de mişcare utilizaţi şi varietăţii alcătuirii acestor suite, aşa cum se prezintă asemenea creaţii din punct de vedere instrumental sau al componenţei părţilor. Spre finalul secolului al XVIII-lea, se utilizau aceste denumiri mai ales pentru a identifica lucrări muzicale din ceea ce numim astăzi „sfera ambientalului”. În ceea ce priveşte divertismentul, probabil că se poate totuşi presupune că denumirea corespunde unui cadru mai puţin strict social decât cel al casaţiunii, unde elementul subliniat este cel protocolar. Mozart, totuşi, păstreză un climat expresiv greu de indentificat dincolo de anumite aspecte, determinate de prezenţa instrumentelor de suflat sau mixajul sonorităţilor împreună cu coardele, ceea ce conduce uneori spre un limbaj orchestral apropiat de simfonie. Dorinţa de a realiza  anume departajări ne este îndeplinită de marcările relaţiilor sonore, adesea de factură camerală, pentru unele din acele partituri denumite „divertimenti” adică muzică prezentată cu anumite prilejuri, cu mai multe sau mai puţine piese ce alcătuiesc succesiunea obişnuită a ansamblului, succesiune în general precedată de un moment iniţial de avertizare, adeseori apropiat de genul de marşului. Muzica acestui Divertimento în Si bemol major, K. 186 a fost compusă de Mozart în timpul călătoriei italiene, la Milano în 1773. Formaţia de suflători la care apelează autorul (suflători de lemn, alămuri) reflectă perioada de trecere a condiţiilor existenţei compozitorului de la ambianţa Salzburgului anilor 1769 spre viaţa socială mai plină de vivacitate a Vienei anilor 1773, în care artistul a sperat că descoperă o mentalitate mai liberală a relaţiilor cu cei capabili a-l aprecia la justa valoare pentru muzica scrisă, în care divertismentele captau bunăvoinţa ascultătorilor. Rossini spusese cândva, ceea ce rimează cu muzica acestor divertismente, că Mozart este „bucuria tinereţii”.

Concertul nr. 6 în Si bemol major este cel cu care Mozart îşi sărbătoreşte, la Salzburg, în ianuarie 1776, împlinirea vârstei de 20 de ani. Dacă apreciem numărul mare al partiturilor compuse în acest moment – aproape treizeci! printre care şi celebra Serenadă „Haffner” – observăm că artistul nu este un simplu tânăr care încheie perioada adolescenţei. Intuind spiritul epocii, el a devenit deja compozitorul preferat, dorit şi apreciat de contemporanii săi. De altfel, acest consens rimează şi cu vârsta, în caracteristicile unei muzici galante şi spirituale, aşa cum sunt aceste partituri. Comparativ cu Concertul nr. 5, această nouă lucrare are un plus de invenţie melodică şi cultivă farmecul adresării instrumentale. Poate că proporţiile mai reduce ale celor trei mişcări contribuie, de asemenea, la alura tinerească şi accesibilă a discursului. După prima parte – Allegro aperto -, el se dovedeşte mai personal în cantabilitatea tempoului lent care urmează – Andante un poco adagio. Există aici un anume fel de cânt uşor liber – putem spune un poco rubato? -  care place deosebit de mult firilor sensibile. Ca şi în alte creaţii ale sale, Mozart nu oboseşte ci, dimpotrivă, rezervă pentru final surpriza nesecatei sale inventivităţi. Sub structura jucăuşă a rondoului rapid, artistul ascunde numeroase capcane – nu numai pentru interpret ci şi pentru ascultători – ce dovedesc bogata sa imaginaţie ritmică care se însoţeşte cu melosul accesibil a temei principale. Un joc ? Poate, dar , ca întotdeauna la Mozart, jocul este răspunsul la întrebările grave ale perfecţiunii ca ideal.

 Muzica ambientală a divertismentelor, cassaţiunilor şi serenadelor cunoaşte încă, la sfârşitul secolului al XVIII-lea, o perioadă de răspândire, corespunzând ca utilitate mai ales vieţii protocolare a serbărilor de la curţile nobiliare. Din punct de vedere  componistic, suntem în faţa unor forme de tranziţie spre simfonie, în care succesiunea părţilor aparţine încă suitei, iar variantele orchestrale sunt încă aleatorii, vădind unele preferinţe pentru instrumentele de suflat. Situată între muzica de distracţie, de dans şi cea de ascultat, Serenada va supravieţui ca gen, păstrată cu o tendinţă spre ultima ipostază şi în secolul următor, la compozitorii romantici. Pentru Mozart, acest gen a reprezentat un prilej de a se manifesta mai liber, pe linia fanteziei sale, atingând de-a lungul timpului perfecţiunea în unele dintre opusuri, cum ar fi serenadele „Haffner”, „Lodron” sau „Eine kleine Nachtmusik”. Primele partituri din acest gen – este şi cazul Serenadei nr. 4, în re major K.203 – aparţin finalului perioadei de la Salzburg. Lucrarea a fost compusă în vara anului 1774, pentru necesităţile curţii prinţului de Coloredo. Ea îmbină pulsul dansurilor la modă cu lirismul caracteristic serenadei şi jocul spiritual al replicilor şoptite într-un tempo alert. Mai puţin cunoscută melomanilor, această muzică are meritul de a ne dezvălui că Mozart, în „timpul liber” dintre două capodopere, îşi exersa  geniul cu micile trouvailluri  de-o clipă. Dar, este vorba de clipe preţioase, de mărgăritare care, în opera altor compozitori, ar fi strălucit. Altfel spus, muzica lui Mozart, aparţinând  zonelor de penumbră, nu aşteaptă decât să fie ascultată, spre bucuria tuturor. Căci, nu există o altă variantă în creaţiile sale, dincolo de perfecţiunea rostirii.

În cuprinsul Serenadei nr. 4, urmărim mai multe momente ce se succed de-a lungul celor şapte părţi ale lucrării: Andante maestuoso-Allegro assai; Andante; Menuet; Allegro; Menuet; Andante; Menuet-Prestissimo. Nu vă rămâne decât să vă întoarceţi în timp, acum două secole  şi mai bine, pentru a simţi cu imaginaţia atmosfera „timpului pierdut şi regăsit”. 

  • prin lume
  • stat de drept
  • in economie
  • politica
  • actualitate
  • intro istoric

18 octombrie 2018

AZI Piaţa ştirilor de azi

BĂRBAŢI PE MĂTĂSARI. Traficul va fi restricţionat pe mai multe artere din Capitală, vineri, sâmbătă şi duminică, din cauza a trei evenimente ce au loc în acest sfârşit de săptămână, anunţă Brigada Rutieră a Capitalei. [ Citeste mai departe ]

18 octombrie 2018

AZI Prin Lume

DOAR 54 DE VOTURI DIN 67 NECESARE. Proiectul de modificare a Constituţiei Republicii Moldova, propus de majoritatea parlamentară, a fost respins, obţinând, în a doua lectură, doar 54 de voturi din totalul celor 67 necesare, potrivit Radio Chişinău. [ Citeste mai departe ]

18 octombrie 2018

AZI Stat de drept

AUTOTURISME SECONDHAND NEDECLARATE. Poliţiştii argeşeni au efectuat, astăzi, două percheziţii la locuinţele unor persoane şi la sediul unei societăţi comerciale din Albeştii de Argeş, într-un dosar de evaziune fiscală în domeniul achiziţiilor intracomunitare de autoturisme second-hand, cu un prejudiciu de peste 2,7 milioane de lei. [ Citeste mai departe ]

18 octombrie 2018

AZI În cultură

Primu`, renumit. Autor de piese fecund, preţuit. Decedat în vară, la vreo nouăzeci. Al doilea, actor. D-al nostru, iubit. [ Citeste mai departe ]

18 octombrie 2018

AZI Prin ţară

REABILITAREA UNEI STAŢII DE REPOMPARE. Peste o sută de mii de gălăţeni care locuiesc în 11 cartiere, au rămas, astăzi, fără apă rece la robinete din cauza unei lucrări la reţeaua de apă, care presupune oprirea unei staţii de repompare. Patru cisterne cu apă vor aproviziona oraşul, prioritate având unităţile medicale şi de învăţământ. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

Campanie MAI împotriva live-urilor la volan

Campanie MAI împotriva live-urilor la volan

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) face apel către şoferi să nu mai facă live-uri pe Facebook... [ Citeste mai departe ]

Bani & afaceri

Piaţa auto din România îşi continuă evoluţia pozitivă din 2018 atingând noi maxime

Piaţa auto din România îşi continuă evoluţia pozitivă din 2018 atingând noi maxime

Luna septembrie a acestui an consemnează un volum al livrărilor de 15.738 de unităţI (cea mai... [ Citeste mai departe ]

Efemeride

L-au „masacrat” şi pe Topîrceanu

L-au „masacrat” şi pe Topîrceanu

„Balada unui greier mic”, a lui George Topîrceanu, din manualul de clasa a II-a, nu mai seamănă... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

Flotările ministrului Daea

Flotările ministrului Daea

După ce i-a fugărit pe colaboratorii care l-au însoţit şi pe jurnalişti însetaţi de noutăţi (de... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

Agatha Christie - Crime cu monogramă - Sophie Hannah

Aflat într-o cafenea londoneză, Hercule Poirot ascultă confesiunea unei femei care îi mărturiseşte că va fi ucisă, implorându-l să nu-i găsească asasinul şi să nu-l pedepsească. În aceeaşi seară, Poirot află că trei oaspeţi ai luxosului hotel Bloxham au fost omorâţi, în gură fiecărei victime fiind găsit câte un buton cu monogramă.

[ Vezi toate ]

Magazin

Cel mai lung zbor din lume: Singapore-New York, în 17 ore şi 25 de min

Cel mai lung zbor din lume: Singapore-New York, în 17 ore şi 25 de min

Cel mai lung zbor din lume, de la Singapore la New York, a ajuns la destinaţie, după 16.700 de... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Marea Britanie vrea să introducă acid folic în pâine

Marea Britanie vrea să introducă acid folic în pâine

Marea Britanie vrea să introducă acid folic în făină, pentru a evita naşterea copiilor cu... [ Citeste mai departe ]
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress