Exclusiv AZI

Recital de pian la Ateneul Român

24 ianuarie 2017  14:00| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Recital de pian la Ateneul Român

Recitalul pianistului Cătălin Şerban, care a avut loc, duminica trecută, în sala mare a Ateneului Român, reprezintă un moment important al carierei sale interpretative.

Ca mesager al vieţii muzicale germane, în special al celei berlineze, unde, aproximativ de două decenii, îşi desfăşoară activitatea, Cătălin Şerban a susţinut periodic recitaluri şi în România, invitat de instituţii muzicale, fie la Palatul Cantacuzino (Muzeul Naţional „George Enescu“), fie în Studioul de concerte al UNMB sau Sala mică a Filarmonicii, la Muzeul Peleş din Sinaia, la Braşov, Cluj-Napoca şi în alte oraşe ale ţării. Urmărindu-i realizările, în consonanţă cu un asemenea itinerar artistic anual, am beneficiat de posibilitatea observării unei afirmări calitative în ascensiune continuă, oglindind efortul de pregătire artistică, după absolvirea Colegiului de muzică „Dinu Lipatti“ din Bucureşti, sub îndrumarea profesorului dr. Constantin Niţu. Studiile universitare le-a desăvârşit la Universitatea de Arte din Berlin, cu profesorii Martin Hughes şi Laszlo Simon, le-a completat în clasele de măiestrie conduse de Claude Frank, Georgy Sebok, Theodor Paraschivesco, Elena Lapitskaja sau Pascal Devoyon. Cătălin Şerban a absolvit masterul la Musikhochschule Lübeck, devenind ulterior lector universitar la catedra de pian a aceleiaşi facultăţi de muzică. Este util de adăugat, în comentariul acestui recital, şi prezenţa sa în numeroase competiţii artistice naţionale şi internaţionale. Solist şi membru în ansambluri camerale, pianistul Cătălin Şerban şi-a stabilit centrul activităţii artistice la Berlin, fiind invitat la diverse festivaluri camerale în Germania sau concertând ca solist cu orchestrele Nordwestdeutsche Philharmonie şi Orchestra de tineret din Basel.

Fireşte, constatăm că repertoriul său de recitaluri pianistice, camerale şi de solist concertist răspunde propriilor preferinţe interpretative. Am observat apropierea, ca expresie şi stil, dar şi ca mijloace de abilitate a tehnicii instrumentale, faţă de literatura romantică, în special opera pianistică a lui Franz Schubert, Franz Liszt, Frédéric Chopin. Există, de asemenea, un interes special pentru creaţia componistică impresionistă şi investigarea resurselor expresive ale muzicii ruse, în special Alexandr Skriabin, aparţinând începutului de secol XX.

Un semn aparte al realizărilor sale artistice şi aprecierilor de care se bucură în faţa publicului ţării sale natale a putut fi remarcat prin atractivitatea demonstrată de afişul recentului program de la Ateneul Român. Repertoriul propus de Cătălin Şerban reflectă, de fapt, înseşi preferinţele enunţate mai sus, dar şi o cunoaştere a fondului estetic al literaturii de gen. Alcătuirea unui program de recital pianistic presupune conştiinţa diversităţii mijloacelor stilistice care îi reprezintă pe compozitorii aleşi, implicând, totodată, modul de adresare al interpretului în dialogul cu publicul interesat să asculte operele pianistice respective. Cu o anume sobrietate a gândirii ce presupune viziunea orchestrală a discursului, Sonata în sol major Op.78, D894 de Franz Schubert este exemplară ca gândire formală, unind lirismul meditativ cu unitatea unei dezvoltări remarcabile a pulsaţiei ritmice din care unii comentatori înţeleg că muzicianul exprimă „apropierea iminentă a primăverii“. Stăpânind nuanţa unei tristeţi dominante, care uneşte cele patru mişcări de tempo, asemenea unui ciclu simfonic, interpretul este conştient de maturizarea temperamentală a lui Schubert. Iată de ce, în prima parte, exista o prudenţă acordică, după care aşteptam expansiunea, nu rezerva mărturisirilor, o linişte creată de cel ce ştia, mai bine decât ascultătorii, ce va urma. O nouă lume a armoniei, după apusul romantismului, oferă spre ascultare pulsul dramatic teluric pe care Cătălin Şerban l-a simţit, aprofundând sonoritatea acestei Sonate. Venind după calmul unei opere cvadripartite, Sonata nr. 5, Op. 53 de Alexandr Skriabin ne-a surprins cu dureroasa agitaţie a întrebărilor fără răspuns. Energie în atacul claviaturii, contraste în succesiunea frazelor, acest opus „unibloc“ l-a surprins probabil în perioada studiului şi pe interpret, determinând mai apoi o atitudine expresivă ce-l părăsea pe Schubert ca poetică, iar pe Rachmaninov ca pasiune picturală. Surprinzătoare şi convingătoare în acelaşi timp, iată starea şi trăirea acestei muzici a lui Skriabin (cu totul alta decât în suplimentul poetic acordat în finalul recitalului).

Pentru iubitorii romantismului cu care ne vrăjeşte Frédéric Chopin, dorinţa de a asculta integrala Ciclului celor 24 de preludii Op. 28 ne-a oferit o fericită întâlnire cu capodopera marelui compozitor polonez. Dorind să evoce lumea poetică a timpului petrecut de compozitor împreună cu George Sand, în Majorca, pianistul s-a avântat în valurile fanteziste ale libertăţii ca pianistică, formă, culoare, visare. Neîndoios, în subtitlul acestor 24 de Preludii ar trebui situată nuanţa de „aventură“, ce ascunde neliniştea, speranţa, frumuseţea, surprinderea, trăirea. Cătălin Şeerban s-a lăsat dominat de astfel de descoperiri ale geografiilor sufleteşti atât de deosebite, faţă de „aproape“ contemporanul lui Chopin, Schubert.

Am înţeles, astfel, cum a fost proiectat, ca operă muzicală, recitalul său de la Ateneul Român, având un orizont care alterna emoţia, demonstraţia şi evenimentul. 

  • prin lume
  • stat de drept
  • in economie
  • politica
  • actualitate
  • intro istoric
  • 2018
VOR AVEA LOC ŞI CONCURSURI CULINARE. Peste o sută de sortimente de peşte şi preparate din peşte, peste o tonă de fructe de mare şi peste 10.000 de porţii de peşte pregătite de unii dintre cei mai iscusiţi bucătari pot fi savurate şi degustate la Festivalul Pescăresc, care se va desfăşura de azi până luni în Parcul Naţional din Capitală. [ Citeste mai departe ]

22 martie 2019

AZI Prin Lume

TREI ZILE DE DOLIU NAŢION AL. Cel puţin 100 de persoane, în majoritatea femei şi copii, şi-au pierdut viaţa într-un naufragiu pe fluviul Tigru, în plină aniversare a Anului Nou kurd şi a Zilei Mamei, fiind cel mai grav accident înregistrat în Irak în ultimii ani. [ Citeste mai departe ]

22 martie 2019

AZI Stat de drept

ŞASE TERENURI ÎŞI SCHIMBĂ NELEGAL FUNCŢIUNEA. Deputatul Nicuşor Dan s-a prezentat azi la sediul DNA în calitate de vicepreşedinte al Asociaţiei Salvaţi Bucureştiul, pentru a depune o plângere penală împotriva primarului general Gabriela Firea. [ Citeste mai departe ]

22 martie 2019

AZI În cultură

CEREMONIA ARE LOC LA SFÂRŞITUL EVENIMENTULUI. Poeta Ana Blandiana a fost desemnată laureata din acest an a celui mai important premiu acordat la festivalul „Serile de Poezie de la Struga”, informează agenţia macedoneană de presă MIA. [ Citeste mai departe ]

22 martie 2019

AZI Prin ţară

AVEA FOCOS ŞI PREZENTA UN POTENŢIAL PERICOL. Un proiectil exploziv foarte degradat, care reprezenta un potenţial pericol, a fost descoperit, azi, încastrat în betonul provenit de la o construcţie demolată în judeţul Arad, fiind preluat de pirotehnişti pentru distrugere. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

Iancu a primit trofeul Inukshuk

Iancu a primit trofeul Inukshuk

Polisportivul Avram Iancu a fost premiat cu trofeul Inukshuk de către organizatorii... [ Citeste mai departe ]

Bani & afaceri

Educație financiară în peste 360 de școli, din 50 de orașe

Educație financiară în peste 360 de școli, din 50 de orașe

Prin programul de educație financiară Școala de Bani, BCR se alătură, pentru al doilea an... [ Citeste mai departe ]

Efemeride

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul PSD Maria Gabriela Zoană, care a ajuns în Parlamentul European pe locul... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

Iliescu 89

Iliescu 89

O stranie potrivire face ca președintele fondator al social democrației românești să împlinească... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

Ca din întâmplare, femeie. Regina Cristina a Suediei - Dario Fo

În romanul său postum, publicat în 2017, „Ca din întâmplare, femeie”, Dario Fo reînvie istoria unei „regine imposibile”, Cristina a Suediei, una dintre cele mai învăţate femei ale secolului al XVII-lea, suverană rebelă şi mare iubitoare de artă, admirată şi detestată, imprevizibilă şi curajoasă.

[ Vezi toate ]

Magazin

Primul album după 11 ani

Primul album după 11 ani

Trupa britanică The Cure, care va concerta în Bucureşti în iulie, va lansa un nou album de... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Centru de protono-terapie în Bucureşti cu ajutor japonez

Centru de protono-terapie în Bucureşti cu ajutor japonez

Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, şi Tsuyoshi Okada, reprezentant al companiei... [ Citeste mai departe ]
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress