Exclusiv AZI

Trei capodopere la Opera Naţională Bucureşti

28 noiembrie 2016  15:30| Exclusiv | Grigore Constantinescu
Trei capodopere la Opera Naţională Bucureşti

Opera Naţională Română cunoaşte în actuala stagiune o revigorare repertorială capabilă a-i readuce strălucirea şi faima artistică în actualitate.

Remarcam pentru săptămâna trecută ridicările de cortină pentru trei capodopere mult preţuite de public, ceea ce aduce din ce în ce mai mulţi spectatori în marea sală a Teatrului. Ne-am dorit în ultimii ani să revedem „Lacul lebedelor“ de Ceaicovski, decizie care s-a împlinit acum şi aparţine directorului general interimar, regizoarea Beatrice Rancea. Versiunea actuală a „regelui baletelor“ este semnată de coregraful Gheorghe Iancu, invitat din Italia special pentru această revenire la Teatrul bucureştean. „La o reluare după atâta timp – spune coregraful – aş spune că avem o premieră. Compania de balet nu mai este aceeaşi de la premiera din 2008, pentru că au trecut câteva stagiuni şi deja nu mai sunt aceeaşi dansatori. Am luat-o aproape de la capăt (...) Oricum, cei care au fost implicaţi de la început în această minunată aventură au crescut şi psihic, şi artistic, şi fizic“.

Am revăzut, în spectacolul care a avut loc vineri, ambianţa sugestivă a scenografiei semnate de Luisa Spinatelli, cu light design creat de Camilla Piccioni; cap de afiş, Odette/Odille, Flavia Stocchi (foto), din Italia, partener Robert Enache, şi o distribuţie bine condusă, în consonanţă cu muzica Orchestrei Operei, dirijată de Iurie Florea. Dar, mai cu seamă, am revăzut, ieşind din umbră în prim planul scenei, marile noastre vedete, Corina Dumitrescu şi Ovidiu Matei Iancu, amintindu-ne cum au strălucit mai bine de un deceniu în repertoriul Companiei de Balet.

Iubitorii muzicii mozartiene s-au bucurat, sâmbătă, de spectacolul cu opera „Don Giovanni“, care, pentru ei, este o culme a genului liric clasic. Nu este surprinzător faptul că, în seria celor trei spectacole la care am asistat, sala Operei a fost arhiplină, deşi versiunea scenică a regizoarei Anda Tăbăcaru Hogea datează de mai mult de un deceniu. Din perspectiva distribuţiei – Simona Neagu, Crina Zancu, Tiberius Simu, Maria Jinga, Justinian Zetea – se poate vorbi de o linie egală calitativ a contribuţiilor individuale şi de ansamblu. Afişul ne-a atras interesul pentru debutul bas-baritonului Csaba Sandor (Opera maghiară din Cluj) în rolul titular, un solist care oferă multiple posibilităţi de satisfacţie prin prezenţa vocală şi actoricească a eroului, având pentru Leporello, în baritonul Cătălin Ţoropoc, un partener de remarcabilă valoare, care echilibra prin dialog dramaturgia. Opera lui Mozart a rezistat în stagiunile de după premiera bucureşteană, cu toate că este un spectacol de mare dificultate pentru public, realizatori, solişti, cor şi ansambul orchestral sub bagheta lui Vlad Conta. Meritorie deci această reprogramare, capabilă să consolideze profilul reafirmării repretoriului Operei Naţionale Bucureşti, de care se preocupă activ actuala conducere a teatrului.

Atracţia capodoperei „La Traviata“ de Verdi nu este de contestat, căci acţionează cu un perfect magnetism pentru iubitorii muzicii romantice italiene. În finalul celei de a doua luni a stagiunii ONB, sâmbătă, „La Traviata“ şi-a aflat firesc locul, răspunzând aşteptării spectatorilor, ca un moment necesar de alcătuire a acestei triade lirice şi coregrafice comentate. Afluenţa de iubitori ai titlurilor, acum cu noi ridicări de cortină însoţite de aplauze entuziaste, argumentează şi celebritatea acestei lucrări centenare, ce a făurit pretutindeni nenumărate destine interpretative, despre care s-ar putea scrie multe volume de istorie a genului.

La cea de a doua Gală din Iaşi a Premiilor Operelor Naţionale, soprana Lăcrămioara Maria Hrubaru Roată a fost distinsă, în 2014, cu Premiul pentru categoria „Cel mai bun debut feminin“, în rolul Violettei Valery. Bucureştenii au avut acum ocazia să vadă şi să asculte această performanţă confirmată de scena lirică din Iaşi. Partenerii primadonei au fost: în Alfredo Germond, tenorul Cristian Bălăşescu, solist la Opera din Timişoara, în Giorgio Germond, Adrian Mărcan, artist de mare prestanţă vocală al Operei din Braşov. Regia semnată de Paul Curran şi scenografia lui Gary McCann merită apreciate pentru vitalitatea rezistentă în timp a punerii în scenă, utilizând mijloacele distribuţiei (Sorana Negrea, Andrei Lazăr, Justinian Zetea) şi sunetul generos al Orchestrei dirijate de Vlad Conta. Cu cea de a treia capodoperă, suntem convinşi că reabilitarea Operei bucureştene se împlineşte, spre mulţumirea artiştilor, ansamblurilor orchestrale, corale şi coregrafice şi, nu în ultimul rând, a publicului, care s-a reînvăţat să frecventeze spectacolele, viabile prin calitate, salvate din multiplele dificultăţi sociale, manageriale şi culturale ale trecutul apropiat. 

  • prin lume
  • stat de drept
  • in economie
  • politica
  • actualitate
  • 2018
  • intro2

21 februarie 2020

AZI Piaţa ştirilor de azi

PRESIUNE PERMANENTĂ ASUPRA CURSULUI DE SCHIMB. Premierul interimar Ludovic Orban a declarat că situaţia economică a ţării este foarte stabilă şi nu există „absolut niciun risc” de apariţie a unui dezechilibru major, menţionând că are încredere în stabilitatea monedei naţionale şi a cursului de schimb. [ Citeste mai departe ]

20 februarie 2020

AZI Prin Lume

UNELE VICTIME AVEAU RĂDĂCINI KURDE. 11 persoane au fost ucise aseară în Hanau, lângă Frankfurt, centrul Germaniei, în două atacuri al căror presupus autor a fost găsit ulterior mort în locuinţa sa, a anunţat poliţia germană azi. [ Citeste mai departe ]

21 februarie 2020

AZI Stat de drept

NAVA OLANDEZĂ VENEA DIN MAREA BRITANIE. Doi români şi un cetăţean britanic sunt cercetaţi pentru importarea ilegală de deşeuri în România, după ce poliţiştii de frontieră au depistat în Portul Constanţa Sud Agigea 16 containere cu deşeuri, care în acte figurau ca fiind obiecte de uz casnic second hand. [ Citeste mai departe ]

21 februarie 2020

AZI În cultură

GRANIŢA INVIZIBILĂ DINTRE COPILĂRIE ŞI MATURITATE. Spectacolul „Beginners” de Tim Crouch, în regia lui Bobi Pricop, va fi prezentat în premieră la Sala Atelier a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” pe 3 şi 4 martie. [ Citeste mai departe ]

20 februarie 2020

AZI Prin ţară

300.000 DE LEI PENTRU SPITALUL DE BOLI INFECŢIOASE. Deputatul USR Stelian Ion a declarat că bugetul oraşului Constanţa pe anul 2020, că este unul dintre cele mai mici din ţară, el adăugând că este „ruşinos că prevede doar 10% fonduri pentru investiţii”. [ Citeste mai departe ]

Viaţa de lângă noi

A muncit benevol de dragul copiilor

A muncit benevol de dragul copiilor

Învăţătoarea Maria Cândea a venit gratis la o şcoală din municipiul Sibiu, timp de trei... [ Citeste mai departe ]

Bani & afaceri

Euro, dolarul şi francul ating noi maxime istorice

Euro, dolarul şi francul ating noi maxime istorice

Leul a continuat să se deprecieze, vineri, faţă de euro, moneda unică europeană atingând un nou... [ Citeste mai departe ]

Fără copyright

PUNCTUL PE Y: Ferma animalelor politice

PUNCTUL PE Y: Ferma animalelor politice

Se spune despre acele persoane care au vână și se manifestă plenar, că sunt veritabile „animale... [ Citeste mai departe ]

Răsfoiţi! Merită

La hotelul Bertram (Miss Marple) - Agatha Christie

Când Miss Marple vine în vacanţă la Londra, găseşte la hotelul Bertram ceea ce caută: decor tradiţional, servicii impecabile, brioşe pregătite ca pe vremuri şi amintirile copilăriei.

[ Vezi toate ]

Magazin

Dublu campion european

Dublu campion european

Bucătarul Marius Muntean de la un hotel din Sibiu a câştigat de două ori locul întâi, la două... [ Citeste mai departe ]

Pilula de sănătate

Încă 4 decese din cauza gripei

Încă 4 decese din cauza gripei

Numărul persoanelor care au murit până în prezent din cauza gripei a ajuns la 44, a anunţat... [ Citeste mai departe ]
jos-jos
Afcn small
banca

Parteneri pentru AZI

amos SensoTV ampress