100 de vulcani necunoscuţi sub gheaţa din Antarctica

25 august 2017  16:15| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
100 de vulcani necunoscuţi sub gheaţa din Antarctica

Aproape 100 de vulcani necunoscuţi până acum se află ascunşi sub gheaţa din Antarctica, iar oamenii de ştiinţă nu ştiu deocamdată câţi dintre aceştia sunt activi, conform Live Science.

O analiză realizată recent a scos la iveală 138 de vulcani aflaţi pe o porţiune a continentului cunoscută sub numele de Banchiza Antarcticii de Vest, o regiune vastă ce se întinde pe o distanţă de 3.500 de kilometri, de la Marea Ross, în partea de sud, până la Peninsula Antarctică, în nord-vest. Oamenii de ştiinţă nu ştiau de existenţa a 91 dintre aceste structuri proaspăt descoperite. Vulcanii variază, de la dimensiunea modestă de 100 de metri la înălţimi de 3.850 de metri.

Descoperirea a fost publicată în jurnalul "Geological Society Special Publications". "Antarctica rămâne printre cele mai puţin studiate zone de pe glob, iar ca tânăr cercetător am fost încântat să aflu ceva nou şi care nu este pe deplin înţeles", a declarat Max Van Wyk de Vries, student în domeniul geoştiinţelor la Universitatea din Edinburgh, Scoţia, coautor al studiului. "După ce am examinat datele existente din Antarctica de Vest, am început să descopăr urme de vulcanism. Evident, am continuat cercetările şi s-a ajuns la descoperirea a aproape 100 de vulcani sub stratul de gheaţă", a completat acesta.

Oamenii de ştiinţă au făcut aceste descoperiri utilizând date obţinute prin satelit, prin penetrarea stratului de gheaţă cu ajutorul radarelor şi prin observaţii efectuate pe calea aerului. Numărul vulcanilor din regiune rivalizează cu cel din Valea Rift sau Marele Rift din Africa de Est, una dintre regiunile cu cea mai mare densitate de astfel de formaţiuni din lume.

Oamenii de ştiinţă nu cunosc deocamdată câte dintre aceste formaţiuni sunt active, însă acest continent a fost tulburat în trecut de activităţi vulcanice. Pe fondul încălzirii Pământului în urma schimbărilor climatice şi a subţierii stratului de gheaţă, unii dintre vulcanii care în prezent sunt inactivi s-ar putea retrezi la viaţă, precizează cercetătorii într-o declaraţie. Studii anterioare au demonstrat că Antarctica a fost mult mai activă din punct de vedere vulcanic în timpul perioadelor mai calde din istoria sa geologică, au precizat oamenii de ştiinţă.

Xantipa