Alergaţi, alergaţi, alergaţi!

05 noiembrie 2019  14:15| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Alergaţi, alergaţi, alergaţi!

Alergarea, indiferent de viteză, distanţă sau frecvenţă, este asociată cu un risc semnificativ mai mic de deces prematur, conform unui nou studiu.

O echipă de cercetători din Australia, Thailanda şi Finlanda a constatat beneficii „substanţiale” pentru sănătate la nivelul întregii populaţii în cazul în care mai multe persoane practică alergarea, chiar şi pe distanţe scurte. Oamenii de ştiinţă au analizat rezultatele obţinute în urma a paisprezece studii efectuate pe 232.149 de persoane a căror stare de sănătate a fost monitorizată între 5,5 şi 35 de ani. În acest interval 25.951 de participanţi au decedat.

După coroborarea datelor, s-a constatat că orice cantitate de efort depus în alergare a fost asociată cu o scădere cu 27% a riscului de deces din orice cauză pe perioada studiului, în cazul ambelor sexe, în comparaţie cu persoanele care nu practicau acest tip de exerciţiu fizic. Totodată, alergarea a fost asociată cu un risc cu 30% mai mic de deces în urma bolilor cardiovasculare, precum şi cu un risc cu 23% mai mic de deces din cauza cancerului.

„Creşterea ratelor de participare la alergare, indiferent de doză, ar conduce probabil la îmbunătăţiri substanţiale ale sănătăţii populaţiei şi a longevităţii”, au concluzionat cercetătorii. „Orice cantitate de alergare, chiar şi o singură dată pe săptămână, este mai bună decât deloc, însă doze mai mari de alergare pot să nu fie neapărat asociate cu o creştere a beneficiilor în ceea ce priveşte riscul de deces”, au precizat oamenii de ştiinţă.

Alergarea practicată chiar şi o dată pe săptămână sau mai rar, timp de mai puţin de 50 de minute de fiecare dată şi cu un ritm sub nouă-zece kilometri la oră, a fost asociată cu beneficii semnificative pentru sănătate.

Creşterea „dozelor” de alergare nu a fost asociată cu o reducere şi mai semnificativă a riscului de deces din orice cauză, potrivit analizei. Experţii au notat că, deşi efortul viguros poate fi asociat cu decesul cardiac subit, beneficiile alergării depăşesc riscurile. Medicii ar trebui să decidă, de la caz la caz, să prescrie activitatea fizică, deoarece ar putea să nu fie potrivită pentru toate categoriile de pacienţi, au atras atenţia cercetătorii.

Studiul a fost publicat în British Journal of Sports Medicine.

Pixelul albastru vs intelectualul fonf