Coralii nu pot supravieţui unei încălziri "severe"

02 noiembrie 2017  15:45| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Coralii nu pot supravieţui unei încălziri

Unii corali au demonstrat că se pot adapta la o temperatură ridicată a apelor oceanelor, însă numai în contextul unei încălziri "moderate", ce necesită eforturi la nivel internaţional pentru reducerea emisiilor de carbon, a anunţat miercuri o echipă de oameni de ştiinţă americani.

În cadrul unui studiu publicat în revista americană Science Advances, cercetătorii au analizat capacitatea genetică de adaptare şi posibilele efecte ale creşterii temperaturii asupra unei populaţii de corali de apă rece din Insulele Cook din Pacificul de Sud.

Specialiştii au descoperit că unii dintre corali sunt purtători ai unor mutaţii genetice care îi fac să fie predispuşi la toleranţa la încălzire.

Pentru a afla cât de bine ar putea aceşti corali să utilizeze genele care îi ajută să tolereze încălzirea apei oceanice pentru a se adapta la viitoarele schimbări climatice, oamenii de ştiinţă au derulat mai multe simulări computerizate bazate pe prognozele emise de Grupul interguvernamental al Naţiunilor Unite pentru schimbări climatice (IPCC).

Ei au descoperit că aceşti corali pot supravieţui în scenariile de încălzire uşoară şi moderată, care prevăd o încălzire de până la 1,8 — 2,0 grade Celsius până în anul 2100.

Însă, în scenariile severe, în care temperaturile cresc cu 2,0 — 3,7 grade Celsius, simulările au indicat că adaptarea nu este suficient de rapidă pentru a preveni extincţia, precizează aceeaşi sursă.

"Aceşti corali nu se vor adapta la o rată nelimitată de încălzire", a declarat Rachael Bay din cadrul Universităţii Davis din California, unul dintre autorii principali ai studiului. "Pentru menţinerea (în viaţă a) acestor recife este nevoie de reducerea emisiilor de carbon", a precizat cercetătoarea americană.

Cercetătorii, care au studiat în cadrul acestei analize o singură specie de corali, au menţionat că este nevoie de aprofundarea studiului pentru o mai bună înţelegere a urmărilor pe care creşterea temperaturilor ar putea să le aibă asupra altor tipuri de corali.

"Multe populaţii de corali au o rezervă (de metode) de adaptare care au evoluat timp îndelungat", a menţionat Steve Palumbi de la Universitatea Stanford, coautor al studiului.

Coralii se numără printre organismele cele mai vulnerabile în faţa temperaturilor în creştere ale oceanelor.

În ultimii trei ani, recifele s-au confruntat cu cele mai grave evenimente de albire şi mortalitate înregistrate în istorie, cea mai mare parte a acestora fiind cauzate în încălzirea apelor oceanice.

Xantipa