Descoperire: Celulele stem pot reacţiona în cazuri de urgenţă

13 aprilie 2013  10:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Descoperire: Celulele stem pot reacţiona în cazuri de urgenţă

Celulele suşă sangvine aflate în centrul măduvei osoase asigură nu doar o reînnoire continuă a celulelor sangvine, ci se dovedesc capabile să răspundă şi la urgenţele organismului, producând, la cerere, globule albe, care luptă contra infecţiilor, afirmă cercetătorii francezi.

Această proprietate surprinzătoare, nebănuită până acum, ar putea avea aplicaţii importante în viitor, pentru a-i proteja contra infecţiilor pe miile de pacienţi care suferă de leucemie şi care au beneficiat de un transplant de măduvă osoasă, în perioada în care sistemul imunitar se reorganizează, afirmă medicul Michael Sieweke, de la Centrul de Imunologie Luminy din Marsilia, coordonatorul acestui studiu realizat în colaborare cu cercetătorii de la INSERM, CNRS şi Centrul de Medicină Moleculară Max Delbrâck (MDC) din Berlin.

Celulele sangvine au o durată de viaţă limitată: speranţa de viaţă a unei globule roşii nu depăşeşte trei luni, cea a plachetelor sangvine (pentru coagulare) este de circa 10 zile, iar cele mai multe dintre globulele albe nu trăiesc decât câteva zile, afirmă autorii acestui studiu, realizat pe şoareci, publicat în revista ştiinţifică Nature.

Celulele suşă hematopoietice din măduva osoasă (situată în centrul sternului şi în oasele bazinului) asigură procesul de reînnoire, eliberând în fiecare zi câteva miliarde de noi celule în fluxul sangvin. Pentru a realiza acest fapt, ele trebuie nu doar să se multiplice, ci şi să se diferenţieze, adică să se specializeze, pentru a produce globule albe, globule roşii şi plachete sangvine.

Medicii coordonaţi de Michael Sieweke au descoperit încă din 2009 că, în situaţii considerate normale, celulele suşă nu acţionează la întâmplare, ci „decid“ o producţie echilibrată sub influenţa diverşilor factori şi semnale pe care le primesc.

Oamenii de ştiinţă nu ştiau, însă, cum reuşeau aceste celule suşă să răspundă la situaţiile de urgenţă, producând, de exemplu, globule albe care distrug microbii, precum celulele macrofage, pentru a combate infecţiile.

Cercetătorii francezi au demonstrat, astfel, că celulele suşă sunt capabile să perceapă semnalele de alertă pentru produce celule apte să acţioneze în faţa pericolelor.

„Am descoperit că o moleculă biologică (un factor de creştere cunoscut sub denumirea „M-CSF“) produsă în cantităţi mari de organism în timpul unei infecţii sau al unei inflamaţii indică drumul care trebuie urmat de celulele suşă“, a explicat medicul Sandrine Sarrazin de la INSERM, coautoare a studiului.

Molecula M-CSF (Macrophage Colony-Stimulating Factor) activează globulele albe prin intermediul unei gene („PU.1“) din celula suşă, care imediat produce în cantităţi mari cele mai apte celule pentru situaţia respectivă, începând cu celulele macrofage.

Molecula M-CSF ar putea fi utilizată pentru a stimula şi pentru a accelera producţia de globule albe la bolnavii care prezintă un risc mare de infecţie, afirmă profesorul Sieweke, evocând cazul celor 50.000 de pacienţi din lume care sunt în fiecare an descoperiţi în faţa infecţiilor, imediat după ce au suportat un transplant de măduvă osoasă. Astfel, „aceşti pacienţi ar putea fi protejaţi de infecţii pe durata în care sistemul lor imunitar se reorganizează“.

16 februarie 2018

LOTERIA BONURILOR. Extragerea bonurilor fiscale câştigătoare emise între 1 şi 31 ianuarie 2018 este programată duminică, 18 februarie 2018. Fondul de premiere este de 1 milion de lei, sumă din care vor fi acordate cel mult 100 de premii. [ Citeste mai departe ]

16 februarie 2018

ACUZAŢI CĂ AU TRANSMIS „MESAJE SUBLIMINALE” ÎN AJUNUL PUCIULUI. Un tribunal din Turcia a condamnat, astăzi, la închisoare pe viaţă, trei ziarişti renumiţi acuzaţi de legături cu tentativa de lovitură de stat din iulie 2016, au relatat media turce preluate de AFP şi Reuters. [ Citeste mai departe ]

16 februarie 2018

PONTA LA DNA. Fostul premier Victor Ponta a declarat, astăzi, la ieşirea din sediul DNA, că a fost întrebat de procurori dacă se simte ameninţat de afirmaţiile preşedintelui PSD, Liviu Dragnea, la adresa lui, potrivit Agerpres. [ Citeste mai departe ]

16 februarie 2018

PREMIERĂ. O nouă premieră cu opera „Don Carlo” de Giuseppe Verdi este programată duminică,18 februarie, începând cu ora 18.30, pe scena Operei Naţionale Bucureşti. O a doua reprezentaţie va avea loc joi, 22 februarie, de la aceeaşi oră. [ Citeste mai departe ]

16 februarie 2018

UNICAT ÎN ROMÂNIA. Staţii de autobuz ca în Dubai vor fi amplasate în Comuna Brazi, judeţul Prahova, una dintre cele mai bogate din ţară. Pentru acest proiect, autorităţile au alocat deja 100.000 de euro, potrivit Mediafax. [ Citeste mai departe ]

Al 32-lea deces din cauza gripei: un bărbat de 28 de ani care locuia în condiţii precare

Numărul persoanelor care au murit din cauza gripei de la începutul anului şi până vineri a ajuns... [ Citeste mai departe ]

Americanii blochează vânzarea Chicago Stock Exchange către chinezi

Securities and Exchange Commission (SEC), autoritatea de supraveghere a pieţelor financiare din... [ Citeste mai departe ]

Udrea, exmatriculată de la master pentru că nu a călcat pe acolo

Elena Udrea a fost exmatriculată de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii... [ Citeste mai departe ]

Submarinul galben

Dintre multele „perle” lansate cu prilejul audierii candidaţilor la funcţiile de miniştri în cel... [ Citeste mai departe ]

Străin în căsnicie - Emir Kusturica

Având drept fundal Bosnia-Herţegovina anilor ’70, înainte de destrămarea Iugoslaviei, spaţiu în care domneşte influenţa partidului, poveştirile lui Emir Kusturica descriu viaţă a trei tineri, Dragan, Aleksa şi Kosta.

Daniel Craig se desparte de Aston Martin-ul său pentru o cauză nobilă