Descoperire: Celulele stem pot reacţiona în cazuri de urgenţă

13 aprilie 2013  10:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Descoperire: Celulele stem pot reacţiona în cazuri de urgenţă

Celulele suşă sangvine aflate în centrul măduvei osoase asigură nu doar o reînnoire continuă a celulelor sangvine, ci se dovedesc capabile să răspundă şi la urgenţele organismului, producând, la cerere, globule albe, care luptă contra infecţiilor, afirmă cercetătorii francezi.

Această proprietate surprinzătoare, nebănuită până acum, ar putea avea aplicaţii importante în viitor, pentru a-i proteja contra infecţiilor pe miile de pacienţi care suferă de leucemie şi care au beneficiat de un transplant de măduvă osoasă, în perioada în care sistemul imunitar se reorganizează, afirmă medicul Michael Sieweke, de la Centrul de Imunologie Luminy din Marsilia, coordonatorul acestui studiu realizat în colaborare cu cercetătorii de la INSERM, CNRS şi Centrul de Medicină Moleculară Max Delbrâck (MDC) din Berlin.

Celulele sangvine au o durată de viaţă limitată: speranţa de viaţă a unei globule roşii nu depăşeşte trei luni, cea a plachetelor sangvine (pentru coagulare) este de circa 10 zile, iar cele mai multe dintre globulele albe nu trăiesc decât câteva zile, afirmă autorii acestui studiu, realizat pe şoareci, publicat în revista ştiinţifică Nature.

Celulele suşă hematopoietice din măduva osoasă (situată în centrul sternului şi în oasele bazinului) asigură procesul de reînnoire, eliberând în fiecare zi câteva miliarde de noi celule în fluxul sangvin. Pentru a realiza acest fapt, ele trebuie nu doar să se multiplice, ci şi să se diferenţieze, adică să se specializeze, pentru a produce globule albe, globule roşii şi plachete sangvine.

Medicii coordonaţi de Michael Sieweke au descoperit încă din 2009 că, în situaţii considerate normale, celulele suşă nu acţionează la întâmplare, ci „decid“ o producţie echilibrată sub influenţa diverşilor factori şi semnale pe care le primesc.

Oamenii de ştiinţă nu ştiau, însă, cum reuşeau aceste celule suşă să răspundă la situaţiile de urgenţă, producând, de exemplu, globule albe care distrug microbii, precum celulele macrofage, pentru a combate infecţiile.

Cercetătorii francezi au demonstrat, astfel, că celulele suşă sunt capabile să perceapă semnalele de alertă pentru produce celule apte să acţioneze în faţa pericolelor.

„Am descoperit că o moleculă biologică (un factor de creştere cunoscut sub denumirea „M-CSF“) produsă în cantităţi mari de organism în timpul unei infecţii sau al unei inflamaţii indică drumul care trebuie urmat de celulele suşă“, a explicat medicul Sandrine Sarrazin de la INSERM, coautoare a studiului.

Molecula M-CSF (Macrophage Colony-Stimulating Factor) activează globulele albe prin intermediul unei gene („PU.1“) din celula suşă, care imediat produce în cantităţi mari cele mai apte celule pentru situaţia respectivă, începând cu celulele macrofage.

Molecula M-CSF ar putea fi utilizată pentru a stimula şi pentru a accelera producţia de globule albe la bolnavii care prezintă un risc mare de infecţie, afirmă profesorul Sieweke, evocând cazul celor 50.000 de pacienţi din lume care sunt în fiecare an descoperiţi în faţa infecţiilor, imediat după ce au suportat un transplant de măduvă osoasă. Astfel, „aceşti pacienţi ar putea fi protejaţi de infecţii pe durata în care sistemul lor imunitar se reorganizează“.

• 2018
PARTEA PRACTICĂ SE VA FACE PE AVIOANE. Universitatea Politehnica Bucureşti ar putea derula, începând din anul universitar viitor, cursuri de pilotaj, a declarat azi, rectorul instituţiei de învăţământ superior, Mihnea Costoiu. [ Citeste mai departe ]

26 martie 2019

92 KM LUNGIME ŞI 5,5 M ÎNĂLŢIME. Pentagonul a autorizat un miliard de dolari pentru consolidarea securităţii la frontiera Statelor Unite cu Mexic, a declarat Patrick Shanahan, secretarul american interimar al Apărării. [ Citeste mai departe ]

26 martie 2019

PRONUNŢAREA ARE LOC PE 8 APRILIE. Procurorul DNA a cerut rejudecarea procesului, la termenul de luni al apelului declarat de Direcţie în dosarul în care preşedintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, a fost achitat în primă instanţă pentru mărturie mincinoasă. [ Citeste mai departe ]

26 martie 2019

NICIO MODERNIZARE DE 10 ANI. Muzeul Naţional de Istorie a României este descris ca o instituţie aflată într-o situaţie limită, responsabilă pentru „producerea unui dezastru arheologic”, de 20 de specialişti care cer respingerea noului Regulament de Organizare şi Funcţionare. [ Citeste mai departe ]

26 martie 2019

STRAT DE ZĂPADĂ DE 2-3 CM. Drumarii intervin în judeţul Braşov, pe DN 1, în Predeal şi pe DN73A, zona Râşnov, cu mai multe utilaje de deszăpezire şi împrăştie material antiderapant, după ce în zonă a început să ningă. [ Citeste mai departe ]

Vremea continuă să se răcească

Meteorologii au emis pentru azi o prognoză specială pentru Bucureşti ce vizează ploi, vânt şi... [ Citeste mai departe ]

Inspectorii antifraudă au aplicat sancțiuni de peste 7,6 milioane de euro în cadrul operațiunii ”Integrum”

Între 17–24 martie, în cadrul operațiunii ”Integrum”, inspectorii Direcției Generale Antifraudă... [ Citeste mai departe ]

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul PSD Maria Gabriela Zoană, care a ajuns în Parlamentul European pe locul... [ Citeste mai departe ]

Iliescu 89

O stranie potrivire face ca președintele fondator al social democrației românești să împlinească... [ Citeste mai departe ]

Fiica ceasornicarului – Kate Morton

În vara anului 1862, artiştii din Frăţia Magenta însoţiţi de muzele lor vin să creeze şi să se bucure de libertate la Birchwood Manor, casa mult iubită a lui Edward Radcliffe de pe malul Tamisei.

Capitala Indoneziei are metrou