Descoperire: Celulele stem pot reacţiona în cazuri de urgenţă

13 aprilie 2013  10:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Descoperire: Celulele stem pot reacţiona în cazuri de urgenţă

Celulele suşă sangvine aflate în centrul măduvei osoase asigură nu doar o reînnoire continuă a celulelor sangvine, ci se dovedesc capabile să răspundă şi la urgenţele organismului, producând, la cerere, globule albe, care luptă contra infecţiilor, afirmă cercetătorii francezi.

Această proprietate surprinzătoare, nebănuită până acum, ar putea avea aplicaţii importante în viitor, pentru a-i proteja contra infecţiilor pe miile de pacienţi care suferă de leucemie şi care au beneficiat de un transplant de măduvă osoasă, în perioada în care sistemul imunitar se reorganizează, afirmă medicul Michael Sieweke, de la Centrul de Imunologie Luminy din Marsilia, coordonatorul acestui studiu realizat în colaborare cu cercetătorii de la INSERM, CNRS şi Centrul de Medicină Moleculară Max Delbrâck (MDC) din Berlin.

Celulele sangvine au o durată de viaţă limitată: speranţa de viaţă a unei globule roşii nu depăşeşte trei luni, cea a plachetelor sangvine (pentru coagulare) este de circa 10 zile, iar cele mai multe dintre globulele albe nu trăiesc decât câteva zile, afirmă autorii acestui studiu, realizat pe şoareci, publicat în revista ştiinţifică Nature.

Celulele suşă hematopoietice din măduva osoasă (situată în centrul sternului şi în oasele bazinului) asigură procesul de reînnoire, eliberând în fiecare zi câteva miliarde de noi celule în fluxul sangvin. Pentru a realiza acest fapt, ele trebuie nu doar să se multiplice, ci şi să se diferenţieze, adică să se specializeze, pentru a produce globule albe, globule roşii şi plachete sangvine.

Medicii coordonaţi de Michael Sieweke au descoperit încă din 2009 că, în situaţii considerate normale, celulele suşă nu acţionează la întâmplare, ci „decid“ o producţie echilibrată sub influenţa diverşilor factori şi semnale pe care le primesc.

Oamenii de ştiinţă nu ştiau, însă, cum reuşeau aceste celule suşă să răspundă la situaţiile de urgenţă, producând, de exemplu, globule albe care distrug microbii, precum celulele macrofage, pentru a combate infecţiile.

Cercetătorii francezi au demonstrat, astfel, că celulele suşă sunt capabile să perceapă semnalele de alertă pentru produce celule apte să acţioneze în faţa pericolelor.

„Am descoperit că o moleculă biologică (un factor de creştere cunoscut sub denumirea „M-CSF“) produsă în cantităţi mari de organism în timpul unei infecţii sau al unei inflamaţii indică drumul care trebuie urmat de celulele suşă“, a explicat medicul Sandrine Sarrazin de la INSERM, coautoare a studiului.

Molecula M-CSF (Macrophage Colony-Stimulating Factor) activează globulele albe prin intermediul unei gene („PU.1“) din celula suşă, care imediat produce în cantităţi mari cele mai apte celule pentru situaţia respectivă, începând cu celulele macrofage.

Molecula M-CSF ar putea fi utilizată pentru a stimula şi pentru a accelera producţia de globule albe la bolnavii care prezintă un risc mare de infecţie, afirmă profesorul Sieweke, evocând cazul celor 50.000 de pacienţi din lume care sunt în fiecare an descoperiţi în faţa infecţiilor, imediat după ce au suportat un transplant de măduvă osoasă. Astfel, „aceşti pacienţi ar putea fi protejaţi de infecţii pe durata în care sistemul lor imunitar se reorganizează“.

• 2018

Pixelul albastru vs intelectualul fonf

Cel mai savuros spectacol de caractere este atunci când corb la corb încep să-și scoată ochii.... [ Citeste mai departe ]

22 ianuarie 2020

MONITORIZAREA ACTIVITĂŢII ÎN TOATE STRUCTURILE. Premierul Ludovic Orban a decis constituirea grupului de lucru interministerial în domeniul antidoping. [ Citeste mai departe ]

23 ianuarie 2020

ABORDARE NOUĂ FAŢĂ DE A LUI JUNCKER. Finalizarea unui acord comercial între SUA şi UE e posibilă în „câteva săptămâni”, a declarat la Davos preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, anunţ ce vine în urma ameninţărilor repetate ale Washingtonului privind instituirea de taxe vamale asupra automobilelor europene dacă UE nu acceptă un astfel de acord. [ Citeste mai departe ]

23 ianuarie 2020

DOSARUL A STAT 2 ANI „LA CĂLDURĂ”. Liderul ALDE, Călin Popescu-Tăriceanu, susţine că noua sa convocare la Parchet în calitate de suspect în alt dosar are „o legătură evidentă” cu campania electorală. [ Citeste mai departe ]

22 ianuarie 2020

Dan Vladimir Andrei Aldea, mai exact. Mare muzician, care-a dat rockului autohton o altă dimensiune. Împingându-l izbutit spre progresiv și propulsându-l, cu ”Sfinx”, pe locuri de vârf în clasamentele vremii. În minți și-n inimi nenumărate. Deschise, pe bună dreptate, acestui amestec sonor de excepție, nepieritor... [ Citeste mai departe ]

22 ianuarie 2020

ŞI-A LUAT ŞI UN „AJUTOR”. Jandarmii din Aiud au eliberat în mediul său natural un somn de 1,2 metri, prins ilegal prin metoda „greblare” din râul Mureş de către un bărbat, pe numele lui fiind întocmite acte de sesizare necesare organelor de urmărire penală. [ Citeste mai departe ]

Omagiu celor care au murit în afara ţării

O expediţie de peste 32.000 de kilometri, ce va străbate mare parte din Rusia, Mongolia şi alte... [ Citeste mai departe ]

Investiţii străine directe de 136,71 miliarde de dolari în China

Anul trecut, investiţiile străine directe în China au crescut cu 5,8%, la 941,5 miliarde de yuani... [ Citeste mai departe ]

PUNCTUL PE Y: Suntem  proștii lor!

PUNCTUL PE Y: Suntem proștii lor!

Oare cât de proști ne cred aceste persoane care ne conduc, încât să își permită să joace o... [ Citeste mai departe ]