Descoperire: Celulele stem pot reacţiona în cazuri de urgenţă

13 aprilie 2013  10:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Descoperire: Celulele stem pot reacţiona în cazuri de urgenţă

Celulele suşă sangvine aflate în centrul măduvei osoase asigură nu doar o reînnoire continuă a celulelor sangvine, ci se dovedesc capabile să răspundă şi la urgenţele organismului, producând, la cerere, globule albe, care luptă contra infecţiilor, afirmă cercetătorii francezi.

Această proprietate surprinzătoare, nebănuită până acum, ar putea avea aplicaţii importante în viitor, pentru a-i proteja contra infecţiilor pe miile de pacienţi care suferă de leucemie şi care au beneficiat de un transplant de măduvă osoasă, în perioada în care sistemul imunitar se reorganizează, afirmă medicul Michael Sieweke, de la Centrul de Imunologie Luminy din Marsilia, coordonatorul acestui studiu realizat în colaborare cu cercetătorii de la INSERM, CNRS şi Centrul de Medicină Moleculară Max Delbrâck (MDC) din Berlin.

Celulele sangvine au o durată de viaţă limitată: speranţa de viaţă a unei globule roşii nu depăşeşte trei luni, cea a plachetelor sangvine (pentru coagulare) este de circa 10 zile, iar cele mai multe dintre globulele albe nu trăiesc decât câteva zile, afirmă autorii acestui studiu, realizat pe şoareci, publicat în revista ştiinţifică Nature.

Celulele suşă hematopoietice din măduva osoasă (situată în centrul sternului şi în oasele bazinului) asigură procesul de reînnoire, eliberând în fiecare zi câteva miliarde de noi celule în fluxul sangvin. Pentru a realiza acest fapt, ele trebuie nu doar să se multiplice, ci şi să se diferenţieze, adică să se specializeze, pentru a produce globule albe, globule roşii şi plachete sangvine.

Medicii coordonaţi de Michael Sieweke au descoperit încă din 2009 că, în situaţii considerate normale, celulele suşă nu acţionează la întâmplare, ci „decid“ o producţie echilibrată sub influenţa diverşilor factori şi semnale pe care le primesc.

Oamenii de ştiinţă nu ştiau, însă, cum reuşeau aceste celule suşă să răspundă la situaţiile de urgenţă, producând, de exemplu, globule albe care distrug microbii, precum celulele macrofage, pentru a combate infecţiile.

Cercetătorii francezi au demonstrat, astfel, că celulele suşă sunt capabile să perceapă semnalele de alertă pentru produce celule apte să acţioneze în faţa pericolelor.

„Am descoperit că o moleculă biologică (un factor de creştere cunoscut sub denumirea „M-CSF“) produsă în cantităţi mari de organism în timpul unei infecţii sau al unei inflamaţii indică drumul care trebuie urmat de celulele suşă“, a explicat medicul Sandrine Sarrazin de la INSERM, coautoare a studiului.

Molecula M-CSF (Macrophage Colony-Stimulating Factor) activează globulele albe prin intermediul unei gene („PU.1“) din celula suşă, care imediat produce în cantităţi mari cele mai apte celule pentru situaţia respectivă, începând cu celulele macrofage.

Molecula M-CSF ar putea fi utilizată pentru a stimula şi pentru a accelera producţia de globule albe la bolnavii care prezintă un risc mare de infecţie, afirmă profesorul Sieweke, evocând cazul celor 50.000 de pacienţi din lume care sunt în fiecare an descoperiţi în faţa infecţiilor, imediat după ce au suportat un transplant de măduvă osoasă. Astfel, „aceşti pacienţi ar putea fi protejaţi de infecţii pe durata în care sistemul lor imunitar se reorganizează“.

19 octombrie 2018

RESTRICŢII DE TRAFIC. Traficul rutier va fi restricţionat pe bd. Unirii, la sfârşitul acestei săptămâni şi în weekendul viitor, pentru evenimentul „Simfonia apei” - Fântâni Unirii. [ Citeste mai departe ]

19 octombrie 2018

THERESA MAY IA ÎN CONSIDERARE EXTINDEREA PERIOADEI DE TRANZIŢIE. Problema frontierei între Republica Irlanda şi provincia britanică Irlanda de Nord ar putea duce la eşecul negocierilor asupra unui acord cu Londra privind Brexit-ul, a avertizat, astăzi, negociatorul-şef al Uniunii Europene pentru Brexit, Michel Barnier, potrivit AFP. [ Citeste mai departe ]

19 octombrie 2018

COMISIA DE LA VENEŢIA SE PRONUNŢĂ ASUPRA MODIFICĂRILOR ADUSE LEGILOR JUSTIŢIEI. Comisia de la Veneţia cere României să abroge prevederea legislativă care priveşte pensionarea magistraţilor, susţine, într-o postare pe Facebook, Ministrul justiţiei, Tudorel Toader, prezent la şedinţa forului european. [ Citeste mai departe ]

19 octombrie 2018

ÎN SALA ,,MEMORIE” A HANULUI GABROVENI. Coroana Regală a României va fi expusă la Bucureşti, în perioada desfăşurării Festivalului Naţional de Teatru, în Sala ,,Memorie” a HUB-ului FNT din Centrul Vechi al Capitalei (Hanul Gabroveni). În an centenar, Coroana Regală, simbol al Independenţei şi al Unirii României, va putea fi admirată de publicul bucureştean între 21 şi 28 octombrie, între orele 10.00 şi 19.00. [ Citeste mai departe ]

19 octombrie 2018

SE VA PUTEA SCHIA DE ÎNDATĂ CE VREME O VA PERMITE. Una dintre cele şase pârtii de schi care se construiesc la Vârful lui Roman din judeţul Vâlcea, va fi inaugurată în noiembrie, a declarat primarul oraşului Horezu, Nicolae Sărdărescu, potrivit Agerpres. [ Citeste mai departe ]

Campanie MAI împotriva live-urilor la volan

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) face apel către şoferi să nu mai facă live-uri pe Facebook... [ Citeste mai departe ]

Inspectorii antifraudă au dat amenzi de aproape 6 milioane de lei  după ce au verificat 44.000 de autovehicule de marfă

Inspectorii antifraudă au dat amenzi de aproape 6 milioane de lei după ce au verificat 44.000 de autovehicule de marfă

Din 8 august, până în prezent, inspectorii Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF... [ Citeste mai departe ]

L-au „masacrat” şi pe Topîrceanu

„Balada unui greier mic”, a lui George Topîrceanu, din manualul de clasa a II-a, nu mai seamănă... [ Citeste mai departe ]

Flotările ministrului Daea

După ce i-a fugărit pe colaboratorii care l-au însoţit şi pe jurnalişti însetaţi de noutăţi (de... [ Citeste mai departe ]

Play-back (eBook) - Raymond Chandler

La începutul lui 1952, un client necunoscut îl angajează pe Marlowe prin interpuşi să urmărească o splendidă roşcată care călătoreşte sub numele de Eleanor King, dar pe care, în realitate, o cheamă Betty Mayfield.

Cel mai lung zbor din lume: Singapore-New York, în 17 ore şi 25 de min