Descoperire: Celulele stem pot reacţiona în cazuri de urgenţă

13 aprilie 2013  10:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Descoperire: Celulele stem pot reacţiona în cazuri de urgenţă

Celulele suşă sangvine aflate în centrul măduvei osoase asigură nu doar o reînnoire continuă a celulelor sangvine, ci se dovedesc capabile să răspundă şi la urgenţele organismului, producând, la cerere, globule albe, care luptă contra infecţiilor, afirmă cercetătorii francezi.

Această proprietate surprinzătoare, nebănuită până acum, ar putea avea aplicaţii importante în viitor, pentru a-i proteja contra infecţiilor pe miile de pacienţi care suferă de leucemie şi care au beneficiat de un transplant de măduvă osoasă, în perioada în care sistemul imunitar se reorganizează, afirmă medicul Michael Sieweke, de la Centrul de Imunologie Luminy din Marsilia, coordonatorul acestui studiu realizat în colaborare cu cercetătorii de la INSERM, CNRS şi Centrul de Medicină Moleculară Max Delbrâck (MDC) din Berlin.

Celulele sangvine au o durată de viaţă limitată: speranţa de viaţă a unei globule roşii nu depăşeşte trei luni, cea a plachetelor sangvine (pentru coagulare) este de circa 10 zile, iar cele mai multe dintre globulele albe nu trăiesc decât câteva zile, afirmă autorii acestui studiu, realizat pe şoareci, publicat în revista ştiinţifică Nature.

Celulele suşă hematopoietice din măduva osoasă (situată în centrul sternului şi în oasele bazinului) asigură procesul de reînnoire, eliberând în fiecare zi câteva miliarde de noi celule în fluxul sangvin. Pentru a realiza acest fapt, ele trebuie nu doar să se multiplice, ci şi să se diferenţieze, adică să se specializeze, pentru a produce globule albe, globule roşii şi plachete sangvine.

Medicii coordonaţi de Michael Sieweke au descoperit încă din 2009 că, în situaţii considerate normale, celulele suşă nu acţionează la întâmplare, ci „decid“ o producţie echilibrată sub influenţa diverşilor factori şi semnale pe care le primesc.

Oamenii de ştiinţă nu ştiau, însă, cum reuşeau aceste celule suşă să răspundă la situaţiile de urgenţă, producând, de exemplu, globule albe care distrug microbii, precum celulele macrofage, pentru a combate infecţiile.

Cercetătorii francezi au demonstrat, astfel, că celulele suşă sunt capabile să perceapă semnalele de alertă pentru produce celule apte să acţioneze în faţa pericolelor.

„Am descoperit că o moleculă biologică (un factor de creştere cunoscut sub denumirea „M-CSF“) produsă în cantităţi mari de organism în timpul unei infecţii sau al unei inflamaţii indică drumul care trebuie urmat de celulele suşă“, a explicat medicul Sandrine Sarrazin de la INSERM, coautoare a studiului.

Molecula M-CSF (Macrophage Colony-Stimulating Factor) activează globulele albe prin intermediul unei gene („PU.1“) din celula suşă, care imediat produce în cantităţi mari cele mai apte celule pentru situaţia respectivă, începând cu celulele macrofage.

Molecula M-CSF ar putea fi utilizată pentru a stimula şi pentru a accelera producţia de globule albe la bolnavii care prezintă un risc mare de infecţie, afirmă profesorul Sieweke, evocând cazul celor 50.000 de pacienţi din lume care sunt în fiecare an descoperiţi în faţa infecţiilor, imediat după ce au suportat un transplant de măduvă osoasă. Astfel, „aceşti pacienţi ar putea fi protejaţi de infecţii pe durata în care sistemul lor imunitar se reorganizează“.

• sport
ALERTĂ METEO. Administraţia Naţională de Meteorologie a emis, astăzi, o informare de instabilitate atmosferică valabilă la nivelul întregii ţări din după-amiaza zilei de marţi până vineri seara. [ Citeste mai departe ]

15 august 2018

PENTRU A PĂSTRA PROFILUL TRADIŢIONAL AL ORAŞULUI. Guvernul ungar a discutat interzicerea zgârie-norilor la Budapesta, pentru a păstra profilul tradiţional al capitalei, a declarat şeful de cabinet al premierului, Gergely Gulyas, transmite MTI. [ Citeste mai departe ]

15 august 2018

APEL AL CSM PRIVIND ANCHETAREA VIOLENŢELOR DIN 10 AUGUST. În contextul protestelor violente din 10 august, CSM precizează că susţine magistraţii implicaţi în anchetă, astfel încât aceasta să se deruleze imparţial şi face un apel public către toate instituţiile publice de a se manifesta echidistant, pentru a fi evitate presiunile interne sau externe. [ Citeste mai departe ]

16 august 2018

Festival de august, tradițional. Anul acesta, la ediția a treizeci și cincea. Participanți din Bosnia și Herțegovina. Bulgaria, China, Georgia. Grecia, Moldova, România. Serbia, Spania, Turcia. [ Citeste mai departe ]

15 august 2018

SE SCHIMBĂ SENSUL DE CIRCULAŢIE PE UNA DINTRE BENZI. Având in vedere că, în această perioadă, care cuprinte atât ziua de Sfânta Maria, cât și zilele de sfârșit ale săptămânii, în zona Agenției de Încasare Fetești, se pot înregistra ambuteiaje din cauza numărului mare de vehicule, CNAIR SA împreuna cu reprezentanții Poliției Rutiere, au luat măsuri în vederea fluidizării traficului. [ Citeste mai departe ]

Adormirea Maicii Domnului – tradiţii şi obiceiuri

Una dintre cele mai mari sărbători creştine din an, Sfânta Maria, Adormirea Maicii Domnului,... [ Citeste mai departe ]

Transgaz a primit de la CE prefinanţare de 13,8 milioane de euro pentru BRUA

Transgaz a semnat contracte şi a dat ordin de începere pentru lucrări de aproximativ 335 de... [ Citeste mai departe ]

Tricoaie în loc de tricouri

Cosmin Butuza, secretar de stat în cadrul Ministerului Tineretului şi Sportului, a folosit,... [ Citeste mai departe ]

Cum era să declanşeze Fifor al treilea război mondial

„Fiţi tari!” (slăbănogilor) – i-a îndemnat Iohannis pe liberali, convins că în forma la care i-a... [ Citeste mai departe ]

Mici lucruri mărețe - Jodi Picoult

Ruth Jefferson este o asistentă medicală de culoare, cu peste douăzeci de ani de experienţă. La intrarea într-o tură vrea să facă o verificare de rutină a stării unui nou-născut, însă imediat este anunţată că i s-a dat în grijă alt pacient.

Gunoi adus de valuri pe plajele din Mexic