FAST şi-a început, oficial, activitatea

13 ianuarie 2020  15:15| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
FAST şi-a început, oficial, activitatea

Radiotelescopul FAST, telescop cu apertură sferică de 500 de metri şi cel mai mare din lume, a început după trei ani de teste să opereze oficial în provincia de sud-est chineză Guizhou.

Radiotelescopul FAST (Five hundred meter Aperture Spherical Telescope) este format din 4.450 de panouri dispuse într-un carst care permite suportarea structurii, având configuraţia asemănătoare celei a Radiotelescopului Arecibo. Spre deosebire de Radiotelescopul Arecibo, care are o curbură sferică fixă, FAST foloseşte o optică activă, care se reglează pentru a crea parabole în direcţii diferite, cu un diametru efectiv de 300 metri.

FAST are un diametru de jumătate de kilometru, formând o parabolică la fel de mare ca 30 de terenuri de fotbal alăturate, şi este unul dintre principalele hituri tehnologice ale programului ştiinţific chinez. Iniţial s-a crezut că va costa 700 milioane de yuani (aproximativ 110 milioane de dolari americani), dar în total au fost cheltuiţi 1,2 miliarde yuani (180 milioane dolari). Potrivit inginerului şef, Jiang Peng, FAST va deveni „lider mondial” ca randament şi va permite „treptat” accesul astronomilor din întreaga lume.

De la începerea testelor, inginerul a descoperit 102 pulsari (stele neutronice care se învârt cu mare viteză şi emit periodic radiaţie electromagnetică), o cifră superioară - potrivit agenţiei naţionale Xinhua, celei descoperite de cercetătorii din Europa şi SUA în aceeaşi perioadă. FAST este de 2,5 ori mai sensibil decât al doilea telescop cel mai mare din lume şi, potrivit cercetătorului Universităţii din Beijing, Li Kejia, va permite explorarea cu patru ori mai multe porţiuni ale spaţiului decât actualele cercetate de cele mai puternice radiotelescoape din lume. Propus în urmă cu peste 20 de ani de astronomii chinezi, construcţia telescopului a fost încheiată definitiv în septembrie 2016 şi a implicat relocarea a peste 7.000 de locuitori care trăiau în zonă, într-un oraş situat la 10 km distanţă, pentru a „garanta randamentul” telescopului. Telescopul este creat pentru a detecta viaţa extraterestră. FAST va detecta semnale din alte galaxii, exoplanete şi stele neutronice.
  • 2018