Fisuri în centrul plăcii indo-australiene

25 septembrie 2017  15:15| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Fisuri în centrul plăcii indo-australiene

O navă franceză de cercetări oceanografice având la bord o echipă internaţională de cercetători pleacă din Jakarta, capitala Indoneziei, pentru a explora adâncimile Oceanului Indian, în largul insulei indoneziene Sumatra, în încercarea de a prevedea producerea de tsunami în această zonă.

Pe parcursul acestei misiuni care durează o lună, mai mult de 30 de oameni de ştiinţă, în mare parte francezi, dar şi indonezieni sau singaporezi, precum şi studenţi ai unor institute de cercetare din Asia de Sud Est vor studia tectonica plăcilor într-o zonă unde au fost înregistrate cele mai violente seisme de pe glob, potrivit declaraţiile făcute duminică de un reprezentat al expediţiei pentru AFP.

Cercetătorii vor studia bazinul Wharton din Oceanul Indian, unde este posibil să se formeze o nouă placă tectonică ca urmare a cutremurului cu magnitudinea de 8,6 grade produs în 2012 în largul insulei Sumatra, în centrul plăcii indo-australiene.

"Primele concluzii arată că există fisuri în placă", a precizat Nicolas Gascoin, ataşat pe probleme de cooperare ştiinţifică şi tehnologică al Ambasadei Franţei la Jakarta, cu ocazia unei conferinţe de presă desfăşurată duminică şi care a reunit mai mulţi oameni de ştiinţă.

"Este o zonă absolut unică. Din datele deţinute de oamenii de ştiinţă, nu există un alt loc în lume unde putem găsi acest tip de fisură şi de epicentru care poate genera tsunami", a adăugat acesta. Explorarea zonei este "o modalitate de a prevedea ceea ce s-ar putea întâmpla în cinci ani, zece ani, în Oceanul Indian."

La bordul navei "Marion Dufresne", o ambarcaţiune cu mai multe funcţii sub pavilionul Teritoriilor australe şi antarctice franceze (TAAF), teritoriu de peste mări, cercetătorii vor "utiliza o tehnologie avansată de cartografiere a abisului marin pentru a studia nu numai relieful de pâna la 5.000 de metri, dar şi pe cel de la 40 de kilometri dedesubtul zonei de sedimente din planşeul oceanic", a declarat profesorul Satish Singh, de la Institutul de geofizică a pământului din Paris.

Costul acestei operaţiuni desfăşurate în cooperare cu Indonezia se ridică la cinci milioane de euro, dintre care 80% sunt din partea statului francez, potrivit lui Nicolas Gascoin.

Xantipa