Galaxii care distorsionează spaţiul şi timpul

05 decembrie 2017  16:30| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Galaxii care distorsionează spaţiul şi timpul

Această vedere pitorească oferită de Telescopul spaţial Hubble al NASA şi ESA prezintă roiul de galaxii Abell 2537.

Roiurile de galaxii, aşa cum este acesta, conţin mii de galaxii de toate vârstele, formele şi dimensiunile, totalizând împreună o masă de mii de ori mai mare decât cea a Căii Lactee. Aceste grupări de galaxii sunt colosale - ele sunt cele mai mari structuri din Univers care sunt ţinute împreună prin gravitaţia lor.

Aceste clustere sunt utile în explorarea unor fenomene cosmice misterioase, cum ar fi energia întunecată şi materia întunecată, care pot contorsiona spaţiul însuşi. Există atât de multă materie ticsită într-un roi ca Abell 2537, încât gravitaţia lui are efecte vizibile asupra împrejurimilor sale.

Gravitatea lui Abell 2537 curbează însăşi structura mediului său (spaţiu-timp), determinând lumina să călătorească de-a lungul unor căi distorsionate prin spaţiu. Acest fenomen poate produce un efect de mărire, permiţându-ne să vedem obiecte vagi care se află mult în spatele clusterului şi care altfel nu pot fi observate de pe Pământ.

Abell 2537 este o lentilă deosebit de eficientă, aşa cum o demonstrează dungile şi arcurile vizibile în cadru, un fel de forme ca nişte pete care sunt de fapt galaxii, lumina lor fiind puternic distorsionată de câmpul gravitaţional al lui Abell 2537.

Această imagine spectaculoasă, publicată de NASA pe site-ul său la 1 decembrie, a fost surprinsă de două instrumente ale telescopului Hubble, Advanced Camera for Surveys şi Wide-Field Camera 3, în cadrul unui program de observare numit RELICS.

16 noiembrie 2018

CENTENARUL MARII UNIRI. Romfilatelia introduce în circulaţie, astăzi, emisiunea de mărci poştale dedicată Centenarului Marii Uniri, pentru a celebra marile realizări istorice ale românilor din urmă cu 100 de ani. [ Citeste mai departe ]

15 noiembrie 2018

MOARTEA JURNALISTULUI JAMAL KHASHOGGI. Turcia consideră „insuficiente” explicaţiile furnizate astăzi de parchetul saudit privind uciderea jurnalistului Jamal Khashoggi în consulatul Arabiei Saudite de la Istanbul, insistând asupra caracterului premeditat al operaţiunii, relatează AFP şi Reuters. [ Citeste mai departe ]

15 noiembrie 2018

AL DOILEA TERMEN. Astăzi are loc un nou termen în dosarul Colectiv. Pentru a se asigura că martorii vin la audieri, oamenii legii au emis mandate de aducere pentru 13 persoane. [ Citeste mai departe ]

16 noiembrie 2018

UN SECOL DE UNITATE ROMÂNEASCĂ ŞI 140 DE ANI DE RELAŢII DIPLOMATICE ÎNTRE ROMÂNIA ŞI TURCIA. Violonistul Alexandru Tomescu este invitatul special al Orchestrei Prezidenţiale Ankara, sub bagheta dirijorului Bujor Hoinic, într-un concert extraordinar susţinut astăzi, de la ora 20.00, în sala de concerte a Orchestrei Simfonice Prezidenţiale Ankara. [ Citeste mai departe ]

16 noiembrie 2018

PÂNĂ PE 3 IANUARIE. Cea de-a 12-a ediţie a Târgului de Crăciun din Sibiu începe, astăzi, în Piaţa Mare din centrul istoric al municipiului, cu un concert susţinut de artiştii Radu Nechifor şi Paula Seling. Târgul se va desfăşura anul acesta în perioada 16 noiembrie 2018 - 03 ianuarie 2019. [ Citeste mai departe ]

Bucureştiul, campion european la blocaje în trafic

Clasamentului realizat anual de compania olandeză de sisteme de navigaţie TomTom pune Bucureştiul... [ Citeste mai departe ]

Aproape 40% dintre români au cheltuieli lunare obligatorii identice cu venitul încasat

60% dintre români declară că au credite, iar 37% susţin că au cheltuieli lunare obligatorii... [ Citeste mai departe ]

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul PSD Maria Gabriela Zoană, care a ajuns în Parlamentul European pe locul... [ Citeste mai departe ]

Terminatorul Toader: I'm back!

Dacă, să zicem, Lazăr era judecat pentru niște fapte care ar fi prevăzut pedeapsa cu (Doamne... [ Citeste mai departe ]

Ultimul poliţist - Ben H. Winters

Ce rost mai are să rezolvi crime când oricum toată lumea va muri? Detectivul Hank Palace se confruntă cu această întrebare din momentul în care ciocnirea Pământului cu un asteroid devine iminentă.

Licitaţie la Sotheby's: Bijuteriile regale ale familiei Bourbon-Parma