Galaxii care distorsionează spaţiul şi timpul

05 decembrie 2017  16:30| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Galaxii care distorsionează spaţiul şi timpul

Această vedere pitorească oferită de Telescopul spaţial Hubble al NASA şi ESA prezintă roiul de galaxii Abell 2537.

Roiurile de galaxii, aşa cum este acesta, conţin mii de galaxii de toate vârstele, formele şi dimensiunile, totalizând împreună o masă de mii de ori mai mare decât cea a Căii Lactee. Aceste grupări de galaxii sunt colosale - ele sunt cele mai mari structuri din Univers care sunt ţinute împreună prin gravitaţia lor.

Aceste clustere sunt utile în explorarea unor fenomene cosmice misterioase, cum ar fi energia întunecată şi materia întunecată, care pot contorsiona spaţiul însuşi. Există atât de multă materie ticsită într-un roi ca Abell 2537, încât gravitaţia lui are efecte vizibile asupra împrejurimilor sale.

Gravitatea lui Abell 2537 curbează însăşi structura mediului său (spaţiu-timp), determinând lumina să călătorească de-a lungul unor căi distorsionate prin spaţiu. Acest fenomen poate produce un efect de mărire, permiţându-ne să vedem obiecte vagi care se află mult în spatele clusterului şi care altfel nu pot fi observate de pe Pământ.

Abell 2537 este o lentilă deosebit de eficientă, aşa cum o demonstrează dungile şi arcurile vizibile în cadru, un fel de forme ca nişte pete care sunt de fapt galaxii, lumina lor fiind puternic distorsionată de câmpul gravitaţional al lui Abell 2537.

Această imagine spectaculoasă, publicată de NASA pe site-ul său la 1 decembrie, a fost surprinsă de două instrumente ale telescopului Hubble, Advanced Camera for Surveys şi Wide-Field Camera 3, în cadrul unui program de observare numit RELICS.

21 ianuarie 2019

NINSORI, PRECIPITAŢII MIXTE ŞI POLEI. Meteorologii au emis, astăzi, o informare de ninsori, precipitaţii mixte şi polei, valabilă de marţi dimineaţă până miercuri după-amiază în majoritatea regiunilor. [ Citeste mai departe ]

21 ianuarie 2019

CEL DE-AL PATRULEA PILOT NU A FOST ÎNCĂ GĂSIT. Doar unul dintre cei patru piloţi ruşi a supravieţuit în urma coliziunii de săptămâna trecută dintre cele două bombardiere tactice ruseşti de tipul Su-34 deasupra Strâmtorii Tătare, au comunicat în weekend mass-media ruse, pe fondul unor informaţii contradictorii emise de surse din Ministerul Apărării de la Moscova după accident. [ Citeste mai departe ]

21 ianuarie 2019

DECIZIA NU ESTE DEFINITIVĂ. Magistraţii Tribunalului Bucureşti au constatat legalitatea sesizării instanţei, precum şi legalitatea probelor şi a activităţii de urmărire penală în dosarul Belina, în care Sevin Shhaideh a fost trimisă în judecată. Judecătorii au stabilit că judecata poate începe, însă decizia nu e definitivă. [ Citeste mai departe ]

21 ianuarie 2019

Poimâine, la Biblioteca Judeţeană „Dinicu Golescu” Argeş. Primii, se strâng jurnaliştii. Mai devreme, pe la 11. Vor evoca personalităţi ale breslei şi aspecte ale muncii de presă Doru Dinu Glăvan, preşedintele Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România, academicianu` Gheorghe Păun, Miron Manega, Mihai Golescu, directoru` cotidianului piteştean „Argeşul” ş. a. Lansând totodată volumu` „Monografia comunelor din Argeş”, de certă atracţie şi utilitate pentru locuitorii judeţului şi nu numai. [ Citeste mai departe ]

21 ianuarie 2019

STARE STABILĂ. Un elev în vârstă de 18 ani a fost înjunghiat, astăzi, lângă liceul din Puieşti, judeţul Vaslui. Elevul a fost transportat la Spitalul din Bârlad, în stare stabilă, iar poliţiştii fac cercetări pentru a stabili în ce împrejurări s-a produs agresiunea. [ Citeste mai departe ]

24 de decese din cauza gripei

Încă patru persoane din Bucureşti şi din judeţele Braşov, Gorj şi Prahova, au murit din cauza... [ Citeste mai departe ]

Consiliul Concurenţei a sancţionat 6 companii pentru înţelegere anticoncurenţială

Consiliul Concurenţei a sancţionat cu amenzi în valoare totală de 9.002.621,75 lei (aproximativ... [ Citeste mai departe ]

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul PSD Maria Gabriela Zoană, care a ajuns în Parlamentul European pe locul... [ Citeste mai departe ]

Varianta emoţională a birocraţiei europene

Surse din interiorul Comisiei Europene ne-au declarat că membrii delegaţiei care s-a deplasat la... [ Citeste mai departe ]

Memoriile războinicului Kumagai - Donald Richie

Kumagai Naozane este o figură legendară a cronicilor nipone, un războinic faimos din clanul Taira – una dintre forţele politice care au dominat Japonia de-a lungul perioadei Heian (794–1185).

Cadou pentru Putin