Inel în jurul planetei Haumea

12 octombrie 2017  17:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Inel în jurul planetei Haumea

Inelele, despre care se crede că sunt apanajul planetelor gigantice, se democratizează. Pentru prima dată astronomii au descoperit unul în jurul unei planete pitice care orbitează la aproape 8 miliarde de kilometri de soare, dincolo de Neptun.

"Descoperirea noastră arată că există mult mai multă diversitate şi imaginaţie în sistemul nostru solar decât se credea", a explicat pentru AFP Bruno Sicardy, astrofizician la Observatorul din Paris şi coautor al unui studiu publicat miercuri în Nature.

Sistemul nostru solar conţine opt planete - Mercur, Venus, Terra, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus şi Neptun (din care ultimele patru sunt considerate gigantice) - şi cinci planete pitice - Pluto, Ceres, Eris, Makemake şi Haumea.

Multă vreme s-a crezut că inelele reprezintă atributul exclusiv al celor patru planete gigantice. Cele mai celebre sunt cele ale lui Saturn.

Haumea tocmai şi l-a dezvăluit însă pe al său, în faţa a nu mai puţin de 12 telescoape. Fericita proprietară a inelului este una dintre planetele pitice care populează profunzimile sistemului solar, în centura Kuiper. Descoperită în 2004, ea orbitează la aproape 8 miliarde km de soare, dincolo de Neptun.

Micuţa Haumea este unul dintre corpurile cele mai rapide din sistemul solar, efectuând o rotaţie completă în jurul propriei axe în mai puţin de patru ore.

"Din cauza rotaţiei sale foarte rapide, ea s-a alungit", explică Bruno Sicardy, căpătând forma unui trabuc de 2.320 km lungime.

Încercând să afle mai mult despre acest curios corp celest, unul dintre cele mai mari din centura Kuiper, o echipă europeană a calculat că Haumea va trece prin faţa unei stele la 21 ianuarie 2017.

Profitând de această oportunitate, astronomii au întors 12 telescoape în această direcţie, având drept obiectiv să stabilească mărimea plutoidului plecând de la umbra proiectată.

"Ea este mai mare şi mai densă decât ne imaginam", spune Bruno Sicardy, care este şi profesor la Universitatea Pierre şi Marie Curie. Dar "cel mai surprinzător este faptul că am descoperit un inel dens", adaugă el. Este o premieră pentru o planetă pitică şi o premieră pentru un corp situat dincolo de orbita lui Neptun.

"Este un inel cu adevărat dens, compact, precum cele ale lui Saturn", a subliniat astronomul.

În 2013, astronomii au observat un inel în jurul lui Chariklo, un corp stâncos din familia Centaurilor instalat cel mai aproape de Terra, între Saturn şi Uranus.

Acum ştim că "Chariklo nu este o pasăre rară" şi că inele planetare par "în cele din urmă mai degrabă obişnuite".

Echipa de astronomi a putut, de asemenea, să stabilească densitatea planetei pitice. Ea ar fi compusă din multă gheaţă şi puţină rocă.

"Se crede că dincolo de Neptun gheaţa devine atât de solidă că nu mai poate forma miliardele de particule care compun un inel", a explicat cercetătorul. "Asta scutură un pic ideea că inelele nu pot exista decât dacă gheaţa este casantă din cauza apropierii de Soare", a adăugat el.

Se ştie deja că această planetă pitică are doi sateliţi. Pentru cercetător, prezenţa lor dovedeşte că Haumea, numită astfel după o zeitate din Hawaii, a intrat în coliziune cu un alt corp ceresc. "Ipoteza cea mai plauzibilă ar fi că inelul s-a format în acel moment", potrivit cercetătorului.
  • in cultura

08 decembrie 2017

TREI EVENIMENTE. Ministrul Agriculturii, Petre Daea, a anunţat, vineri, că shaorma din carne de oaie va putea fi degustată în zilele următoare în cadrul programului „Alege oaia”, iar o reţea de restaurante va prezenta câteva meniuri din carne de oaie. [ Citeste mai departe ]

08 decembrie 2017

PREŞEDINTELE IGOR DODON ŞI SOCIALIŞTII PROTESTEAZĂ. Prim-ministrul moldovean Pavel Filip şi Secretarul General adjunct NATO, Rose Gottemoeller, au participat, astăzi, la inaugurarea Oficiului de Legătură NATO în Republica Moldova, potrivit timpul.md. [ Citeste mai departe ]

08 decembrie 2017

CRITICI. Procurorul general al României, Augustin Lazăr, a reluat, vineri, criticile cu privire la modificările aduse în Parlament legilor Justiţiei şi a precizat că procurorii sunt hotărâţi să-şi apere independenţa obţinută, potrivit Digi24. [ Citeste mai departe ]

08 decembrie 2017

SALA BRÂNCUŞI, REDESCHISĂ. Galeria de Artă Românească Modernă a MNAR dispune 14 lucrări ale lui Constantin Brâncuşi într-un nou context expoziţional. [ Citeste mai departe ]

08 decembrie 2017

O profesoară de la Şcoala Gimnazială „Liviu Rebreanu” din Miercurea Ciuc a fost împinsă şi lovită, joi, de un elev de clasa a şaptea, fără niciun motiv. Poliţiştii au deschis un dosar penal pentru loviri sau alte violenţe, potrivit Mediafax. [ Citeste mai departe ]

Asistenţă medicală comunitară

Peste 180 de centre comunitare integrate, care vor oferi atât servicii medicale, cât şi servicii... [ Citeste mai departe ]

Guvernatorul BNR atrage atenţia asupra unei posibile crize  cibernetice globale

Guvernatorul BNR atrage atenţia asupra unei posibile crize cibernetice globale

La o conferinţă pe tema securităţii cibernetice, guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur... [ Citeste mai departe ]

Dragoste cu năbădăi

O avocată din Baroul Iaşi a cerut judecătorilor emiterea unui ordin de protecţie împotriva unui... [ Citeste mai departe ]

Regele a murit, trăiască Regina!

Regele a murit, trăiască Regina! - pot spune românii, precum francezii în vremurile în care nu-şi... [ Citeste mai departe ]

Miezul nopţii la Pera Palace - Charles King

Când Imperiul Otoman s-a prăbuşit, atât de mulţi spioni forfoteau în holul legendarului hotel Pera Palace din Istanbul, încât managerul a pus un anunţ prin care le cerea politicos acestor „vizitatori” să lase locurile libere pentru oaspeţii plătitori ai hotelului.

Castelul de la Mothe-Chandeniers a fost „adoptat”