Inel în jurul planetei Haumea

12 octombrie 2017  17:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Inel în jurul planetei Haumea

Inelele, despre care se crede că sunt apanajul planetelor gigantice, se democratizează. Pentru prima dată astronomii au descoperit unul în jurul unei planete pitice care orbitează la aproape 8 miliarde de kilometri de soare, dincolo de Neptun.

"Descoperirea noastră arată că există mult mai multă diversitate şi imaginaţie în sistemul nostru solar decât se credea", a explicat pentru AFP Bruno Sicardy, astrofizician la Observatorul din Paris şi coautor al unui studiu publicat miercuri în Nature.

Sistemul nostru solar conţine opt planete - Mercur, Venus, Terra, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus şi Neptun (din care ultimele patru sunt considerate gigantice) - şi cinci planete pitice - Pluto, Ceres, Eris, Makemake şi Haumea.

Multă vreme s-a crezut că inelele reprezintă atributul exclusiv al celor patru planete gigantice. Cele mai celebre sunt cele ale lui Saturn.

Haumea tocmai şi l-a dezvăluit însă pe al său, în faţa a nu mai puţin de 12 telescoape. Fericita proprietară a inelului este una dintre planetele pitice care populează profunzimile sistemului solar, în centura Kuiper. Descoperită în 2004, ea orbitează la aproape 8 miliarde km de soare, dincolo de Neptun.

Micuţa Haumea este unul dintre corpurile cele mai rapide din sistemul solar, efectuând o rotaţie completă în jurul propriei axe în mai puţin de patru ore.

"Din cauza rotaţiei sale foarte rapide, ea s-a alungit", explică Bruno Sicardy, căpătând forma unui trabuc de 2.320 km lungime.

Încercând să afle mai mult despre acest curios corp celest, unul dintre cele mai mari din centura Kuiper, o echipă europeană a calculat că Haumea va trece prin faţa unei stele la 21 ianuarie 2017.

Profitând de această oportunitate, astronomii au întors 12 telescoape în această direcţie, având drept obiectiv să stabilească mărimea plutoidului plecând de la umbra proiectată.

"Ea este mai mare şi mai densă decât ne imaginam", spune Bruno Sicardy, care este şi profesor la Universitatea Pierre şi Marie Curie. Dar "cel mai surprinzător este faptul că am descoperit un inel dens", adaugă el. Este o premieră pentru o planetă pitică şi o premieră pentru un corp situat dincolo de orbita lui Neptun.

"Este un inel cu adevărat dens, compact, precum cele ale lui Saturn", a subliniat astronomul.

În 2013, astronomii au observat un inel în jurul lui Chariklo, un corp stâncos din familia Centaurilor instalat cel mai aproape de Terra, între Saturn şi Uranus.

Acum ştim că "Chariklo nu este o pasăre rară" şi că inele planetare par "în cele din urmă mai degrabă obişnuite".

Echipa de astronomi a putut, de asemenea, să stabilească densitatea planetei pitice. Ea ar fi compusă din multă gheaţă şi puţină rocă.

"Se crede că dincolo de Neptun gheaţa devine atât de solidă că nu mai poate forma miliardele de particule care compun un inel", a explicat cercetătorul. "Asta scutură un pic ideea că inelele nu pot exista decât dacă gheaţa este casantă din cauza apropierii de Soare", a adăugat el.

Se ştie deja că această planetă pitică are doi sateliţi. Pentru cercetător, prezenţa lor dovedeşte că Haumea, numită astfel după o zeitate din Hawaii, a intrat în coliziune cu un alt corp ceresc. "Ipoteza cea mai plauzibilă ar fi că inelul s-a format în acel moment", potrivit cercetătorului.
  • in cultura
  • bani

18 octombrie 2017

ASIGURAREA SECURITĂŢII MARITIME. Nava-amiral a Forţelor Navale Române (SMFN), Fregata Regele Ferdinand (F221) din Clasa 22, având ambarcat un elicopter Puma Naval, s-a integrat la începutul acestei săptămâni în cadrul grupării navale SNMG-2 (Standing NATO Maritime Group 2), care participă la Operaţiunea SEA GUARDIAN (OSG), în Bazinul Mediteranean, la sud de Insula Cipru, pentru întărirea securităţii maritime în zonă şi asigurarea libertăţii de navigaţie. [ Citeste mai departe ]

18 octombrie 2017

MÂINE EXPIRĂ TERMENUL DAT DE MADRID. Premierul spaniol Mariano Rajoy a lansat astăzi un apel către liderul executivului catalan Carles Puigdemont de a „acţiona înţelept”, în contextul în care, joi, la ora locală 10.00 expiră termenul acordat de Madrid pentru ca regiunea Catalonia să renunţe la demersurile pentru independenţă, transmite Reuters. [ Citeste mai departe ]

18 octombrie 2017

CUMPĂRATĂ CU 507.000 LEI DIN GERMANIA ŞI VÂNDUTĂ SPITALULUI CU 3,4 MILIOANE DE LEI. Barocamera de la Spitalul Floreasca a fost cumpărată din Germania cu puţin peste 507.000 lei, pentru a ajunge să fie vândută spitalului cu nu mai puţin de 3,4 milioane de lei, potrivit dosarului DNA citat de hotnews.ro. [ Citeste mai departe ]

18 octombrie 2017

61 DE ANI DE TEATRU. Victor Rebengiuc a fost decorat, astăzi, cu Ordinul Steaua României în rang de Cavaler de către preşedintele Klaus Iohannis, într-o ceremonie care a avut loc la Palatul Cotroceni. [ Citeste mai departe ]

18 octombrie 2017

SCANDALURI ÎNTRE ROMI DIN CAUZA TAXEI DE PROTECŢIE. Cuţite, săbii, macete, un pistol şi bijuterii au ridicat, astăzi, poliţiştii din judeţul Timiş, în urma a 12 percheziţii, de la mai multe persoane de etnie romă din oraşul Lugoj. [ Citeste mai departe ]

O farmacistă a cucerit muntele Kilimanjaro

O farmacistă din Suceava a reuşit performanţa de a ajunge pe Uhuru Peak (5895 m), cel mai înalt... [ Citeste mai departe ]

Guvernul implementează monitorizarea preţurilor carburanţilor

Guvernul a aprobat în şedinţa de astăzi un Memorandum privind crearea unui sistem de monitorizare... [ Citeste mai departe ]

Selfie la racla cu moaşte

Din 10 persoane care aşteaptă să se închine la racla cu moaştele Sfintei Parascheva, la Catedrala... [ Citeste mai departe ]

Adio, dar rămân cu tine!

Un nou slalom printre „telegramele” zilei ne poartă prin teritoriul încărcat de mistere al... [ Citeste mai departe ]

Genul nostru de trădător - John le Carré

Marea Britanie este cufundată într-o recesiune profundă. Un tânăr profesor de la Oxford şi prietena lui avocată pleacă într-o vacanţă în Caraibe, pe insula Antigua.

Concerte anulate din cauza mai multor fracturi la mâini