Inel în jurul planetei Haumea

12 octombrie 2017  17:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Inel în jurul planetei Haumea

Inelele, despre care se crede că sunt apanajul planetelor gigantice, se democratizează. Pentru prima dată astronomii au descoperit unul în jurul unei planete pitice care orbitează la aproape 8 miliarde de kilometri de soare, dincolo de Neptun.

"Descoperirea noastră arată că există mult mai multă diversitate şi imaginaţie în sistemul nostru solar decât se credea", a explicat pentru AFP Bruno Sicardy, astrofizician la Observatorul din Paris şi coautor al unui studiu publicat miercuri în Nature.

Sistemul nostru solar conţine opt planete - Mercur, Venus, Terra, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus şi Neptun (din care ultimele patru sunt considerate gigantice) - şi cinci planete pitice - Pluto, Ceres, Eris, Makemake şi Haumea.

Multă vreme s-a crezut că inelele reprezintă atributul exclusiv al celor patru planete gigantice. Cele mai celebre sunt cele ale lui Saturn.

Haumea tocmai şi l-a dezvăluit însă pe al său, în faţa a nu mai puţin de 12 telescoape. Fericita proprietară a inelului este una dintre planetele pitice care populează profunzimile sistemului solar, în centura Kuiper. Descoperită în 2004, ea orbitează la aproape 8 miliarde km de soare, dincolo de Neptun.

Micuţa Haumea este unul dintre corpurile cele mai rapide din sistemul solar, efectuând o rotaţie completă în jurul propriei axe în mai puţin de patru ore.

"Din cauza rotaţiei sale foarte rapide, ea s-a alungit", explică Bruno Sicardy, căpătând forma unui trabuc de 2.320 km lungime.

Încercând să afle mai mult despre acest curios corp celest, unul dintre cele mai mari din centura Kuiper, o echipă europeană a calculat că Haumea va trece prin faţa unei stele la 21 ianuarie 2017.

Profitând de această oportunitate, astronomii au întors 12 telescoape în această direcţie, având drept obiectiv să stabilească mărimea plutoidului plecând de la umbra proiectată.

"Ea este mai mare şi mai densă decât ne imaginam", spune Bruno Sicardy, care este şi profesor la Universitatea Pierre şi Marie Curie. Dar "cel mai surprinzător este faptul că am descoperit un inel dens", adaugă el. Este o premieră pentru o planetă pitică şi o premieră pentru un corp situat dincolo de orbita lui Neptun.

"Este un inel cu adevărat dens, compact, precum cele ale lui Saturn", a subliniat astronomul.

În 2013, astronomii au observat un inel în jurul lui Chariklo, un corp stâncos din familia Centaurilor instalat cel mai aproape de Terra, între Saturn şi Uranus.

Acum ştim că "Chariklo nu este o pasăre rară" şi că inele planetare par "în cele din urmă mai degrabă obişnuite".

Echipa de astronomi a putut, de asemenea, să stabilească densitatea planetei pitice. Ea ar fi compusă din multă gheaţă şi puţină rocă.

"Se crede că dincolo de Neptun gheaţa devine atât de solidă că nu mai poate forma miliardele de particule care compun un inel", a explicat cercetătorul. "Asta scutură un pic ideea că inelele nu pot exista decât dacă gheaţa este casantă din cauza apropierii de Soare", a adăugat el.

Se ştie deja că această planetă pitică are doi sateliţi. Pentru cercetător, prezenţa lor dovedeşte că Haumea, numită astfel după o zeitate din Hawaii, a intrat în coliziune cu un alt corp ceresc. "Ipoteza cea mai plauzibilă ar fi că inelul s-a format în acel moment", potrivit cercetătorului.

21 februarie 2019

PESTE 330 DE COMPANII. Cea de-a 41-a ediţie a Târgului de Turism al României (TTR) se desfăşoară în perioada 21 - 24 februarie la Romexpo. [ Citeste mai departe ]

21 februarie 2019

„NEGOCIERILE CU UNIUNEA EUROPEANĂ AU FOST CONSTRUCTIVE”. Parlamentarii britanici ar putea fi chemaţi să voteze săptămâna viitoare un acord revizuit pentru Brexit, deoarece negocierile cu Uniunea Europeană au fost constructive, a declarat, astăzi, ministrul de Finanţe Philip Hammond, citat de Reuters. [ Citeste mai departe ]

21 februarie 2019

FUNCŢIA DE PROCUROR-ŞEF EUROPEAN. Procurorul francez Jean-François Bohnert s-a clasat pe primul loc privind desemnarea procurorului-şef european, în urma votului reprezentanţilor permanenţi ai statelor în Consiliul Uniunii Europene, afirmă surse citate de site-ul de ştiri New Europe. [ Citeste mai departe ]

21 februarie 2019

ALFRED H. MOSES ŞI ROMÂNIA ANILOR '90. Institutul Cultural Român din New York găzduieşte, astăzi, la sediul său din Manhattan, lansarea unei cărţi de memorii a fostului ambasador al SUA la Bucureşti, Alfred H. Moses, „Bucharest Diary: An American Ambassador’s Journey - Romania from darkness to light” / „Jurnal bucureştean: parcursul unui ambasador american. România, de la întuneric la lumină”, apărută la prestigioasa Brookings Institution Press. [ Citeste mai departe ]

21 februarie 2019

NU AU FOST PERSOANE RĂNITE. O pensiune din localitatea Sâmbăta de Sus, judeţul Braşov, a ars aproape în întregime în timpul nopţii de miercuri spre joi. Nu au fost persoane rănite, doar proprietarul având nevoie de îngrijiri medicale din cauza unui atac de panică. [ Citeste mai departe ]

Patru din zece români se simt hărţuiţi sexual la serviciu

Potrivit unui sondaj BestJobs, 44% dintre români s-au simţit hărţuiţi sexual la locul de muncă... [ Citeste mai departe ]

Bugetele companiilor americane pentru publicitatea online le bat pe cele pentru presa scrisă

Pentru prima dată în istorie, în acest an, bugetul alocat publicităţii online în SUA îl va depăşi... [ Citeste mai departe ]

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul PSD Maria Gabriela Zoană, care a ajuns în Parlamentul European pe locul... [ Citeste mai departe ]

Mielul turbat

S-a împământenit în ultima vreme, mai ales de la preluarea puterii de către coaliţia PSD/ALDE, un... [ Citeste mai departe ]

Un vultur în zăpadă - Michael Morpurgo

Iarna lui 1940. Un tren atacat de trupele germane. Pe întuneric, la adăpostul unui tunel de cale ferată, un străin începe să le spună o poveste lui Barney şi mamei sale, că să treacă timpul mai repede.

Vremea caldă închide Festivalul Sculpturilor de Gheaţă din Harbin