Liliac vechi de 16 milioane de ani

11 ianuarie 2018  16:45| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Liliac vechi de 16 milioane de ani

Descoperirea unor rămăşiţe fosilizate ale unui liliac gigantic ce a trăit în Noua Zeelandă în urmă cu milioane de ani demonstrează că acest stat insular din Oceanul Pacific a adăpostit odată o mare varietate de creaturi cu blană.

În prezent, întreaga faună de animale terestre din Noua Zeelandă cuprinde doar două specii de lilieci. Toate celelalte animale terestre au fost introduse din alte zone în ultimii 800 de ani.

Fragmente de dinţi şi oase provenind de la liliacul dispărut au fost găsite în sedimente datând din urmă cu 19 până la 16 milioane de ani în urmă, în apropierea oraşului minier St Bathans din Central Otago de pe Insula de Sud, conform unui studiu publicat miercuri în jurnalul Scientific Reports de experţi din Australia, Noua Zeelandă, Marea Britanie şi Statele Unite.

Liliacul avea o dimensiune de aproximativ trei ori mai mare faţă de un liliac obişnuit din zilele noastre, precizează phys.org.

Potrivit lui Alan Tennyson din cadrul Muzeului Naţional Te Papa Tongarewa din Noua Zeelandă, „fosila acestui liliac ciudat se numără printre cele mai neobişnuite dintre cele descoperite".

Liliecii Mystacinidae, unici pentru Noua Zeelandă, nu numai că puteau zbura, ci se deplasau şi pe pământ pe cele patru membre în timp ce căutau hrana care consta atât în animale mici cât şi surse vegetale.

Această specie este „mai apropiată de liliecii care trăiesc în prezent în America de Sud decât de cei din sud-vestul Pacificului", explicat Sue Hand, profesoară în cadrul Universităţii din Noul Wales de Sud.

În urmă cu aproximativ 50 de milioane de ani aceste zone făceau parte din sudul supercontinentului Gondwana. Însă, în urma fragmentării acestuia, a răcirii climei şi a extinderii calotei de gheaţă din Antarctica, această specie de lilieci din Australasia a fost izolată de rudele din America de Sud.

„Fosilele acestui liliac spectaculos şi a altor câţiva din fauna prezentă în St Bathans demonstrează că marea colivie preistorică din Noua Zeelandă includea o diversitate surprinzătoare de creaturi cu blană care trăiau alături de păsări", a declarat Trevor Worthy, coautor al cercetării.

„Aceşti lilieci, alături de ţestoase de pământ şi crocodili certifică faptul că din Noua Zeelandă au dispărut grupe importante de animale", a precizat şi Paul Scofield de la Muzeul Canterbury.

Liliacul a primit numele Vulcanops jennyworthyae, după numele cercetătoarei Jenny Worthy care a descoperit fosila şi după cel al zeului roman al focului şi vulcanilor, Vulcan.

S-a stabilit scorul la prezidențiale