Misiuni robotizate spre o cometă

22 decembrie 2017  14:30| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Misiuni robotizate spre o cometă

NASA a anunţat că a reţinut două concepte de explorare robotizată a Sistemului Solar dintr-un total de 12 proiecte care au fost propuse de echipe de cercetători.

Unul dintre ele vizează explorarea unei comete, iar celălalt doreşte să trimită o sondă spre Titan, cel mai mare dintre sateliţii naturali ai planetei Saturn, informează AFP.

Însă agenţia spaţială americană va trebui, în urma unor studii mai amănunţite, să aleagă un proiect dintre cele două finaliste, în 2019, pentru a dezvolta o misiune de explorare ce va fi lansată la jumătatea anilor 2020.

„Aceste două proiecte de explorare încearcă să răspundă la unele dintre cele mai mari întrebări din Sistemul Solar", a precizat Thomas Zurbuchen, directorul departamentului de programe ştiinţifice din cadrul NASA.

Prima dintre aceste două misiuni, denumită „Caesar" (Comet Astrobiology Exploration SAmple Return), vizează colectarea unor eşantioane din nucleul cometei 67P/Ciuriumov-Gherasimenko şi aducerea lor pe Terra.

Misiunea ar putea dezvălui oamenilor de ştiinţă originea formării planetei noastre, a oceanelor şi a vieţii terestre.

Cometele sunt constituite din materiale ce provin din foste stele şi din nori interstelari ce datează din perioada în care s-a format Sistemul Solar, în urmă cu cinci miliarde de ani. De aceea, ele sunt considerate martori preţioşi ai trecutului.

A doua misiune reţinută de NASA, „Dragonfly", se bazează pe o dronă ce va fi capabilă să exploreze caracterul locuibil al câtorva zeci de situri de pe Titan, un satelit natural înzestrat cu o atmosferă densă, şi care are la suprafaţa lui lacuri şi râuri din metan lichid.

Oamenii de ştiinţă cred că Titan ar putea conţine un ocean de apă sub o crustă groasă de gheaţă şi viaţa ar putea să existe în acel ocean.

Misiunea ce va fi reţinută de NASA va fi cea de-a patra pe care agenţia spaţială americană o va include în programul „New Frontiers", înzestrat cu un buget de aproximativ 850 de milioane de dolari.

Primele trei misiuni din acest program de explorare spaţială sunt New Horizon - care a survolat Pluto în 2015, Juno - o sondă plasată pe orbita planetei Jupiter şi OSIRIS-REx - un vehicul spaţial care va trebui să colecteze eşantioane de pe asteroidul Bennu în 2023 şi să le aducă apoi pe Terra.

Celelalte proiecte din programul „New Frontiers" vizează studierea planetelor Saturn şi Venus şi a asteroizilor din jurul planetei Jupiter.

Două dintre aceste proiecte au fost de asemenea reţinute de NASA pentru a face obiectul unei dezvoltări tehnologice mai ample: sondele Enceladus Life Finder şi Venus In situ Composition Investigations (VICI).

Prima este concepută pentru a capta eventualele indicii ale unei activităţi biologice în gheizerele uriaşe care există pe Enceladus (satelit al planetei Saturn).

VICI va fi primul vehicul spaţial robotizat al NASA care va explora planeta Venus după o pauză de trei decenii. Sonda Venus Express, lansată de Agenţia Spaţială Europeană (ESA), este cel mai recent vehicul spaţial care a studiat această planetă de la mică distanţă, între 2006 şi 2014, înainte de a-şi încheia misiunea după ce a rămas fără carburant.

• in cultura

22 octombrie 2018

DIN 25 OCTOMBRIE. Primăria Municipiului Bucureşti a anunţat că, din 25 octombrie 2018, ora 18.00, bucureştenii se pot înregistra în aplicaţia PEVAUTO, prin accesarea site-ului www.pmb.ro, secţiunea „Eco-voucher în schimbul unui autovehicul uzat”. [ Citeste mai departe ]

22 octombrie 2018

ANULEAZĂ EXPORTURILE DE ARME. Germania nu va autoriza în situaţia actuală exporturile de arme către Arabia Saudită, ţinând cont de incertitudinea care se menţine în jurul morţii jurnalistului Jamal Khashoggi, a avertizat cancelarul german, Angela Merkel, relatează AFP. [ Citeste mai departe ]

22 octombrie 2018

ACUZAT DE LUARE DE MITĂ. Ion Aliman, primarul comunei Deveselu, judeţul Olt, a fost trimis în judecată de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie într-un dosar în care este acuzat de luare de mită. [ Citeste mai departe ]

22 octombrie 2018

La Slobozia născută, prin `90. Doldora de voinţă şi pasiune. Contopindu-se cu pianu` vădit şi dăruindu-i-se neprecupeţit. Precum constatai de curând. La „Serile Lipatti”, în amplu recital. Straşnic, viu aplaudat. Ce-a pus-o-n valoare la fix. [ Citeste mai departe ]

22 octombrie 2018

ŞOFERUL ZICE CĂ N-AVEA HABAR. 19 cetăţeni irakieni, cu vârste cuprinse între 7 şi 43 de ani, au fost depistaţi de poliţiştii de frontieră din Bechet încercând să intre ilegal în ţară, ascunşi într-un microbuz condus de un şofer sârb ce transporta cabluri electrice din Turcia către Cehia. [ Citeste mai departe ]

Prima medalie la Jocurile Invictus de la Sydney

Militarii români au obţinut prima medalie pentru România, la Jocurile Invictus de la Sydney, la... [ Citeste mai departe ]

România are 36 de hoteluri de 5 stele

La 31 iulie 2018, în România, erau 36 hoteluri clasificate la 5 stele şi 367 de hoteluri de 4 stele. [ Citeste mai departe ]

L-au „masacrat” şi pe Topîrceanu

„Balada unui greier mic”, a lui George Topîrceanu, din manualul de clasa a II-a, nu mai seamănă... [ Citeste mai departe ]

Flotările ministrului Daea

După ce i-a fugărit pe colaboratorii care l-au însoţit şi pe jurnalişti însetaţi de noutăţi (de... [ Citeste mai departe ]

Femeia nisipurilor - Kobo Abe

Protagonistul, Niki Jumpei, profesor şi entomolog amator, descoperă în nişte dune un sat straniu, ai cărui locuitori trăiesc în gropi săpate în nisip.

Cel mai lung zbor din lume: Singapore-New York, în 17 ore şi 25 de min