08 decembrie 2017  15:45| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment

Oamenii de ştiinţă au descoperit cea mai veche gaură neagră supermasivă de până acum, care ar avea de 800 de ori masa Soarelui nostru şi s-ar fi format la 690 de milioane de ani după Big Bang, relatează Courrier International şi post-gazette.com.

Gaura neagră, numită ULAS J1342+0928, a fost descoperită de o echipă condusă de Eduardo Banados în luna martie, la Observatorul Las Campanas din Chile, la capătul a trei zile de observări.

Practic, această gaură neagră supermasivă s-ar fi format când universul avea „numai 5% din vârsta pe care o are în prezent”, precizează site-ul specializat Space.com.

„Dacă universul ar fi o persoană de 50 de ani, acum am avea o poză a acelei persoane când era un copil de doi ani şi jumătate”, a spus Eduardo Banados.

Această gaură neagră gigantică este descrisă în mai multe studii publicate miercuri, 6 decembrie în revistele Nature şi The Astrophysical Journal Letters.

Descoperirea i-ar putea ajuta pe cercetători să afle mai multe despre găurile negre, despre quasari şi despre formarea universului.

Quasarii sunt centrele unor galaxii masive şi se crede că sunt obiectele cele mai luminoase din univers. Găurile negre care se află în centrul galaxiilor nu emit în realitate nicio lumină, dar gazele şi praful degajate se lovesc atât de repede şi creează asemenea fricţiuni că degajă o cantitate imensă de lumină şi căldură.

Ceea ce-i intrigă în special pe oamenii de ştiinţă este mărimea găurii negre descoperite recent. „Studiind originile universului, se credea că vom găsi găuri negre din ce în ce mai mici, pentru că au avut mai puţin timp pentru a creşte. Însă, spre marea noastră surpriză, aceasta pare să-şi fi dobândit forma definitivă într-un moment în care universul era foarte tânăr”, a explicat pentru NPR Rob Simcoe, unul dintre autorii studiului apărut în Nature şi astrofizician la MIT.

Pe lângă fenomenul în sine, şi mediul în care s-a format suscită un interes special. „Oamenii de ştiinţă au dedus că gaura neagră s-a format chiar în momentul în care universul era în plină tranziţie, trecând de la un mediu opac dominat de hidrogenul neutru la un nou mediu, în care primele stele au început să strălucească. Echipa crede că gaura neagră care tocmai a fost descoperită s-a format într-un mediu care era pe jumătate neutru, pe jumătate ionizat”, scrie site-ul MIT News.

Potrivit lui Eduardo Banados, quasarul descoperit „este atât de luminos că va deveni o mină de aur pentru viitoarele lucrări de cercetare şi va fi un laborator crucial pentru studierea universului primordial”.

„Poate cercetăm acum tocmai regiunea în care s-au format primele stele şi galaxii”, a mai afirmat Banados. (Agerpres)