08 decembrie 2017  15:45| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment

Oamenii de ştiinţă au descoperit cea mai veche gaură neagră supermasivă de până acum, care ar avea de 800 de ori masa Soarelui nostru şi s-ar fi format la 690 de milioane de ani după Big Bang, relatează Courrier International şi post-gazette.com.

Gaura neagră, numită ULAS J1342+0928, a fost descoperită de o echipă condusă de Eduardo Banados în luna martie, la Observatorul Las Campanas din Chile, la capătul a trei zile de observări.

Practic, această gaură neagră supermasivă s-ar fi format când universul avea „numai 5% din vârsta pe care o are în prezent”, precizează site-ul specializat Space.com.

„Dacă universul ar fi o persoană de 50 de ani, acum am avea o poză a acelei persoane când era un copil de doi ani şi jumătate”, a spus Eduardo Banados.

Această gaură neagră gigantică este descrisă în mai multe studii publicate miercuri, 6 decembrie în revistele Nature şi The Astrophysical Journal Letters.

Descoperirea i-ar putea ajuta pe cercetători să afle mai multe despre găurile negre, despre quasari şi despre formarea universului.

Quasarii sunt centrele unor galaxii masive şi se crede că sunt obiectele cele mai luminoase din univers. Găurile negre care se află în centrul galaxiilor nu emit în realitate nicio lumină, dar gazele şi praful degajate se lovesc atât de repede şi creează asemenea fricţiuni că degajă o cantitate imensă de lumină şi căldură.

Ceea ce-i intrigă în special pe oamenii de ştiinţă este mărimea găurii negre descoperite recent. „Studiind originile universului, se credea că vom găsi găuri negre din ce în ce mai mici, pentru că au avut mai puţin timp pentru a creşte. Însă, spre marea noastră surpriză, aceasta pare să-şi fi dobândit forma definitivă într-un moment în care universul era foarte tânăr”, a explicat pentru NPR Rob Simcoe, unul dintre autorii studiului apărut în Nature şi astrofizician la MIT.

Pe lângă fenomenul în sine, şi mediul în care s-a format suscită un interes special. „Oamenii de ştiinţă au dedus că gaura neagră s-a format chiar în momentul în care universul era în plină tranziţie, trecând de la un mediu opac dominat de hidrogenul neutru la un nou mediu, în care primele stele au început să strălucească. Echipa crede că gaura neagră care tocmai a fost descoperită s-a format într-un mediu care era pe jumătate neutru, pe jumătate ionizat”, scrie site-ul MIT News.

Potrivit lui Eduardo Banados, quasarul descoperit „este atât de luminos că va deveni o mină de aur pentru viitoarele lucrări de cercetare şi va fi un laborator crucial pentru studierea universului primordial”.

„Poate cercetăm acum tocmai regiunea în care s-au format primele stele şi galaxii”, a mai afirmat Banados. (Agerpres)

• om azi
„FLORI PENTRU SUFLET - REMEMBER FLORIAN PITTIŞ. Festivalul „Flori pentru suflet - Remember Florian Pittiş”, ediţia a VI-a, se va desfăşura, sâmbătă şi duminică, în Parcul Alexandru Ioan Cuza, la scena din apropierea lacului, informează un comunicat al Primăriei sectorului 3. [ Citeste mai departe ]

18 mai 2018

PROGRAM DE DREAPTA. Mişcarea 5 Stele (M5S, antisistem) şi Liga (extrema dreaptă) şi-au făcut public astăzi programul cu care îşi propun să guverneze, după ce au anunţat joi că au ajuns la un acord final cu privire la acest document, informează AFP. [ Citeste mai departe ]

18 mai 2018

TRAIAN BĂSESCU SPUNE CĂ ŞTIE CUM A FOST CONDAMNAT DAN VOICULESCU. Curtea de Apel Bucureşti a confirmat, astăzi, redeschiderea dosarului privind înregistrările în care fostul preşedinte Traian Băsescu ar fi discutat despre informaţii în legătură cu cauza ICA, iniţial clasat la Parchetul General. [ Citeste mai departe ]

18 mai 2018

14 SPECTACOLE, UN CONCERT, ATELIERE. Cea de-a V-a ediţie a Festivalului de Teatru pentru Copii „Arcadia” aduce, în perioada 18 mai – 10 iunie, la Oradea, 14 spectacole ale unor teatre din ţară, au anunţat organizatorii. [ Citeste mai departe ]

17 mai 2018

REDUCERI PENTRU STUDENŢI. Reprezentanţii Aeroportului Internaţional Iaşi au anunţat lansarea, în luna iunie, a două noi curse, către Verona şi Cuneo, din Italia, operate de către compania Ernest Airlines, potrivit Mediafax. [ Citeste mai departe ]

Drapel al României la poarta tuturor veteranilor de război din Alba

Toţi veteranii de război din judeţul Alba, aproape o sută, vor primi fiecare, în semn de onoare... [ Citeste mai departe ]

Cea mai bună lună aprilie din ultimii 9 ani pentru piaţa auto

Aprilie 2018 a consemnat un nou record al vânzărilor lunare de autovehicule, respectiv 15.860... [ Citeste mai departe ]

Eroare de protocol

Prim-ministrul Croaţiei, Andrej Plenkovic, a fost primit cu onoruri militare, astăzi, de către... [ Citeste mai departe ]

Înaltă trădare să fie, dar s-o știm și noi...

În sfârşit, Ludovic Orban, insignifiantul - de până acum - lider liberal are parte de ora sa... [ Citeste mai departe ]

Pălăria preşedintelui - Antoine Laurain

În romanul său inteligent şi plin de umor, Antoine Laurain îi oferă rolul principal unei pălării.

Islandezii boicotează Eurovisionul