08 decembrie 2017  15:45| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment

Oamenii de ştiinţă au descoperit cea mai veche gaură neagră supermasivă de până acum, care ar avea de 800 de ori masa Soarelui nostru şi s-ar fi format la 690 de milioane de ani după Big Bang, relatează Courrier International şi post-gazette.com.

Gaura neagră, numită ULAS J1342+0928, a fost descoperită de o echipă condusă de Eduardo Banados în luna martie, la Observatorul Las Campanas din Chile, la capătul a trei zile de observări.

Practic, această gaură neagră supermasivă s-ar fi format când universul avea „numai 5% din vârsta pe care o are în prezent”, precizează site-ul specializat Space.com.

„Dacă universul ar fi o persoană de 50 de ani, acum am avea o poză a acelei persoane când era un copil de doi ani şi jumătate”, a spus Eduardo Banados.

Această gaură neagră gigantică este descrisă în mai multe studii publicate miercuri, 6 decembrie în revistele Nature şi The Astrophysical Journal Letters.

Descoperirea i-ar putea ajuta pe cercetători să afle mai multe despre găurile negre, despre quasari şi despre formarea universului.

Quasarii sunt centrele unor galaxii masive şi se crede că sunt obiectele cele mai luminoase din univers. Găurile negre care se află în centrul galaxiilor nu emit în realitate nicio lumină, dar gazele şi praful degajate se lovesc atât de repede şi creează asemenea fricţiuni că degajă o cantitate imensă de lumină şi căldură.

Ceea ce-i intrigă în special pe oamenii de ştiinţă este mărimea găurii negre descoperite recent. „Studiind originile universului, se credea că vom găsi găuri negre din ce în ce mai mici, pentru că au avut mai puţin timp pentru a creşte. Însă, spre marea noastră surpriză, aceasta pare să-şi fi dobândit forma definitivă într-un moment în care universul era foarte tânăr”, a explicat pentru NPR Rob Simcoe, unul dintre autorii studiului apărut în Nature şi astrofizician la MIT.

Pe lângă fenomenul în sine, şi mediul în care s-a format suscită un interes special. „Oamenii de ştiinţă au dedus că gaura neagră s-a format chiar în momentul în care universul era în plină tranziţie, trecând de la un mediu opac dominat de hidrogenul neutru la un nou mediu, în care primele stele au început să strălucească. Echipa crede că gaura neagră care tocmai a fost descoperită s-a format într-un mediu care era pe jumătate neutru, pe jumătate ionizat”, scrie site-ul MIT News.

Potrivit lui Eduardo Banados, quasarul descoperit „este atât de luminos că va deveni o mină de aur pentru viitoarele lucrări de cercetare şi va fi un laborator crucial pentru studierea universului primordial”.

„Poate cercetăm acum tocmai regiunea în care s-au format primele stele şi galaxii”, a mai afirmat Banados. (Agerpres)

23 februarie 2018

PROCESIUNE RELIGIOASĂ. Traficul rutier va fi restricţionat temporar, sâmbătă şi duminică, pe mai multe străzi din Capitală cu ocazia desfăşurării unei manifestări cultural-religioase. [ Citeste mai departe ]

23 februarie 2018

MEMBRII PARTIDULUI ALEG DACĂ SĂ INTRE LA GUVERNARE CU CONSERVATORII ANGELEI MERKEL. O cincime din membrii înregistraţi ai Partidului Social Democrat german (SPD) au votat deja la referendumul privitor intrarea sau nu într-o nouă coaliţie de guvernare cu conservatorii cancelarului Angela Merkel, potrivit DPA. [ Citeste mai departe ]

23 februarie 2018

SUPERIMUNITATEA JUDECĂTORILOR CCR. PNL şi USR au sesizat, astăzi, Curtea Constituţională a României (CCR) asupra modificărilor aduse Legii 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea CCR, care instituie un regim de superimunitate membrilor Curţii Constituţionale. [ Citeste mai departe ]

23 februarie 2018

SIMFONIE PE DOUĂ VOCI PRINCIPALE – VIOLONCEL ŞI VIOLĂ. Astăzi, de la ora 19.00, la Sala Radio, Orchestra Naţională prezintă o călătorie simfonică în lumea celebrului hidalgo Don Quijote şi a scutierului său, Sancho Panza, imaginată muzical de Richard Strauss, în poemul simfonic cu acelaşi nume. [ Citeste mai departe ]

23 februarie 2018

A DAT FOC UNEI BUCĂŢI DE BRÂNZĂ TOPITĂ ÎMBIBATĂ CU SPIRT. Un elev din clasa a 9-a de la un liceu din Galaţi a ajuns la spital cu arsuri pe mâini şi abdomen în urma unui experiment nereuşit. Adolescentul a aprins o bucată de brânză topită îmbibată cu spirt, iar flacăra l-a ars pe aproximativ 25 la sută din corp, potrivit Mediafax. [ Citeste mai departe ]

52 de victime ale gripei

Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP) a anunţat, astăzi, că alte două persoane, doi... [ Citeste mai departe ]

Peste o treime dintre români vor cheltui între 50 şi 100 de lei pentru cadoul de Dragobete

Şapte din 10 români vor sărbători tradiţionalul Dragobete, iar peste o treime alocă între 5 şi... [ Citeste mai departe ]

Udrea, exmatriculată de la master pentru că nu a călcat pe acolo

Elena Udrea a fost exmatriculată de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii... [ Citeste mai departe ]

Submarinul galben

Dintre multele „perle” lansate cu prilejul audierii candidaţilor la funcţiile de miniştri în cel... [ Citeste mai departe ]

N sau M (Tommy şi Tuppence) - Agatha Christie

În toiul celui de-al Doilea Război Mondial, în timp ce raidurile Forţelor Aeriene încearcă să ţină piept atacurilor Luftwaffe, Anglia se confruntă cu o ameninţare şi mai înspăimântătoare: inamicii din interior – nazişti care pozează în cetăţeni englezi oneşti.

Scrisoare semnată de toţi membrii trupei Beatles, scoasă la licitaţie