Planetă de dimensiunile Terrei

17 aprilie 2019  16:45| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Planetă de dimensiunile Terrei

Satelitul TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), dezvoltat de agenţia spaţială americană NASA, a identificat o planetă cu dimensiuni aproximativ similare Terrei, prima astfel de descoperire realizată de acest telescop spaţial.

Planeta, numită HD 21749c, are circa 89% din diametrul Pământului şi orbitează o stea din constelaţia Reticulum, aflată la o distanţă de 53 de ani lumină. Suprafaţa sa este cel mai probabil stâncoasă şi fierbinte, cu temperaturi care ar putea depăşi 400 de grade Celsius. Planeta este foarte apropiată de steaua pe care o orbitează, HD 21749, care are aproximativ 70% din dimensiunea Soarelui, iar o rotaţie completă durează mai puţin de opt zile. Descoperirea demonstrează capacitatea telescopului de a identifica planete de dimensiuni mici aflate în jurul stelelor, au notat oamenii de ştiinţă. Alte planete pe care le-ar putea descoperi în viitor ar putea avea o atmosferă mai prietenoasă vieţii.

Detalii referitoare la această descoperire au fost publicate în Astrophysical Journal Letters. „În ceea ce priveşte stelele care sunt foarte apropiate şi foarte strălucitoare ne-am aştepta să găsim până la câteva zeci de planete de dimensiunile Pământului. Şi, iată, aceasta ar fi prima pentru noi, o piatră de hotar pentru TESS”, a declarat Diana Dragomir de la Institutul Kavli pentru Astrofizică şi Cercetări Spaţiale din cadrul Massachusetts Institute of Technology (MIT). „Acesta stabileşte calea pentru descoperirea unor planete mai mici aflate în jurul unor stele chiar şi mai mici, iar acele planete ar putea fi locuite”, a adăugat cercetătoarea.

Echipa de oameni de ştiinţă a descoperit anterior o planetă vecină cu HD 21749c, situată la 53 de ani lumină de Terra. Descoperirea a fost anunţată în cadrul întâlnirii Societăţii Americane de Astronomie care s-a desfăşurat în perioada 6-10 ianuarie, la Seattle. Aceasta este o planetă de clasă „sub-neptunică”, de aproximativ trei ori mai mare decât Pământul, alcătuită din materie mai densă decât planetele gazoase cu care suntem obişnuiţi în Sistemul Solar, fiind de aproximativ 23 de ori mai masivă decât Pământul. Numită HD 21749b, ea se învârte în jurul aceleiaşi stele din constelaţia Reticulum, completând orbita în 36 de zile, iar temperatura medie de la suprafaţa planetei este de aproximativ 150 grade Celsius. Satelitul TESS, dezvoltat de Administraţia Naţională pentru Aeronautică şi Spaţiu (NASA) în colaborare cu Massachusetts Institute of Technology (MIT) şi lansat la 18 aprilie 2018, caută exoplanete ce orbitează în jurul unor stele situate la mai puţin de 300 ani lumină de Terra.
  • 2018