Premiul Nobel pentru Chimie 2017 – pentru „ o metodă admirabilă de imagistică a moleculelor vieţii”

04 octombrie 2017  14:00| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment

Cercetătorii Jacques Dubochet, de la Universitatea din Lausanne, Elveţia, Joachim Frank, de la Universitatea Columbia din New York şi Richard Henderson, de la MRC Laboratory of Molecular Biology, Cambridge, Marea Britanie, au câştigat Premiul Nobel pentru Chimie pe 2017 „pentru că au dezvoltat microscopia crioelectronică la rezoluţie înaltă în depistarea biomoleculelor în soluţie”.

„Premiul din acest an recompensează o metodă admirabilă de imagistică a moleculelor vieţii”, a anunţat Goran Hansson, secretarul general al Academiei regale de Ştiinţe, care decernează premiile Nobel. Graţie acestei metode, „cercetătorii pot de acum să producă (...) structuri tridimensionale ale biomoleculelor”, a aratat juriul Nobel.

Lucrarea efectuată de cercetători a permis oamenilor de ştiinţă să îngheţe biomoleculele, să privească structurile şi procesele în care sunt implicate, ceea ce este esenţial atât pentru chimia vieţii cât şi pentru crearea unor noi medicamente.

Dezvoltarea microscopiei crioelectronice a căpătat o importanţă crucială pentru multe domenii de cercetare, în special pentru cel medical, odată cu virusul Zika, ce provoacă leziuni cerebrale la nou-născuţi.

În 2016, Premiul Nobel pentru Chimie le-a fost acordat cercetătorilo Jean-Pierre Sauvage, sir Fraser Stoddart şi Bernard Feringa pentru proiectarea şi sintetizarea maşinăriilor moleculare. Trioul a dezvoltat maşinării moleculare, care în prezent sunt de mii de ori mai subţiri decât firul de păr şi care sunt utilizate de cercetători din întreaga lume. Unul dintre cele mai uitmitoare exemple este robotul molecular care poate conecta aminoacizii, construit în 2013.

La un an de când Academia Suedeză a şocat întreaga lume prin alegerea lui Bob Dylan ca laureat al Nobelului pentru Literatură, juriul se pregăteşte să dezvăluie joi, la ora 2.00, ora României, câştigătorul din acest an. Scriitorii Ngugi wa Thiong’o şi Haruki Murakami sunt preferaţii caselor de pariuri. Romanciera canadiană Margaret Atwood, poetul sud-corean Ko Un, israelianul Amos Oz, scriitorul şi traducătorul italian Claudio Magris şi romancierul spaniol Javier Marías sunt ”în cărţi” pentru un Nobel.

Vineri, de la ora 12.00, ora României, va fi anunţat premiul Nobel pentru Pace, iar luni, 9 octombrie, de la ora 12.45, va fi anunţat premiul Nobel pentru Economie.

14 decembrie 2018

NINSORI ÎN JUMĂTATE DE ŢARĂ. Din această seară până duminică dimineaţă, ninsorile se vor intensifica şi se vor extinde în jumătate de ţară, anunţă meteorologii. [ Citeste mai departe ]

14 decembrie 2018

14 POLIŢIŞTI RĂNIŢI ŞI 8 MAŞINI DE POLIŢIE AVARIATE. Poliţia ungară a arestat 51 de persoane în timpul demonstraţiilor care au avut loc miercuri şi joi la Budapesta împotriva noilor prevederi din codul muncii aprobate de Parlament, transmite, astăzi, agenţia MTI, citând un comunicat al poliţiei din capitala ungară. [ Citeste mai departe ]

14 decembrie 2018

EXTRĂDAREA JURNALISTULUI TURC. Magistraţii Curţii de Apel Bucureşti au respins, astăzi, cererea autorităţilor turce de extrădare a jurnalistului Kamil Demirkaya de la publicaţia „Zaman România”. [ Citeste mai departe ]

17 decembrie 2018

REGAL DE BALET CU ANTONIO CASALINHO. Tânărul balerin portughez Antonio Casalinho, care, la doar 16 ani, este considerat noua stea a baletului mondial, va oferi un regal de balet clasic şi contemporan, astăzi, de la ora 18.45, alături de elevi ai Conservatorio International de Ballet e Danca Annarella Sanchez din Portugalia şi de balerini de la Liceul de Coregrafie „Floria Capsali”. [ Citeste mai departe ]

14 decembrie 2018

CURSĂ CARITABILĂ. Aproape 150 de sibieni s-au îmbrăcat în costumul lui Moş Crăciun şi au alergat, joi seară, prin centrul istoric al municipiului reşedinţă, în prima cursă dedicată Moşului, numită „Marea MoşMondeală”. [ Citeste mai departe ]

Iulian Rotariu, clasat pe locul II la ultramaratonul din Arctica, a ajuns acasă

Pompierul botoşănean Iulian Rotariu, care a terminat pe poziţia a doua ultramaratorul „The last... [ Citeste mai departe ]

Plus 14,3% la vânzările de autoturisme Dacia în Europa

În noiembrie 2018, vânzările de autoturisme Dacia au avansat cu 14,3% în Europa, cota de piaţă a... [ Citeste mai departe ]

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul PSD Maria Gabriela Zoană, care a ajuns în Parlamentul European pe locul... [ Citeste mai departe ]

Drepturile Omului şi Statul de Drept

Românii au făcut o revoluţie pentru a recâştiga drepturile fundamentale de care un regim... [ Citeste mai departe ]

Într-o după-amiază, comisarul Guido Brunetti primeşte un telefon disperat de la directorul unei prestigioase biblioteci din Veneţia. Au fost furate mai multe cărţi rare.

Oraş inundat cu... ciocolată