Premiul Nobel pentru Fizică 2017 – contribuţii decisive la detectorul LIGO şi pentru observaţiile undelor gravitaţionale

03 octombrie 2017  13:30| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment

Detectarea undelor gravitaţionale, un concept lansat de Albert Einstein în 1916, în celebra sa Teorie a Relativităţii Generale, precum şi conceperea şi perfecţionarea detectoarelor de unde gravitaţionale LIGO (SUA) şi VIRGO (Italia) au fost recompensate cu Premiul Nobel pentru Fizică.

Distincţia va fi împărţită între fizicianul german Rainer Weiss, care primeşte jumătate din premiu, în timp ce cealaltă jumătate le revine cercetătorilor americani Barry C. Barish şi Kip S Thorne, conform Comitetului Nobel de la Stockholm.

Premiul Nobel pentru Fizică este al doilea anunţat din seria distincţiilor care sunt comunicate în fiecare an. Miercuri, 4 octombrie, va fi anunţat Premiul Nobel pentru Chimie.

Laureaţii Premiului Nobel de anul trecut sunt David Thouless, Duncan Haldane şi Michael Kosterlitz, premiul fiind acordat pentru ,,descoperirile teoretice despre fazele tranziţiilor topologice şi  fazele topografice ale materiei''. Aceştia au studiat fazele neobişnuite şi stările materiei, precum superfluidele, superconductorii şi straturile magnetice, iar cu ajutorul muncii lor, oamenii de ştiinţă pot explora fazele neobişnuite ale materiei.

În 2015, premiul Nobel pentru Fizică le-a fost atribuit cercetătorilor japonez Takaaki Kajita şi canadian Arthur B. McDonald, pentru contribuţiile lor semnificative în ceea ce priveşte experimentele care au demonstrat că particulele neutrino îşi modifică identităţile, metamorfoză care implică faptul că acestea au masă.

Din 1901, premiul pentru Fizică a fost acordat de 110 ori şi au fost 204 de laureaţi, între care doar două femei: Marie Curie şi Maria Goeppert-Mayer. De 47 de ori premiul a fost acordat unui singur laureat. Totodată, John Bardeen a primit un Nobel pentru Fizică de două ori.

Xantipa