Premiul Nobel pentru Medicină 2017

02 octombrie 2017  14:30| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Premiul Nobel pentru Medicină 2017

Laureaţii din acest an ai Premiului Nobel pentru Medicină sunt Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash şi Michael W. Young pentru descoperirile lor în controlarea mecanismelor moleculare ale ritmului circadian, potrivit Mediafax.

Descoperirile lor explică cum plantele, animalele şi oamenii şi-au adaptat ritmul biologic aşa încât să se sincronizeze cu revoluţiile Pământului, potrivit descrierii Academiei Suedeze.

Folosind muşte de fructe ca model al unui organism, laureaţii premiului Nobel pentru Medicină din acest an au reuşit să izoleze o genă care poate controla ritmul biologic zilnic. Specialiştii au dovedit că această genă deţine o proteină care se poate acumula în interiorul celulei pe parcursul nopţii şi care se degradează pe parcursul zilei. În urma analizelor, cei trei cercetători au identificat componente ale proteinei prin intermediul cărora a putut fi expus mecanismul care stă la baza ritmului din interiorul celulei. În prezent, putem recunoaşte funcţiile biologice ale ritmului circadian prin intermediul aceloraşi principii în celulele organismelor multicelulare, inclusiv cele ale oamenilor, afirmă laureaţii Premiului Nobel 2017 pentru Medicină.

Cu o precizie excelentă, ceasul din interiorul organismelor se poate adapta psihologiei noastre, în funcţie de fazele diferite ale zilei. Acest ritm reglează funcţii critice ale organismelor, precum comportamentul, nivelul hormonilor, odihna, temperatura corpului şi metabolismul, se arată în studiul lui Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash şi Michael W. Young.

Atunci când acest ritm este dereglat, starea de bine a omului este afectată. De exemplu, putem lua în calcul momentul în care călătorim dintr-un fus orar în altul şi resimţim oboseala extremă sau fenomenul „jet lag”.

Laureaţii Nobel din acest an şi-au axat studiul pe muştele fructelor, organisme utilizate şi anterior în cadrul cercetărilor privind ritmul circadian.  În 1984, Jeffrey Hall şi Michael Rosbash din cadrul Universităţii din Boston au colaborat cu Michael Young din cadrul Universităţii Rockefeller din New York pentru a izola gena „perioadei”.  De asemenea Jeffrey Hall şi Michael Rosbash au descoperit PER, proteina din interiorul „perioadei” se acumulează pe parcursul nopţii şi se degradează pe parcursul zilei. Aşadar nivelul proteinei PER oscilează pe parcursul unui ciclu de 24 de ore în sincron cu ritmul circadian.

Un alt aspect important al studiului a fost reprezentat de înţelegerea modului în care oscilaţiile ritmului circadian ar putea fi generate şi susţinute. Jeffrey Hall şi Michael Rosbash au creat o ipoteză conform căreia proteina PER poate bloca activitatea genei perioadei.

Premiul Nobel pentru Medicină din 2016 a fost acordat japonezului Yoshinori Ohsumi, pentru descoperirea mecanismului autofagiei.

În 2015, Premiul Nobel pentru Medicina a fost câştigat de William C. Campbell (Irlanda) şi Satoshi Ōmura (Japonia) pentru descoperirile privind o nouă terapie împotriva infecţiilor cauzate de viermi cilindrici, în timp ce Youyou Tu (China) a fost premiată pentru descoperirile ei privind o nouă terapie împotriva malariei.

Xantipa