S-a descoperit cea mai veche victimă a unui tsunami

27 octombrie 2017  11:30| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
S-a descoperit cea mai veche victimă a unui tsunami

Un craniu parţial găsit în Papua Noua Guinee în 1929, despre care s-a presupus iniţial că aparţinea unei specii umanoide dispărute, se dovedeşte a fi purtătorul unei alte trăsături distinctive: aparţine celei mai "vechi" victime a unui tsunami.

Cercetătorii au declarat miercuri că, în urma unei noi analize a sedimentelor unde a fost găsit craniul cu o vechime de 6.000 de ani, au fost descoperite urme specifice ale unui tsunami, cu o compoziţie incredibil de asemănătoare cu rămăşiţele tsunamiului devastator produs în 1998, în aceeaşi zonă.

Craniul a fost descoperit lângă oraşul Aitape, la 12 kilometri de coasta de nord a Papua Noua Guinee. Este una dintre cele mai vechi rămăşiţe umane descoperite în insula Noua Guinee, iar iniţial s-a crezut că ar aparţine speciei Homo erectus, o specie dispărută acum 140.000 de ani. Cercetările ulterioare au scos la iveală faptul că fragmentele de craniu au de fapt 6.000 de ani vechime.

"Aparţinând, cel mai probabil, primei victime cunoscute a unui tsunami, craniul de la Aitape aduce date importante despre expunerea de lungă durată a oamenilor care locuiesc în zonele de coastă şi cum aceste evenimente din trecut au avut, fără îndoială, efecte fundamentale asupra migraţiei, aşezărilor şi culturii", a spus expertul în cercetări despre tsunami James Goff, de la Universitatea din New South Wales, Australia.

Cercetătorii au analizat sedimentele din albia râului unde a fost găsit craniul, identificând semne clare de tsunami, sub forma unor organisme microscopice provenite din ocean, similare cu cele descoperite în sol după producerea fenomenului din 1998.

"Am folosit reacţii chimice pentru a examina mărimea sedimentelor", iar concluzia a fost că toate indiciile duc către fenomenul tsunami, a precizat Mark Golitko de la Universitatea Notre Dame din Indiana şi de la Field Museum din Chicago.

Tsunamiurile, valuri uriaşe provocate de cutremure submarine sau erupţii vulcanice, sunt fenomene naturale cu potenţial distructiv ridicat. Tsunamiul din Oceanul Indian din 2004, provocat de un cutremur în largul insulei Sumatra care a ucis peste 230.000 de persoane.

Tsunamiul produs în 1998, în Papua Noua Guinee, a făcut peste 2.000 de victime, a distrus sate şi recolte întregi şi a forţat mulţi dintre supravieţuitori să îşi părăsească locuinţele. Se pare ca tsunamiul de acum 6.000 de ani a avut efecte similare.

"La fel ca tsunamiul din 1998, credem că unul sau mai multe valuri uriaşe au lovit brusc zona de coastă, distrugând aşezările umane din apropiere, până la mlaştinile şi lagunele răspândite pe coastă", a precizat Golitko.

Lângă craniu nu au fost descoperite şi ale oseminte, ceea ce i-a făcut pe cercetători să creadă că, la fel ca la tsunamiul din 1998, multe victime au fost târâte de valuri către lagune, unde trupurile le-au fost sfârtecate de crocodili.

Cercetarea a fost publicată în revista ştiinţifică PLOS ONE.

Xantipa