S-a găsit cea mai veche fosilă din lume

29 ianuarie 2018  15:30| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
S-a găsit cea mai veche fosilă din lume

Paleontologii au descoperit cea de a 11-a fosilă de Archaeopteryx, osemintele vechi de 150 de milioane de ani fiind cele mai vechi atribuite acestui gen intermediar.

Descoperirea - făcută publică în această săptămână în publicaţia PeerJ - i-ar putea ajuta pe oamenii de ştiinţă să facă mai uşor diferenţa între dinozaurii cu trăsături aviare şi rudelor lor cele mai apropiate.

Fosila a fost găsită în rocă veche în valea râului Altmühl din nordul Bavariei. Stratul din care a fost excavat specimenul datează din Jurasicul târziu.

„Specimenele de Archaeopteryx sunt acum cunoscute din trei tipuri distincte de roci, care acoperă o perioadă de aproximativ 1 milion de ani”, a declarat Oliver Rauhut, profesor şi paleontolog la universitatea Ludwig-Maximilian din Munchen într-un comunicat de presă.

Genul Archaeopteryx descrie un grup de dinozauri care au reprezentat un pod evolutiv între dinozaurii cu pene şi păsările moderne. Noua descoperire relevă mai multe trăsături unice, extinzând şi mai mult diversitatea unui grup deja variat.

„Printre altele, osemintele relevă faptul că Archaeopteryx era foarte similar cu dinozaurii prădători avansaţi în multe aspecte”, a spus Rauhut.

Diferenţierea între genul intermediar şi rudele sale cele mai apropiate, dinozaurii teropozi şi primele păsări, rămâne una dificilă. Oamenii de ştiinţă cred însă că analiza efectuată asupra celui de al 11-lea specimen de Archaeopteryx oferă o cale mai sigură de a identifica membrii genului.

Deşi oamenii de ştiinţă ar putea avea acum o sarcină mai uşoară în identificarea membrilor Archaeopteryx, genul rămâne o colecţie neobişnuit de variată. Unii oameni de ştiinţă sugerează că diversitatea este un rezultat al polimorfismului intraspecific, o variaţie în cadrul fiecărei specii. Alţii susţin că natura variată a grupului este un produs al experimentării evolutive.

„Gradul mare de variaţie în special în ceea ce priveşte dinţii este izbitor - pentru că niciunul dintre specimene nu are acelaşi tip de dentiţie ca un altul, ceea ce ar putea reflecta diferenţele de dietă. Este ceva care aminteşte foarte mult de cazul faimos al cintezelor lui Darwin din Galapagos, care aveau o variaţie remarcabilă a ciocului”, a spus Rauhut.

Unii oameni de ştiinţă cred că aceste specii de tranziţie de dinozauri cu aspect de pasăre este posibil să-şi fi dezvoltat caracteristicile unice pe mai multe insule.

„În acest caz, fosilele de Archaeopteryx ar putea reprezenta un grup de specii, o analogie din Jurasic cu cintezele lui Darwin”, a mai spus Rauhut.

18 ianuarie 2019

ACCESUL TURIŞTILOR INTERZIS PENTRU EVITAREA ACCIDENTELOR. Salvamont a închis, astăzi, traseele turistice din zona superioară a Munţilor Făgăraş din cauza căderilor de zăpadă şi a vântului puternic. [ Citeste mai departe ]

18 ianuarie 2019

LEGE. Bundestagul (camera inferioară a parlamentului german) a adoptat, astăzi, o lege prin care solicitanţii de azil din Algeria, Georgia, Maroc şi Tunisia vor întâmpina mai multe dificultăţi în a-şi revendica dreptul de a rămâne în Germania, informează DPA. [ Citeste mai departe ]

18 ianuarie 2019

TRANSPUNEREA UNEI DIRECTIVE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI A CONSILIULUI DIN IULIE 2017. Ministerul Justiţiei a pus în dezbatere publică un proiect de lege de modificare a legii anticorupţie, pentru transpunerea unei directive a Parlamentului European şi a Consiliului din iulie 2017 privind combaterea fraudelor îndreptate împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene. [ Citeste mai departe ]

18 ianuarie 2019

CIRCUL CA ARTĂ ŞI ACTIVITATE RECREATIVĂ. Organizat în cadrul Programului de Educaţie Participativă, finanţat de Primăria Municipiului Sibiu, atelierul de circ „Alandala” va fi coordonat de profesorii Ramona Cişmaru şi Nicolas Peyroux. [ Citeste mai departe ]

18 ianuarie 2019

PRIMARUL CERE ANGAJAŢILOR SĂ ACCESEZE MAI MULTE GRANTURI. Salarii angajaţilor Primăriei Suceava vor creşte cu 9,5%, în urma unei decizii luate astăzi de Consiliul Local. Cel mai mare salariu, de 16.536 lei, este cel al secretarulului oraşului. Primarul oraşului, Ion Lungu, vrea însă ca angajaţii să acceseze mai multe granturi pentru a acoperi majorările. [ Citeste mai departe ]

„Trai decent” cu 2600 de lei pe lună pentru o familie de 4 persoane

Experţii în economie au criticat calculul făcut de autorităţi, care susţin că în România o... [ Citeste mai departe ]

Prea săraci pentru inovaţiile presupuse de taxa pe lăcomie

Sergiu Oprescu, preşedintele Consiliului Director al Asociaţiei Române a Băncilor (ARB),... [ Citeste mai departe ]

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul PSD Maria Gabriela Zoană, care a ajuns în Parlamentul European pe locul... [ Citeste mai departe ]

Varianta emoţională a birocraţiei europene

Surse din interiorul Comisiei Europene ne-au declarat că membrii delegaţiei care s-a deplasat la... [ Citeste mai departe ]

Bufniţa vânează întotdeauna noaptea - Samuel Bjorc

Atunci când o adolescentă dispare dintr-un orfelinat, iar trupul ei este găsit pe un pat de pene, detectivul veteran Holger Munch şi echipa lui primesc acest caz delicat.

Cadou pentru Putin