S-a găsit cea mai veche fosilă din lume

29 ianuarie 2018  15:30| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
S-a găsit cea mai veche fosilă din lume

Paleontologii au descoperit cea de a 11-a fosilă de Archaeopteryx, osemintele vechi de 150 de milioane de ani fiind cele mai vechi atribuite acestui gen intermediar.

Descoperirea - făcută publică în această săptămână în publicaţia PeerJ - i-ar putea ajuta pe oamenii de ştiinţă să facă mai uşor diferenţa între dinozaurii cu trăsături aviare şi rudelor lor cele mai apropiate.

Fosila a fost găsită în rocă veche în valea râului Altmühl din nordul Bavariei. Stratul din care a fost excavat specimenul datează din Jurasicul târziu.

„Specimenele de Archaeopteryx sunt acum cunoscute din trei tipuri distincte de roci, care acoperă o perioadă de aproximativ 1 milion de ani”, a declarat Oliver Rauhut, profesor şi paleontolog la universitatea Ludwig-Maximilian din Munchen într-un comunicat de presă.

Genul Archaeopteryx descrie un grup de dinozauri care au reprezentat un pod evolutiv între dinozaurii cu pene şi păsările moderne. Noua descoperire relevă mai multe trăsături unice, extinzând şi mai mult diversitatea unui grup deja variat.

„Printre altele, osemintele relevă faptul că Archaeopteryx era foarte similar cu dinozaurii prădători avansaţi în multe aspecte”, a spus Rauhut.

Diferenţierea între genul intermediar şi rudele sale cele mai apropiate, dinozaurii teropozi şi primele păsări, rămâne una dificilă. Oamenii de ştiinţă cred însă că analiza efectuată asupra celui de al 11-lea specimen de Archaeopteryx oferă o cale mai sigură de a identifica membrii genului.

Deşi oamenii de ştiinţă ar putea avea acum o sarcină mai uşoară în identificarea membrilor Archaeopteryx, genul rămâne o colecţie neobişnuit de variată. Unii oameni de ştiinţă sugerează că diversitatea este un rezultat al polimorfismului intraspecific, o variaţie în cadrul fiecărei specii. Alţii susţin că natura variată a grupului este un produs al experimentării evolutive.

„Gradul mare de variaţie în special în ceea ce priveşte dinţii este izbitor - pentru că niciunul dintre specimene nu are acelaşi tip de dentiţie ca un altul, ceea ce ar putea reflecta diferenţele de dietă. Este ceva care aminteşte foarte mult de cazul faimos al cintezelor lui Darwin din Galapagos, care aveau o variaţie remarcabilă a ciocului”, a spus Rauhut.

Unii oameni de ştiinţă cred că aceste specii de tranziţie de dinozauri cu aspect de pasăre este posibil să-şi fi dezvoltat caracteristicile unice pe mai multe insule.

„În acest caz, fosilele de Archaeopteryx ar putea reprezenta un grup de specii, o analogie din Jurasic cu cintezele lui Darwin”, a mai spus Rauhut.
  • om azi
„STRIGĂTELE PARISULUI”. Cea de-a opta ediţie a Festivalului Internaţional de Statui Vivante are loc în perioada 22 - 28 mai, în mai multe spaţii din Bucureşti, şi va include, pe lângă reprezentaţii teatrale, expoziţii de fotografie şi costume, precum şi alte evenimente conexe. [ Citeste mai departe ]

22 mai 2018

SCANDALUL CAMBRIDGE ANALYTICA. O coaliţie de organizaţii a anunţat luni o campanie pentru desfiinţarea Facebook, care deţine Instagram, Messenger şi WhatsApp, susţinând că reţeaua socială „are prea multă putere asupra vieţii şi democraţiei noastre”, relatează AFP. [ Citeste mai departe ]

22 mai 2018

UN DOSAR DE PE VREMEA CÂND ERA MINISTRU AL AGRICULTURII. Deputatul Daniel Constantin s-a prezentat, astăzi, la Direcţia Naţională Anticorupţie, el susţinând că a fost citat în calitate de martor într-un dosar de pe vremea când era ministru al Agriculturii. [ Citeste mai departe ]

22 mai 2018

AVEA 91 DE ANI. Academicianul, scriitorul şi ambasadorul Mircea Maliţa a murit, luni seara, la vârsta de 91 de ani. Maliţa a fost consilier al primei Misiuni permanente a României pe lângă ONU, ambasador în Elveţia şi ONU (Geneva), precum şi în SUA. [ Citeste mai departe ]

22 mai 2018

REFUGIATĂ DE 3 SĂPTĂMÂNI. Un echipaj de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Galaţi a încercat timp de patru ore să prindă o lebădă cu o aripă ruptă, care se adăpostise de câteva săptămâni pe balta din comuna gălăţeană Şiviţa, potrivit Agerpres. [ Citeste mai departe ]

Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena

Ortodocşii îi serbează astăzi pe Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena, datorită cărora... [ Citeste mai departe ]

Sony dă 2,3 miliarde dolari pe EMI

Sony Corp va plăti aproximativ 2,3 miliarde de dolari pentru a obţine controlul asupra EMI Music... [ Citeste mai departe ]

Eroare de protocol

Prim-ministrul Croaţiei, Andrej Plenkovic, a fost primit cu onoruri militare, astăzi, de către... [ Citeste mai departe ]

Înaltă trădare să fie, dar s-o știm și noi...

În sfârşit, Ludovic Orban, insignifiantul - de până acum - lider liberal are parte de ora sa... [ Citeste mai departe ]

O mare de adevăruri - Andrea de Carlo

Într-o zi de sfârşit de noiembrie înzăpezit, Lorenzo Telmari, fost căpitan de navă şi globetrotter, retras la ţară pentru a scrie o carte, primeşte un telefon de la fratele său care îl anunţă că tatăl lor, Teo, virusolog de renume internaţional, a murit.

Islandezii boicotează Eurovisionul