S-a găsit cea mai veche fosilă din lume

29 ianuarie 2018  15:30| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
S-a găsit cea mai veche fosilă din lume

Paleontologii au descoperit cea de a 11-a fosilă de Archaeopteryx, osemintele vechi de 150 de milioane de ani fiind cele mai vechi atribuite acestui gen intermediar.

Descoperirea - făcută publică în această săptămână în publicaţia PeerJ - i-ar putea ajuta pe oamenii de ştiinţă să facă mai uşor diferenţa între dinozaurii cu trăsături aviare şi rudelor lor cele mai apropiate.

Fosila a fost găsită în rocă veche în valea râului Altmühl din nordul Bavariei. Stratul din care a fost excavat specimenul datează din Jurasicul târziu.

„Specimenele de Archaeopteryx sunt acum cunoscute din trei tipuri distincte de roci, care acoperă o perioadă de aproximativ 1 milion de ani”, a declarat Oliver Rauhut, profesor şi paleontolog la universitatea Ludwig-Maximilian din Munchen într-un comunicat de presă.

Genul Archaeopteryx descrie un grup de dinozauri care au reprezentat un pod evolutiv între dinozaurii cu pene şi păsările moderne. Noua descoperire relevă mai multe trăsături unice, extinzând şi mai mult diversitatea unui grup deja variat.

„Printre altele, osemintele relevă faptul că Archaeopteryx era foarte similar cu dinozaurii prădători avansaţi în multe aspecte”, a spus Rauhut.

Diferenţierea între genul intermediar şi rudele sale cele mai apropiate, dinozaurii teropozi şi primele păsări, rămâne una dificilă. Oamenii de ştiinţă cred însă că analiza efectuată asupra celui de al 11-lea specimen de Archaeopteryx oferă o cale mai sigură de a identifica membrii genului.

Deşi oamenii de ştiinţă ar putea avea acum o sarcină mai uşoară în identificarea membrilor Archaeopteryx, genul rămâne o colecţie neobişnuit de variată. Unii oameni de ştiinţă sugerează că diversitatea este un rezultat al polimorfismului intraspecific, o variaţie în cadrul fiecărei specii. Alţii susţin că natura variată a grupului este un produs al experimentării evolutive.

„Gradul mare de variaţie în special în ceea ce priveşte dinţii este izbitor - pentru că niciunul dintre specimene nu are acelaşi tip de dentiţie ca un altul, ceea ce ar putea reflecta diferenţele de dietă. Este ceva care aminteşte foarte mult de cazul faimos al cintezelor lui Darwin din Galapagos, care aveau o variaţie remarcabilă a ciocului”, a spus Rauhut.

Unii oameni de ştiinţă cred că aceste specii de tranziţie de dinozauri cu aspect de pasăre este posibil să-şi fi dezvoltat caracteristicile unice pe mai multe insule.

„În acest caz, fosilele de Archaeopteryx ar putea reprezenta un grup de specii, o analogie din Jurasic cu cintezele lui Darwin”, a mai spus Rauhut.

17 octombrie 2018

MANIFESTĂRI ÎN COMUNITĂŢILE DE ROMI. Senatul a adoptat, astăzi, cu 83 de voturi „pentru”, un proiect legislative prin care se instituie ziua de 16 iunie drept Ziua limbii romani. La această dată se vor organiza anual manifestări culturale în localităţile în care există comunităţi de romi. Proiectul merge mai departe la Camera Deputaţilor, care este for decizional. [ Citeste mai departe ]

17 octombrie 2018

MINISTRUL GREC DE EXTERNE ŞI-A DAT DEMISIA. Ministrul grec de Externe, Nikos Kotzias, şi-a prezentat, astăzi, demisia, după o dispută cu colegii de guvernare în legătură cu acordul recent privind redenumirea statului Macedonia, potrivit AFP şi Reuters. [ Citeste mai departe ]

17 octombrie 2018

VICTOR CIORBEA ESTE ÎN VACANŢĂ. Parchetul General a sesizat Avocatul Poporului în cazul ordonanţei de urgenţă prin care au fost modificate legile justiţiei, cerând instituţiei să atace actul normativ la Curtea Constituţională (CCR). Este a treia cerere pe această temă adresată astăzi lui Victor Ciorbea. Solicitări similare au făcut USR şi PNL. [ Citeste mai departe ]

17 octombrie 2018

DRACULA FILM FESTIVAL. Timp de cinci zile, pasionaţii de filme horror şi fantasy vor putea să vadă cele mai noi şi apreciate filme de gen, în cadrul celei de-a şasea ediţii a Dracula Film Festival, care are loc între 17 şi 21 octombrie, în Braşov, la Centrul Cultural Reduta, Cinemateca Patria şi Cinema One. [ Citeste mai departe ]

17 octombrie 2018

VINDEAU NICOTINĂ ÎN STARE PURĂ. Poliţiştii Direcţiei Arme, Explozivi şi Substanţe Periculoase din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române au efectuat, astăzi, 14 percheziţii domiciliare în Bucureşti şi în judeţele Cluj, Alba, Bihor şi Maramureş, la locuinţele unor persoane bănuite de trafic de substanţe şi produse toxice, conform Poliţiei Române. [ Citeste mai departe ]

Campanie MAI împotriva live-urilor la volan

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) face apel către şoferi să nu mai facă live-uri pe Facebook... [ Citeste mai departe ]

Vânzările Dacia au scăzut, în septembrie, dar au crescut, la nouă luni

Conform Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), vânzările de autoturisme Dacia... [ Citeste mai departe ]

L-au „masacrat” şi pe Topîrceanu

„Balada unui greier mic”, a lui George Topîrceanu, din manualul de clasa a II-a, nu mai seamănă... [ Citeste mai departe ]

Flotările ministrului Daea

După ce i-a fugărit pe colaboratorii care l-au însoţit şi pe jurnalişti însetaţi de noutăţi (de... [ Citeste mai departe ]

Agatha Christie - Crime cu monogramă - Sophie Hannah

Aflat într-o cafenea londoneză, Hercule Poirot ascultă confesiunea unei femei care îi mărturiseşte că va fi ucisă, implorându-l să nu-i găsească asasinul şi să nu-l pedepsească. În aceeaşi seară, Poirot află că trei oaspeţi ai luxosului hotel Bloxham au fost omorâţi, în gură fiecărei victime fiind găsit câte un buton cu monogramă.

Cel mai lung zbor din lume: Singapore-New York, în 17 ore şi 25 de min