S-a găsit cea mai veche fosilă din lume

29 ianuarie 2018  15:30| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
S-a găsit cea mai veche fosilă din lume

Paleontologii au descoperit cea de a 11-a fosilă de Archaeopteryx, osemintele vechi de 150 de milioane de ani fiind cele mai vechi atribuite acestui gen intermediar.

Descoperirea - făcută publică în această săptămână în publicaţia PeerJ - i-ar putea ajuta pe oamenii de ştiinţă să facă mai uşor diferenţa între dinozaurii cu trăsături aviare şi rudelor lor cele mai apropiate.

Fosila a fost găsită în rocă veche în valea râului Altmühl din nordul Bavariei. Stratul din care a fost excavat specimenul datează din Jurasicul târziu.

„Specimenele de Archaeopteryx sunt acum cunoscute din trei tipuri distincte de roci, care acoperă o perioadă de aproximativ 1 milion de ani”, a declarat Oliver Rauhut, profesor şi paleontolog la universitatea Ludwig-Maximilian din Munchen într-un comunicat de presă.

Genul Archaeopteryx descrie un grup de dinozauri care au reprezentat un pod evolutiv între dinozaurii cu pene şi păsările moderne. Noua descoperire relevă mai multe trăsături unice, extinzând şi mai mult diversitatea unui grup deja variat.

„Printre altele, osemintele relevă faptul că Archaeopteryx era foarte similar cu dinozaurii prădători avansaţi în multe aspecte”, a spus Rauhut.

Diferenţierea între genul intermediar şi rudele sale cele mai apropiate, dinozaurii teropozi şi primele păsări, rămâne una dificilă. Oamenii de ştiinţă cred însă că analiza efectuată asupra celui de al 11-lea specimen de Archaeopteryx oferă o cale mai sigură de a identifica membrii genului.

Deşi oamenii de ştiinţă ar putea avea acum o sarcină mai uşoară în identificarea membrilor Archaeopteryx, genul rămâne o colecţie neobişnuit de variată. Unii oameni de ştiinţă sugerează că diversitatea este un rezultat al polimorfismului intraspecific, o variaţie în cadrul fiecărei specii. Alţii susţin că natura variată a grupului este un produs al experimentării evolutive.

„Gradul mare de variaţie în special în ceea ce priveşte dinţii este izbitor - pentru că niciunul dintre specimene nu are acelaşi tip de dentiţie ca un altul, ceea ce ar putea reflecta diferenţele de dietă. Este ceva care aminteşte foarte mult de cazul faimos al cintezelor lui Darwin din Galapagos, care aveau o variaţie remarcabilă a ciocului”, a spus Rauhut.

Unii oameni de ştiinţă cred că aceste specii de tranziţie de dinozauri cu aspect de pasăre este posibil să-şi fi dezvoltat caracteristicile unice pe mai multe insule.

„În acest caz, fosilele de Archaeopteryx ar putea reprezenta un grup de specii, o analogie din Jurasic cu cintezele lui Darwin”, a mai spus Rauhut.
  • sport
ALERTĂ METEO. Administraţia Naţională de Meteorologie a emis, astăzi, o informare de instabilitate atmosferică valabilă la nivelul întregii ţări din după-amiaza zilei de marţi până vineri seara. [ Citeste mai departe ]

15 august 2018

PENTRU A PĂSTRA PROFILUL TRADIŢIONAL AL ORAŞULUI. Guvernul ungar a discutat interzicerea zgârie-norilor la Budapesta, pentru a păstra profilul tradiţional al capitalei, a declarat şeful de cabinet al premierului, Gergely Gulyas, transmite MTI. [ Citeste mai departe ]

15 august 2018

APEL AL CSM PRIVIND ANCHETAREA VIOLENŢELOR DIN 10 AUGUST. În contextul protestelor violente din 10 august, CSM precizează că susţine magistraţii implicaţi în anchetă, astfel încât aceasta să se deruleze imparţial şi face un apel public către toate instituţiile publice de a se manifesta echidistant, pentru a fi evitate presiunile interne sau externe. [ Citeste mai departe ]

16 august 2018

Festival de august, tradițional. Anul acesta, la ediția a treizeci și cincea. Participanți din Bosnia și Herțegovina. Bulgaria, China, Georgia. Grecia, Moldova, România. Serbia, Spania, Turcia. [ Citeste mai departe ]

15 august 2018

SE SCHIMBĂ SENSUL DE CIRCULAŢIE PE UNA DINTRE BENZI. Având in vedere că, în această perioadă, care cuprinte atât ziua de Sfânta Maria, cât și zilele de sfârșit ale săptămânii, în zona Agenției de Încasare Fetești, se pot înregistra ambuteiaje din cauza numărului mare de vehicule, CNAIR SA împreuna cu reprezentanții Poliției Rutiere, au luat măsuri în vederea fluidizării traficului. [ Citeste mai departe ]

Adormirea Maicii Domnului – tradiţii şi obiceiuri

Una dintre cele mai mari sărbători creştine din an, Sfânta Maria, Adormirea Maicii Domnului,... [ Citeste mai departe ]

Profit net de 98 de milioane de lei pentru Transelectrica

Compania Transelectrica a raportat, pentru primele şase luni din 2018, un profit net de 98,02... [ Citeste mai departe ]

Tricoaie în loc de tricouri

Cosmin Butuza, secretar de stat în cadrul Ministerului Tineretului şi Sportului, a folosit,... [ Citeste mai departe ]

Cum era să declanşeze Fifor al treilea război mondial

„Fiţi tari!” (slăbănogilor) – i-a îndemnat Iohannis pe liberali, convins că în forma la care i-a... [ Citeste mai departe ]

Mici lucruri mărețe - Jodi Picoult

Ruth Jefferson este o asistentă medicală de culoare, cu peste douăzeci de ani de experienţă. La intrarea într-o tură vrea să facă o verificare de rutină a stării unui nou-născut, însă imediat este anunţată că i s-a dat în grijă alt pacient.

Gunoi adus de valuri pe plajele din Mexic