S-a găsit gheaţă pe Marte

15 ianuarie 2018  16:15| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
S-a găsit gheaţă pe Marte

Planeta Marte dispune de numeroase depozite de gheaţă în afara zonelor polare, aflate uneori la adâncimi de 1-2 metri, care reprezintă preţioase resurse potenţiale de apă, uşor accesibile, pentru viitoarele misiuni cu echipaje de astronauţi, se afirmă într-un studiu publicat în revista Science.

Această gheaţă, care pare relativ „tânără", ar putea, de asemenea, să dezvăluie istoria climatică a planetei Marte, deocamdată neelucidată. Oamenii de ştiinţă au identificat opt zone în care fenomenul de eroziune a expus, pe pante accentuate, cantităţi importante de gheaţă, aflate aproape de suprafaţa planetei. Studiul se bazează pe datele culese de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), o sondă spaţială lansată de NASA în anul 2005.

„Acest tip de gheaţă este mai răspândit decât credeam noi în trecut", a explicat unul dintre savanţi, Colin Dundas, geolog la Institutul american de geofizică (US Geological Survey). Existenţa gheţei în solul marţian este cunoscută de multă vreme, însă numeroase întrebări continuă să existe în ceea ce priveşte grosimea ei, suprafaţa pe care se întinde şi gradul ei de puritate, au explicat cercetătorii americani.

Polii marţieni sunt acoperiţi cu gheaţă, iar sonda MRO, aflată pe orbita planetei, a detectat prezenţa unor depozite de gheaţă cu grosimi consistente, îngropate aproape peste tot pe Marte. Acea descoperire a făcut obiectul unui studiu publicat în revista Science în anul 2010.

Oamenii de ştiinţă au lansat atunci ipoteza potrivit căreia ar fi vorba despre rămăşiţele unor gheţari care au existat în urmă cu milioane de ani, când axa de rotaţie a lui Marte şi orbita planetei erau diferite.

Gheaţă recentă

Gradul de fracturare şi unghiurile abrupte indică faptul că gheaţa este compactă şi solidă, au precizat cercetătorii americani.

În plus, variaţiile de culoare din aceste depozite lasă să se înţeleagă că gheaţa s-a format în straturi distincte, fapt care ar putea să îi ajute pe oamenii de ştiinţă să înţeleagă mai bine schimbările climatice petrecute în istoria planetei Marte.

Aceste straturi s-au format probabil din acumulările de zăpadă de-a lungul numeroaselor anotimpuri în cadrul precedentelor cicluri climatice ale planetei, a explicat Susan Conway, profesor de geologie la Universitatea Nantes din Franţa, citată în articolul apărut joi în revista Science.

Apoi, vântul a acoperit acele plăci de gheaţă cu nisip şi praf. „Aceasta ar fi singura explicaţie plauzibilă", a adăugat Susan Conway.

Numărul scăzut de cratere de suprafaţă prezente în cele opt zone indică, potrivit autorilor studiului, că această gheaţă s-a format destul de recent.

Fotografiile realizate pe parcursul ultimilor trei ani marţieni - un an pe Marte echivalează cu 686 de zile terestre - au dezvăluit că blocuri mari de rocă s-au desprins din depozitele de gheaţă sub efectul eroziunii.

Potrivit cercetătorilor, acest fenomen indică faptul că gheaţa pierde câţiva milimetri în grosime în fiecare vară.

Gheaţa este vizibilă doar acolo unde stratul superficial de sol a dispărut, indicând probabil că straturile de gheaţă aflate la mici adâncimi în scoarţa marţiană sunt încă şi mai extinse decât indică acest studiu.

Descoperirea celor opt situri este „foarte interesantă" prin prisma stabilirii unor potenţiale baze de explorare, a declarat Angel Abbud-Madrid, directorul centrului de resurse spaţiale din cadrul Facultăţii de mine din Colorado şi autor al unui studiu pentru NASA despre siturile potenţiale unde astronauţii ar putea să coboare pe Marte.

Latitudini neospitaliere

Apa reprezintă o resursă esenţială. În combinaţie cu dioxidul de carbon (CO2) - care formează cea mai mare parte a atmosferei marţiene - se poate obţine oxigen de respirat, dar şi metan, un carburant pentru motoarele rachetelor.

Această apă ar putea deveni foarte uşor accesibilă, întrucât cantităţi importante de gheaţă se află doar la câţiva metri sub suprafeţele pantelor de pe Marte, a adăugat profesorul Abbud-Madrid.

Siturile bogate în gheaţă au fost găsite, toate, la latitudinea de aproximativ 55 de grade Nord şi Sud, care, în timpul îndelungatei ierni marţiene, devin foarte reci şi neospitaliere pentru bazele umane dependente de energia solară.

Este motivul pentru care NASA vrea să limiteze căutarea siturilor pentru amplasarea viitoarelor baze de astronauţi la o latitudine mai mică de 50 de grade faţă de ecuatorul lui Marte.

„Sper că următoarea surpriză va fi descoperirea unor mari cantităţi de gheaţă, aproape de suprafaţa scoarţei, în regiunile tropicale marţiene", a adăugat Scott Hubbard, profesor la Universitatea Stanford din Palo Alto, California, fost director al programului de explorare a planetei Marte din cadrul NASA.

18 decembrie 2018

DE LA ORA 19.30. Primăria Bucureşti organizează în acest an petrecerea de Revelion 2019 în Piaţa Constituţiei. Evenimentul va începe la ora 19.30 şi va fi denumit Revelion Centenar. [ Citeste mai departe ]

18 decembrie 2018

1.123 DE INCULPAŢI AU PRIMIT CONDAMNĂRI ÎNTRE UN AN ŞI 20 DE ANI DE ÎNCHISOARE. Selman Gülen, nepot al lui predicatorului Fethullah Gülen, acuzat de Ankara că a orchestrat tentativa de lovitură de stat din 2016, a primit, astăzi, o pedeapsă de 7 ani şi jumătate după ce un tribunal l-a găsit vinovat de „apartenenţă la o grupare teroristă armată”, a relatat Anadolu. [ Citeste mai departe ]

18 decembrie 2018

O PERIOADĂ DE 3 ANI. Secţia pentru judecători a CSM a decis, în şedinţa de astăzi, numirile în funcţiile de preşedinte al Secţiei Penale şi al Secţiei Civile de la instanţa supremă. [ Citeste mai departe ]

18 decembrie 2018

„OAMENI, ÎNVĂŢAŢI/DE LA PĂSĂRI, CURAJUL ÎN ZBOR”. Primăria Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, organizează, astăzi, de la ora 19.00, la Sala Studio a Teatrului Naţional Bucureşti, spectacolul muzical „OAMENI - Tribut Aurelian Andreescu”, în memoria unuia dintre cei mai valoroşi şi mai apreciaţi interpreţi români, care a lăsat în urma sa numeroase şlagăre ascultate şi azi cu plăcere de toate vârstele. [ Citeste mai departe ]

18 decembrie 2018

RISCUL DE AVALANŞĂ LA BÂLEA LAC ESTE DE GRADUL PATRU DIN CINCI. O avalanşă de mari dimensiuni, declanşată în noaptea de duminică spre luni, a rupt căsuţele de lemn ale comercianţilor din parcarea din apropierea cabanelor de la Bâlea Lac, potrivit site-ului www.avalanseincarpati.ro. [ Citeste mai departe ]

Amendă record pentru un şofer din Vaslui

Un tânăr de 23 de ani din Vaslui trebuie să plătească 10.000 de lei după ce a încălcat mai multe... [ Citeste mai departe ]

Cât cheltuiesc românii pentru cadourile de Crăciun

Pentru jumătate dintre români, bugetul total alocat cadourilor de Crăciun, în 2018, nu depăşeşte... [ Citeste mai departe ]

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul PSD Maria Gabriela Zoană, care a ajuns în Parlamentul European pe locul... [ Citeste mai departe ]

Cornel Nistorescu 70: un mesaj și un avertisment

Pentru cei care îl cunosc - şi nu de azi de ieri - pe Cornel Nistorescu, gestul său a fost unul... [ Citeste mai departe ]

Partitura suferinței - Lisa Genova

De-a lungul carierei, Richard, pianist desăvârşit, a fost ovaţionat în săli de concert din întreaga lume. Degetele sale erau instrumente perfect acordate, care dansau pe claviatură cu o precizie uluitoare. Dar asta se întâmpla în urmă cu opt luni.

Oraş inundat cu... ciocolată