„Sănătate genetică” precară

12 decembrie 2017  15:15| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
„Sănătate genetică” precară

Tigrul tasmanian era condamnat să dispară cu mult timp înainte ca oamenii să înceapă să-l vâneze, deoarece acest animal australian misterios avea o „sănătate genetică" precară cu mii de ani înainte de dispariţia sa, au dezvăluit oameni de ştiinţă.

O echipă de cercetători din Australia a secvenţiat genomul acestui animal, graţie unui specimen de pui de tigru tasmanian - cunoscut şi sub denumirea de lup marsupial - păstrat timp de o sută de ani într-un borcan.

Tigrul tasmanian a fost răspândit pe întreg continentul australian, înainte de dispariţia sa, cu aproximativ 3.000 de ani în urmă, probabil din cauza secetei.

El a rezistat pe insula sudică Tasmania, până în 1936, atunci când ultimul specimen cunoscut a murit într-o grădină zoologică din Hobart. Ceilalţi tigri de pe insulă fuseseră exterminaţi în urma vânătorii intensive.

Studiul, publicat în revista Nature Ecology and Evolution, arată că diversitatea genetică a acestor animale s-a deteriorat în urmă cu peste 70.000 de ani, cu mult înainte de sosirea primilor oameni din Australia, aborigenii, despre care studiile ştiinţifice indică că s-ar afla pe acest teritoriu de aproximativ 65.000 de ani.

„Speranţa noastră este că lupul marsupial să ne spună multe despre baza genetică a dispariţiei sale pentru a putea ajuta alte specii", a indicat Andrew Pask, biolog de la Universitatea din Melbourne şi coautor al studiului.

Datorită acestei cercetări, speculează el, oamenii de ştiinţă ar putea într-o bună zi să cloneze acest animal - printre cele mai mitice din Australia - şi să-l aducă înapoi, în lumea animalelor din prezent.

„Acest genom este unul dintre cele mai complete genomuri ale unui animal dispărut, aşa că acesta este, în teorie, primul pas pentru a-l aduce înapoi, deşi suntem încă departe de această posibilitate", a adăugat el.

Cercetătorii au descoperit de asemenea că lupul marsupial era mai apropiat genetic de diavolul tasmanian, un alt marsupial din Australia, decât de câinele dingo, cu care împarte însă numeroase caracteristici fizice.

18 aprilie 2019