Test rapid care determina rezistenţa bacteriilor la antibiotice

09 octombrie 2017  13:15| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
Test rapid care determina rezistenţa bacteriilor la antibiotice

O echipă de cercetători de la California Institute of Technology a dezvoltat o metodă nouă care poate detecta sensibilitatea la antibiotice în cazul infecţiilor urinare în mai puţin de 30 de minute, ceea ce înseamnă că pacienţii ar putea fi diagnosticaţi şi primi tratament într-o sigură vizită la medic, informează Xinhua.

Descoperirea antibioticelor, la începutul secolului al XX-lea, a schimbat medicina modernă. Infecţiile banale, care până atunci omorau oameni, au devenit uşor de tratat. Însă din cauza folosirii în exces şi a utilizării greşite, antibioticele şi-au pierdut eficacitatea, iar multe specii de bacterii au dezvoltat rezistenţă la antibiotice.

Atunci când tratează infecţii bacteriene, medicii tind să ignore prima linie de antibiotice precum meticilina sau amoxacilina - medicamente la care rata de rezistenţă este mai mare - şi apelează direct la cele puternice cum ar fi ciprofloxacina. Medicii procedează aşa pentru că probabilitatea ca antibioticele slabe să nu aibă efect este mai mare. Pe de altă parte, folosirea excesivă a antibioticelor mai puternice creşte probabilitatea ca bacteriile să devină rezistente şi la acestea.

Testul creat de cercetătorii de la California Institute of Technology le permite medicilor să afle rapid ce anume bacterie cauzează infecţia pentru a putea prescrie un tratament adecvat.

Echipa de oameni de ştiinţă a studiat unul dintre cele mai răspândite tipuri de infecţii, cele ale tractului urinar, care sunt cauza a peste 8 milioane de vizite la medic în fiecare zi, pe plan global, şi aproape mereu necesită prescripţie de antibiotice.

Principiul care stă la baza testului este că bacteriile obişnuite se înmulţesc mai încet în prezenţa antibioticului, ceea ce duce la prezenţa unei cantităţi mai mici de markeri ADN. Dacă bacteria este rezistentă la antibiotic, duplicarea ADN-ului nu va fi afectată, iar testul va arăta acelaşi număr de markeri ADN atât în soluţia tratată, cât şi în cea netratată.

Folosind 54 de probe de urină de la pacienţi cu infecţii provocate de Escherischia coli, cercetătorii au comparat rezultatele testelor lor cu cele standard, care durează două zile. Noua metodă a dat aceleaşi rezultate în 95% dintre situaţii.

Cercetătorii îşi propun să testeze noua metodă şi pe alte tipuri de infecţii şi, ulterior, pe probe de sânge.

• in cultura