„Vizită” din partea unui asteroid din alt sistem solar

21 noiembrie 2017  16:45| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
„Vizită” din partea unui asteroid din alt sistem solar

Un misterios obiect stâncos care avea forma unei ţigări detectat în luna octombrie provine dintr-un alt sistem solar, o apariţie fără precedent care a fost confirmată luni de astronomi.

Descoperirea deschide o nouă fereastră către formarea altor lumi stelare în galaxia noastră, Calea Lactee, potrivit oamenilor de ştiinţă care au realizat analiza ale cărei rezultate au fost publicate în revista britanică Nature.

Asteroidul numit „Oumuamua" de cei care l-au descoperit măsoară 400 de metri lungime şi lungimea sa este de circa zece ori mai mare decât lăţimea.

Această formă neobişnuită este fără precedent printre cei circa 750.000 de asteroizi şi comete observate până în prezent în sistemul nostru solar în care s-au format, potrivit cercetătorilor.

Oamenii de ştiinţă au stabilit cu certitudine natura extrastelară a acestui asteroid întrucât analiza datelor adunate arată că orbita sa nu-şi poate avea originea în interiorul sistemului nostru solar.

Astronomii estimează că un asteroid interstelar similar cu „Oumuamua" trece prin interiorul sistemului nostru solar circa o dată pe an.

Însă asemenea corpuri sunt dificil de urmărit şi nu au fost până acum detectaţi. Numai în perioada recentă telescoapele de supraveghere a acestor obiecte au devenit suficient de puternice pentru a avea o şansă de a le descoperi.

Potrivit acestor astronomi, acest obiect neobişnuit a călătorit singur de-a lungul Căii Lactee sute de milioane de ani înainte de a trece prin sistemul nostru solar şi a-i urmări traiectoria.

„De decenii gândeam că astfel de obiecte dintr-o altă lume se puteau afla în apropierea sistemului nostru solar şi acum, pentru prima dată, avem dovada directă că ele există", a subliniat Thomas Zurbuchen, responsabil adjunct pentru misiuni ştiinţifice la NASA, care a finanţat această cercetare.

„Această descoperire deschide o nouă fereastră pentru studierea formării sistemelor solare de dincolo de al nostru", a apreciat el.

„Este un vizitator straniu venit dintr-un sistem solar foarte îndepărtat care are o formă pe care nu am văzut-o niciodată în vecinătatea noastră cosmică", a adăugat Paul Chodas, directorul Centrului de studiu al obiectelor care se deplasează în apropiere de Pământ de la Jet Propulsion Laboratory al NASA, din Pasadena, California.

„Oumuamua", care înseamnă mesager în limba hawaiană, a fost descoperit la 19 octombrie cu telescopul Pan-STARRS1, aflat în Hawaii, care urmăreşte obiecte care trec prin apropierea Terrei.

Imediat după descoperire, alte telescoape din jurul globului, printre care Telescopul foarte mare al Observatorului european austral din Chile, au început să urmărească asteroidul pentru a-i determina caracteristicile.

O echipă de astronomi condusă de Karen Meech din cadrul Institutului pentru astronomie din Hawaii a constatat că luminozitatea obiectului variază până la de zece ori în intensitate atunci când acesta efectuează o rotaţie, la fiecare 7,3 ore.

Niciun asteroid sau cometă din sistemul nostru solar nu prezintă o amploare atât de mare în variaţia luminozităţii sale sau un astfel de raport între lungime şi lăţime, subliniază ei.

Aceste proprietăţi fac să se creadă că „Oumuamua" este dens şi este format din rocă şi poate şi din metal.

Dar pe asteroid nu există nici apă, nici gheaţă şi suprafaţa sa a fost înroşită de efectele radiaţiilor cosmice în timpul a sute de milioane de ani.

Câteva telescoape terestre de mare putere continuă să urmărească asteroidul pe măsură ce se îndepărtează tot mai mult de Terra.

Două telescoape spaţiale ale NASA, Hubble şi Spitzer, urmăresc obiectul în această săptămână.

La 20 noiembrie, obiectul zbura cu o viteză de 38,3 km pe secundă şi se afla la circa 200 de milioane de kilometri de Terra.

„Oumuamua" a ajuns pe orbita lui Marte în jurul datei de 1 noiembrie şi va trece prin apropierea lui Jupiter în mai 2018, înainte de a-şi continua drumul dincolo de Saturn în ianuarie 2019, când va ieşi din sistemul nostru solar îndreptându-se spre constelaţia Pegas.

Observarea asteroidului cu telescoape terestre mari va continua până când acesta va deveni virtual nedetectabil, respectiv după jumătatea lui decembrie.

• in cultura

15 decembrie 2017

LA MUNTE NINGE. Meteorologii au emis un cod galben de ploi şi intensificări ale vântului, valabil de vineri, ora 18.00, până sâmbătă, ora 14.00, fiind anunţate precipitaţii în vest, nord-vest şi centrul ţării. [ Citeste mai departe ]

15 decembrie 2017

CRIZA POLITICĂ DIN GERMANIA. Liderul Partidului Social-Democrat german (SPD), Martin Schulz, a recomandat, astăzi, începerea discuţiilor exploratorii cu blocul conservator CDU/CSU (Uniunea Creştin-Democrată/Uniunea Creştin-Socială) al cancelarului Angela Merkel cu privire la formarea unei coaliţii guvernamentale la Berlin, transmite Reuters. [ Citeste mai departe ]

15 decembrie 2017

MARTOR ÎNTR-UN DOSAR DE LUARE ŞI DARE DE MITĂ. Fostul finanţator al echipei de fotbal Universitatea Craiova, Adrian Mititelu, s-a prezentat astăzi la sediul Direcţiei Naţionale Anticorupţie pentru a fi audiat în calitate de martor într-un dosar despre care spune că este „nou”. [ Citeste mai departe ]

15 decembrie 2017

DUMINICĂ, ORA 11, INTRARE LIBERĂ. Orchestra de Cameră Radio şi Corul de Copii Radio aduc magia colindelor la Sala Radio, într-un concert de Crăciun pentru copii, programat duminică, 17 decembrie, de la ora 11.00, cu intrare liberă. [ Citeste mai departe ]

15 decembrie 2017

MARI ŞI GRELE. Peste o sută de parazăpezi montate de sucursala Buzău a Societăţii Drumuri Naţionale pe marginea DN 2, la limita cu judeţul Ialomiţa, în zona Urziceni, au fost furate de persoane deocamdată necunoscute, potrivit Mediafax. [ Citeste mai departe ]

Accident în Bucureşti: o maşină a poliţiei a ajuns peste un taxi

Un autotursim al Poliţiei Capitalei a fost implicat, astăzi, într-un accident rutier pe strada... [ Citeste mai departe ]

Străinii au făcut cu 17,7% mai multe investiţii directe

Investiţiile străine directe au crescut cu 17,69%, în primele zece luni din 2017, comparativ cu... [ Citeste mai departe ]

Dragoste cu năbădăi

O avocată din Baroul Iaşi a cerut judecătorilor emiterea unui ordin de protecţie împotriva unui... [ Citeste mai departe ]

Regele a murit, trăiască Regina!

Regele a murit, trăiască Regina! - pot spune românii, precum francezii în vremurile în care nu-şi... [ Citeste mai departe ]

Rebeliunea - Robyn Young

Regele Scoţiei a murit. Nobilii se luptă pentru putere, fără să ştie că Edward al Angliei are planurile lui. Inspirat de o străveche profeţie, visează de ani întregi la o cucerire nemiloasă, care va schimba soarta englezilor pentru totdeauna.

127 de miliarde de tone de ploi