„Vizită” din partea unui asteroid din alt sistem solar

21 noiembrie 2017  16:45| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
„Vizită” din partea unui asteroid din alt sistem solar

Un misterios obiect stâncos care avea forma unei ţigări detectat în luna octombrie provine dintr-un alt sistem solar, o apariţie fără precedent care a fost confirmată luni de astronomi.

Descoperirea deschide o nouă fereastră către formarea altor lumi stelare în galaxia noastră, Calea Lactee, potrivit oamenilor de ştiinţă care au realizat analiza ale cărei rezultate au fost publicate în revista britanică Nature.

Asteroidul numit „Oumuamua" de cei care l-au descoperit măsoară 400 de metri lungime şi lungimea sa este de circa zece ori mai mare decât lăţimea.

Această formă neobişnuită este fără precedent printre cei circa 750.000 de asteroizi şi comete observate până în prezent în sistemul nostru solar în care s-au format, potrivit cercetătorilor.

Oamenii de ştiinţă au stabilit cu certitudine natura extrastelară a acestui asteroid întrucât analiza datelor adunate arată că orbita sa nu-şi poate avea originea în interiorul sistemului nostru solar.

Astronomii estimează că un asteroid interstelar similar cu „Oumuamua" trece prin interiorul sistemului nostru solar circa o dată pe an.

Însă asemenea corpuri sunt dificil de urmărit şi nu au fost până acum detectaţi. Numai în perioada recentă telescoapele de supraveghere a acestor obiecte au devenit suficient de puternice pentru a avea o şansă de a le descoperi.

Potrivit acestor astronomi, acest obiect neobişnuit a călătorit singur de-a lungul Căii Lactee sute de milioane de ani înainte de a trece prin sistemul nostru solar şi a-i urmări traiectoria.

„De decenii gândeam că astfel de obiecte dintr-o altă lume se puteau afla în apropierea sistemului nostru solar şi acum, pentru prima dată, avem dovada directă că ele există", a subliniat Thomas Zurbuchen, responsabil adjunct pentru misiuni ştiinţifice la NASA, care a finanţat această cercetare.

„Această descoperire deschide o nouă fereastră pentru studierea formării sistemelor solare de dincolo de al nostru", a apreciat el.

„Este un vizitator straniu venit dintr-un sistem solar foarte îndepărtat care are o formă pe care nu am văzut-o niciodată în vecinătatea noastră cosmică", a adăugat Paul Chodas, directorul Centrului de studiu al obiectelor care se deplasează în apropiere de Pământ de la Jet Propulsion Laboratory al NASA, din Pasadena, California.

„Oumuamua", care înseamnă mesager în limba hawaiană, a fost descoperit la 19 octombrie cu telescopul Pan-STARRS1, aflat în Hawaii, care urmăreşte obiecte care trec prin apropierea Terrei.

Imediat după descoperire, alte telescoape din jurul globului, printre care Telescopul foarte mare al Observatorului european austral din Chile, au început să urmărească asteroidul pentru a-i determina caracteristicile.

O echipă de astronomi condusă de Karen Meech din cadrul Institutului pentru astronomie din Hawaii a constatat că luminozitatea obiectului variază până la de zece ori în intensitate atunci când acesta efectuează o rotaţie, la fiecare 7,3 ore.

Niciun asteroid sau cometă din sistemul nostru solar nu prezintă o amploare atât de mare în variaţia luminozităţii sale sau un astfel de raport între lungime şi lăţime, subliniază ei.

Aceste proprietăţi fac să se creadă că „Oumuamua" este dens şi este format din rocă şi poate şi din metal.

Dar pe asteroid nu există nici apă, nici gheaţă şi suprafaţa sa a fost înroşită de efectele radiaţiilor cosmice în timpul a sute de milioane de ani.

Câteva telescoape terestre de mare putere continuă să urmărească asteroidul pe măsură ce se îndepărtează tot mai mult de Terra.

Două telescoape spaţiale ale NASA, Hubble şi Spitzer, urmăresc obiectul în această săptămână.

La 20 noiembrie, obiectul zbura cu o viteză de 38,3 km pe secundă şi se afla la circa 200 de milioane de kilometri de Terra.

„Oumuamua" a ajuns pe orbita lui Marte în jurul datei de 1 noiembrie şi va trece prin apropierea lui Jupiter în mai 2018, înainte de a-şi continua drumul dincolo de Saturn în ianuarie 2019, când va ieşi din sistemul nostru solar îndreptându-se spre constelaţia Pegas.

Observarea asteroidului cu telescoape terestre mari va continua până când acesta va deveni virtual nedetectabil, respectiv după jumătatea lui decembrie.

18 ianuarie 2019

ACCESUL TURIŞTILOR INTERZIS PENTRU EVITAREA ACCIDENTELOR. Salvamont a închis, astăzi, traseele turistice din zona superioară a Munţilor Făgăraş din cauza căderilor de zăpadă şi a vântului puternic. [ Citeste mai departe ]

18 ianuarie 2019

LEGE. Bundestagul (camera inferioară a parlamentului german) a adoptat, astăzi, o lege prin care solicitanţii de azil din Algeria, Georgia, Maroc şi Tunisia vor întâmpina mai multe dificultăţi în a-şi revendica dreptul de a rămâne în Germania, informează DPA. [ Citeste mai departe ]

18 ianuarie 2019

TRANSPUNEREA UNEI DIRECTIVE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI A CONSILIULUI DIN IULIE 2017. Ministerul Justiţiei a pus în dezbatere publică un proiect de lege de modificare a legii anticorupţie, pentru transpunerea unei directive a Parlamentului European şi a Consiliului din iulie 2017 privind combaterea fraudelor îndreptate împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene. [ Citeste mai departe ]

18 ianuarie 2019

CIRCUL CA ARTĂ ŞI ACTIVITATE RECREATIVĂ. Organizat în cadrul Programului de Educaţie Participativă, finanţat de Primăria Municipiului Sibiu, atelierul de circ „Alandala” va fi coordonat de profesorii Ramona Cişmaru şi Nicolas Peyroux. [ Citeste mai departe ]

18 ianuarie 2019

PRIMARUL CERE ANGAJAŢILOR SĂ ACCESEZE MAI MULTE GRANTURI. Salarii angajaţilor Primăriei Suceava vor creşte cu 9,5%, în urma unei decizii luate astăzi de Consiliul Local. Cel mai mare salariu, de 16.536 lei, este cel al secretarulului oraşului. Primarul oraşului, Ion Lungu, vrea însă ca angajaţii să acceseze mai multe granturi pentru a acoperi majorările. [ Citeste mai departe ]

„Trai decent” cu 2600 de lei pe lună pentru o familie de 4 persoane

Experţii în economie au criticat calculul făcut de autorităţi, care susţin că în România o... [ Citeste mai departe ]

Prea săraci pentru inovaţiile presupuse de taxa pe lăcomie

Sergiu Oprescu, preşedintele Consiliului Director al Asociaţiei Române a Băncilor (ARB),... [ Citeste mai departe ]

Europarlamentarul Maria Zoană redefineşte geografia Europei de Est

Europarlamentarul PSD Maria Gabriela Zoană, care a ajuns în Parlamentul European pe locul... [ Citeste mai departe ]

Varianta emoţională a birocraţiei europene

Surse din interiorul Comisiei Europene ne-au declarat că membrii delegaţiei care s-a deplasat la... [ Citeste mai departe ]

Bufniţa vânează întotdeauna noaptea - Samuel Bjorc

Atunci când o adolescentă dispare dintr-un orfelinat, iar trupul ei este găsit pe un pat de pene, detectivul veteran Holger Munch şi echipa lui primesc acest caz delicat.

Cadou pentru Putin