„Vizită” din partea unui asteroid din alt sistem solar

21 noiembrie 2017  16:45| Ştiinţă & Tehnică | Sport & Divertisment
„Vizită” din partea unui asteroid din alt sistem solar

Un misterios obiect stâncos care avea forma unei ţigări detectat în luna octombrie provine dintr-un alt sistem solar, o apariţie fără precedent care a fost confirmată luni de astronomi.

Descoperirea deschide o nouă fereastră către formarea altor lumi stelare în galaxia noastră, Calea Lactee, potrivit oamenilor de ştiinţă care au realizat analiza ale cărei rezultate au fost publicate în revista britanică Nature.

Asteroidul numit „Oumuamua" de cei care l-au descoperit măsoară 400 de metri lungime şi lungimea sa este de circa zece ori mai mare decât lăţimea.

Această formă neobişnuită este fără precedent printre cei circa 750.000 de asteroizi şi comete observate până în prezent în sistemul nostru solar în care s-au format, potrivit cercetătorilor.

Oamenii de ştiinţă au stabilit cu certitudine natura extrastelară a acestui asteroid întrucât analiza datelor adunate arată că orbita sa nu-şi poate avea originea în interiorul sistemului nostru solar.

Astronomii estimează că un asteroid interstelar similar cu „Oumuamua" trece prin interiorul sistemului nostru solar circa o dată pe an.

Însă asemenea corpuri sunt dificil de urmărit şi nu au fost până acum detectaţi. Numai în perioada recentă telescoapele de supraveghere a acestor obiecte au devenit suficient de puternice pentru a avea o şansă de a le descoperi.

Potrivit acestor astronomi, acest obiect neobişnuit a călătorit singur de-a lungul Căii Lactee sute de milioane de ani înainte de a trece prin sistemul nostru solar şi a-i urmări traiectoria.

„De decenii gândeam că astfel de obiecte dintr-o altă lume se puteau afla în apropierea sistemului nostru solar şi acum, pentru prima dată, avem dovada directă că ele există", a subliniat Thomas Zurbuchen, responsabil adjunct pentru misiuni ştiinţifice la NASA, care a finanţat această cercetare.

„Această descoperire deschide o nouă fereastră pentru studierea formării sistemelor solare de dincolo de al nostru", a apreciat el.

„Este un vizitator straniu venit dintr-un sistem solar foarte îndepărtat care are o formă pe care nu am văzut-o niciodată în vecinătatea noastră cosmică", a adăugat Paul Chodas, directorul Centrului de studiu al obiectelor care se deplasează în apropiere de Pământ de la Jet Propulsion Laboratory al NASA, din Pasadena, California.

„Oumuamua", care înseamnă mesager în limba hawaiană, a fost descoperit la 19 octombrie cu telescopul Pan-STARRS1, aflat în Hawaii, care urmăreşte obiecte care trec prin apropierea Terrei.

Imediat după descoperire, alte telescoape din jurul globului, printre care Telescopul foarte mare al Observatorului european austral din Chile, au început să urmărească asteroidul pentru a-i determina caracteristicile.

O echipă de astronomi condusă de Karen Meech din cadrul Institutului pentru astronomie din Hawaii a constatat că luminozitatea obiectului variază până la de zece ori în intensitate atunci când acesta efectuează o rotaţie, la fiecare 7,3 ore.

Niciun asteroid sau cometă din sistemul nostru solar nu prezintă o amploare atât de mare în variaţia luminozităţii sale sau un astfel de raport între lungime şi lăţime, subliniază ei.

Aceste proprietăţi fac să se creadă că „Oumuamua" este dens şi este format din rocă şi poate şi din metal.

Dar pe asteroid nu există nici apă, nici gheaţă şi suprafaţa sa a fost înroşită de efectele radiaţiilor cosmice în timpul a sute de milioane de ani.

Câteva telescoape terestre de mare putere continuă să urmărească asteroidul pe măsură ce se îndepărtează tot mai mult de Terra.

Două telescoape spaţiale ale NASA, Hubble şi Spitzer, urmăresc obiectul în această săptămână.

La 20 noiembrie, obiectul zbura cu o viteză de 38,3 km pe secundă şi se afla la circa 200 de milioane de kilometri de Terra.

„Oumuamua" a ajuns pe orbita lui Marte în jurul datei de 1 noiembrie şi va trece prin apropierea lui Jupiter în mai 2018, înainte de a-şi continua drumul dincolo de Saturn în ianuarie 2019, când va ieşi din sistemul nostru solar îndreptându-se spre constelaţia Pegas.

Observarea asteroidului cu telescoape terestre mari va continua până când acesta va deveni virtual nedetectabil, respectiv după jumătatea lui decembrie.

12 noiembrie 2018

TAXA DE PARCARE ESTE DE 1 LEU PE ORĂ. Astăzi au fost puse în funcţiune Depoul şi Terminalul Multimodal Străuleşti, după o investiţie de peste 360 de milioane de lei, informează Mediafax. [ Citeste mai departe ]

12 noiembrie 2018

ANCHETĂ PENALĂ. Viaductul rutier Morandi, prăbuşit parţial pe data de 14 august la Genova, în nord-vestul Italiei, tragedie în care şi-au pierdut viaţa 43 de persoane, va fi demolat începând din 15 decembrie, potrivit DPA. [ Citeste mai departe ]

12 noiembrie 2018

PENSIE PREA SPECIALĂ. Preşedintele Klaus Iohannis a trimis, astăzi, Curţii Constituţionale, o sesizare de neconstituţionalitate asupra Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului. Legea a fost transmisă de Parlament spre promulgare pe 24 octombrie. [ Citeste mai departe ]

13 noiembrie 2018

„ROMÂNIA CENTENAR”. Cea de-a 25-a ediţie a Târgului Internaţional Gaudeamus Carte de Învăţătură, va avea loc între 14 şi 18 noiembrie, la Pavilionul Central Romexpo. Tema centrală a ediţiei este „România Centenar”, şi va fi ilustrată prin intermediul unui stand reprezentativ, care va găzdui o colecţie de circa 600 de volume dedicate acestui moment istoric şi circa 50 de evenimente (lansări şi prezentări de carte, dezbateri, proiecţii de film, lecturi publice). Deschiderea oficială a ediţiei va avea loc miercuri, 14 noiembrie, la ora 12.00. [ Citeste mai departe ]

12 noiembrie 2018

DEPOZIT DE MATERIALE TEXTILE. Pompierii prahoveni intervin, astăzi, pentru stingerea unui alt incendiu cu degajări mari de fum care a izbucnit de această dată la un depozit de materiale textile aflat în zona de nord a Ploieştiului. [ Citeste mai departe ]

Bucureştiul, campion european la blocaje în trafic

Clasamentului realizat anual de compania olandeză de sisteme de navigaţie TomTom pune Bucureştiul... [ Citeste mai departe ]

BNR a adus 5,31 miliarde de lei pe piaţa interbancară

Banca Naţională a României a adus, luni, în piaţa bancară, 5,315 miliarde de lei, printr-o... [ Citeste mai departe ]

Trecere de pietoni personală

O stradă proaspăt asfaltată dintr-un cartier din oraşul Suceava a fost „decorată” şi cu 9 treceri... [ Citeste mai departe ]

Terminatorul Toader: I'm back!

Dacă, să zicem, Lazăr era judecat pentru niște fapte care ar fi prevăzut pedeapsa cu (Doamne... [ Citeste mai departe ]

Fecioara şi căpcăunul - Michel Tournier

Cum a putut Ioana d'Arc, o fiinţă atât de lucidă şi sensibilă, să îl accepte ca tovarăş pe Gilles de Rais, care trebuie să fi fost un copil vicios, un adolescent pervers, un tânăr plin de cruzime, a cărui monstruozitate continuă să revolte şi să fascineze?

S-a redeschis muzeul dedicat lui Pablo Escobar